Hlavní obsah
Nakupování

Jsme negramotní a dokazuje to naše chování v obchodech. Myslíme si, že šetříme, ale opak je pravdou

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: pixabay

To, jakým způsobem fungují věrnostní programy a slevové akce v obchodech, potvrzuje, jak jsme negramotní. Necháme se utáhnout na vařenou nudli, přitom my jsme ti, co prodělávají.

Článek

Jakmile vejdu do obchodu, vidím, jak lidé vytahují kartičky, sbírají body a snaží se ušetřit co nejvíc peněz. To jim nedochází, že je to přesně naopak? Řetězce se snaží vydělat co nejvíc, to je jasné. Vytvoří věrnostní program, vyvinou aplikaci nebo udělají akci 1+1 zdarma. Zákazníci mají pocit, že na ně vyzráli a ušetřili, ale opak je pravdou. Naopak vás to nutí nakupovat ještě víc.

Podmínky nákupu

Pokud jste si všimli, často je ve slevové akci nějaká podmínka. Buď, že musíte koupit dva kusy, abyste třetí dostali zdarma nebo že musíte utratit určitou částku, abyste dostali slevu. To vás nutí toho nakupovat víc, než kdybyste tu slevu neměli. Někteří nepřemýšlí a mají radost z toho, že jsou součástí nějaké akce, ale už jim nedochází, že zboží třeba vůbec nepotřebují a možná ho i později vyhodí, když se zkazí.

Obchody vědí, že akce na lidi platí, proto je dělají. Pojistí si totiž, že přijdete znova, přece totiž nenecháte propadnout ty kredity z minulého nákupu a příště zase a zase, a tak je kolotoč zacyklený a vy tam chodíte stále dokola a nakupujete víc, než potřebujete nebo chcete. A kdo je vítězem? Samozřejmě obchod, který má pravidelného zákazníka.

Tak ušetřili jste, nebo ne?

Aby se neřeklo, občas dostanete nějakou menší slevu i bez podmínky utratit minimální částku. Takže opět máte pocit, že je to výhodné. Do obchodu jdete už jen proto, že tu slevu máte a pokud vám z nákupu odečtou třeba 50 Kč, je velká pravděpodobnost, že nakoupíte za mnohem víc.

Tohle všechno vypovídá o gramotnosti nás lidí a toho, jak se necháme nachytat. Ne, řetězce jsou chytřejší a nechávají nás v tom, ať si myslíme, že šetříme. Pravdou je, že jediný, kdo vydělává, jsou právě ty obchody.

Dejte si na to pozor a zamyslete se někdy nad tím, co kupujete, zda to potřebujete a zda se vám ona „sleva“ vyplatí.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz