Článek
Jakmile bylo rozhodnuto o vytvoření městských hřbitovů v Ďáblicích a Hostivaři, začalo se jednat o možné přepravě mrtvých elektrickými tramvajemi. To bylo v roce 1912, ale než se vše stihlo připravit a spustit, začala v roce 1914 první světová válka. Projekt šel tedy stranou, ale byl využíván pro přepravu vojáků do nemocnic – zraněných a těch, kteří potřebovali pomoc. Jezdilo jich tak celkem 18.
V roce 1917 nastal problém – koně nestíhali přepravovat mrtvé vojáky, a tak se pražské vojenské velitelství obrátilo na Elektrické podniky a požádalo je o pomoc. 22. října (tedy přesně před 107 lety) se ve tři hodiny odpoledne rozjela první tramvaj s nebožtíky.
„Zkušební jízda provedena byla tím způsobem, že ve zmíněném pohřebním voze byly od c. a k. posádkové nemocnice čís. 11 na Karlově náměstí dopraveny dvě rakve s mrtvolami vojenských osob, jednak na hřbitovy Olšanské, jednak na hřbitovy Vinohradské,“ psala Správní rada Elektrických podniků v informaci pro vojenské velitelství.
Rakve byly v tramvaji přesně napasované a přepravila tak přes 1 000 těl. Vzhled tramvaje odpovídal své povaze, a tak kdokoliv ji zahlédl, měl husí kůži. Umíte si představit takovou tramvaj vídat dnes?
Černá Máry, jak se jí přezdívalo, jezdila do 19. června 1919. V roce 1922 byla tramvaj předělána na klasickou a opět v ní byli přepravováni živí lidé. Vůz byl vyřazen z provozu roku 1933 a o tři roky později byl zrušen.
Tajemná pohřební tramvaj vozila po Praze nebožtíky! Zajímavou kapitolu v historii městské hromadné dopravy a...
Posted by Praha on Wednesday, March 13, 2024
Anketa
Zdroj: Facebook stránka Praha