Hlavní obsah
Cestování

Želva, lebka a hvězda: výlet za barokní poklady kolem Žďáru nad Sázavou

Foto: Se souhlasem autora Miloše Neumana

Dolní hřbitov ve Žďáře nad Sázavou

Vydejte se na dvacetikilometrovou stezku za díly slavného architekta Santiniho. Od Ostrova nad Oslavou až k poutnímu kostelu na Zelené hoře objevíte jedinečné barokní skvosty Vysočiny.

Článek

Doporučená trasa: https://mapy.com/s/domopusede

Start zhruba dvacet kilometrů dlouhé túry za barokními památkami ve Žďáře nad Sázavou a jeho blízkém okolí je v Ostrově nad Oslavou. Do vysočinského městečka se je možné dopravit třeba i vlakem. Kousek za nádražím se trasa výšlapu napojí na červenou turistickou značku mířící do Obyčtova. Vede i kolem Želvy, betonové skulptury z dílny žďárského výtvarníka Michala Olšiaka, rovnou ke kostelu Navštívení Panny Marie, jehož autorem je renomovaný architekt Jan Blažej Santini Aichl (1677–1723), kterého si koncem první dekády 18. století pozval opat žďárského cisterciáckého kláštera Václav Vejmluva, jenž mu pak řadu let zadával jednu zakázku za druhou.

Foto: Koruna Vysočiny

Socha Želvy v Obyčtově

I když se architekt dožil pouhých šestačtyřiceti let, za třiadvacet let intenzivní činnosti stihl vytvořit bezmála stovku realizovaných nadčasových projektů, ať už šlo o kláštery, kostely, kaple, paláce a další objekty, a to s využitím číselné a geometrické symboliky nebo technických zákonitostí. Obyčtovský kostel v jeho typickém stylu takzvané barokní gotiky půdorysem připomíná želvu - hlavní loď evokuje krunýř, nárožní kaple nohy, presbytář krk, zákristie hlavu a předsíň ocas.

Foto: Koruna Vysočiny

Kostel v Obyčtově

Od kostela se pak trasa vrací zpět a míří kolem obecního úřadu po spojovací komunikaci k silnici I/37, kterou přejde, a za ní kolem zemědělského družstva pokračuje k rybníčku Lamperek, kde se mimo turistického posezení nabízí i upravené ohniště. Poté oklikou zamíří krátkou zacházkou do Sazomína, kde se u dětského hřiště nachází Olšiakova betonová Kavka, a následně se vrací zpět nad Sazomín a kolem letiště po polních i lesních cestách pokračuje až k červené značce na rozcestí s výklenkovou kaplí. Červené značení pak pokračuje kolem Vetelských rybníků ke Žďáru.

Foto: Koruna Vysočiny

Socha Kavky v Sazomíně

Příměstská vycházková lokalita protkaná rybníky mezi poli a lesy je častým cílem turistů i cyklistů. Soustava malebných rybníků na Vetelském potoce zahrnuje Peršlík, Dolní Vetlu, Horní Vetlu, Blátivý, Pivovarský, Pobočný a Černý rybník a rybník Návesník. Právě Návesník připomíná dávnou zaniklou vesnici Vetla, která v 15. století zpustla a dodnes není jasné proč. Hráz rybníka si uchovala původní podobu a připomíná, že kdysi šlo o rybník uprostřed vesnice.

Foto: Koruna Vysočiny

Vetelské rybníky

Červenou značku před žďárským nádražím vystřídá modrá, která Nádražní ulicí zamíří na náměstí aodtud krátkou zacházkou do Horní ulice, kde je k vidění hřbitovní kostel Nejsvětější Trojice. Vznikl v 17. století a jeho později přistavená sakristie je rovněž připisována Santinimu. Z náměstí pak červená značka vede kolem historické Staré radnice, kostela sv. Prokopa a tvrze, kde sídlí muzeum, klesne k řece Sázavě a proti proudu pokračuje až do Dvorské ulice, které dominuje další Santiniho počin - hospodářský dvůr Lyra.

Foto: Koruna Vysočiny

Hřbitovní kostel Nejsvětější Trojice ve Žďáře nad Sázavou

Nedaleko od dvora se vypínají bílé kaple původně morového Dolního hřbitova z roku 1709 - první Santiniho dílo, které pro opata Vejmluvu vyprojektoval. Později bylo pohřebiště rozšířeno ze tří obvodových kaplí na čtyři, takže z výšky připomíná tvar lidské lebky. Na zatravněném bývalém hřbitově dnes stojí socha anděla posledního soudu, originály soch světců z barokního mostu u zámku i litinové kříže z kdysi významných železáren v nedaleké Polničce. Hřbitov nedávno prošel obnovou a veřejné představení výsledků i jeho historie se uskuteční v sobotu 4. října.

Foto: se souhlasem Lukáš DoDo Doležal

Dolní hřbitov

Další zastávkou je žďárský zámek, který vznikl po roce 1784 na místě vyhořelého a následně zrušeného cisterciáckého kláštera založeného v polovině 13. století. Některé stavební úpravy v první polovině 18. století byly ještě provedeny podle Santiniho plánů. Například v prelatuře nebo i dnešní bazilice minor Nanebevzetí Panny Marie a sv. Mikuláše, která kdysi bývala konventním kostelem. Pozoruhodný je rovněž barokní most přes Stržský potok před zámkem. Inspirací pro kamenné přemostění z roku 1761 měl být pražský Karlův most, tudíž i ten žďárský zdobí sochy světců.

Foto: Se souhlasem autora Romana Šulc

Areál Zámku Žďár nad Sázavou

Největším lákadlem Žďáru a současně vrcholným Santiniho dílem je poutní kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře, kopci nad žďárským zámkem. Ojedinělá stavba vznikla v letech 1719-1722. V roce 1994 se nevšední svatostánek využívající „hvězdné“ symboliky dostal na seznam světového kulturního dědictví UNESCO. V předchozích letech prošel komplexní obnovou interiéru i exteriéru, a to včetně obvodového ambitu památky.

Foto: Se souhlasem autora Martina Dlouhého

Žďárská cisterciácká krajina

Zpět do Ostrova nad Oslavou se je možné vrátit opět vlakem. A pokud zbývá trochu času – i v Ostrově je k vidění jeden Santiniho počin. Je jím bývalá zájezdní hospoda pro církevní hodnostáře na trase mezi Žďárem a Křižanovem. I tento objekt vznikl na přání opata Vejmluvy, což dokládá písmeno W v půdorysu stavby.

Foto: Koruna Vysočiny

Zájezdní hostinec v Ostrově nad Oslavou

Zdroj: regionální turistický web Koruna Vysočiny - www.korunavysociny.cz

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz