Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Češi neohroženě vyrážejí starými auty na dovolenou a končí u krajnic silnic

Foto: Freepik

Asistenční služby

I přesto, že se stáří vozidel v ČR přehouplo přes průměr 16 let, Češi dál vyrážejí na dovolenou s vozidly ve špatném stavu a bez vhodných asistenčních služeb.

Článek

S jakým vozidlem vyrazit na dovolenou

Řekněme si to upřímně, pokud až po střechu naložíte svojí 15 let starou Fabii, kterou běžně jezdíte jednou týdně na nákup do města, v servisu byla naposledy, když se vám nepodařilo loni nastartovat, a kontrolky blikají jak na bulharské diskotéce, nezachrání vás ani sebelepší asistence. Není proto zase takovým překvapením, že 8 % zásahů asistencí je potřeba již v ČR, protože plně naložené auto nedojelo ani na hranice.

Doporučení číslo 1: Nechte prověřit stav svého vozidla a dopřejte mu před cestou prohlídku v servisu.

Za Poláky zaostáváme

To, že si asistenční služby na dovolenou kupuje zhruba 10 % klientů, je oproti například sousedním Polsku, kde je to 3× více, ještě obhajitelné tím, že tato služba nemá v ČR tak dlouhou tradici a naše republika není tak velká. Ještě horší je však povědomí Čechů, jak taková asistenční služba funguje a co od ní mohou očekávat.

Doporučení číslo 2: Zjistěte si, co asistence obsahují, například ZDE.

Jak se liší očekávání klientů od reality? Velmi.

Mnoho řidičů má často nerealistické představy o rychlosti a šíři služeb, které jim v danou chvíli budou poskytnuty a které mají ve svých asistencích (většinou „zdarma“ k povinnému ručení) sjednané.

Asi nejvíc se tento rozpor projevuje u odtahu vozidla.

Klienti očekávají, že i když volají ze srbské vesnice ve 4 ráno, tak odtahový speciál bude na místě maximálně během pár desítek minut. Realita je však taková, že si běžně počkáte klidně 5 hodin. I v Srbsku totiž automechanici někdy spí, a než se českému dispečinku podaří v blízké oblasti někoho probudit a zajistit adekvátní odtahovku i servis, chvíli to potrvá, stejně jako cesta odtahového vozidla k vám.

Mnoho klientů očekává odtah do kvalitního, čistého a nejlépe značkového servisu. Bohužel ani v ČR, natož v jiných zemích, není kvalita servisů všude stejná. Pokud v dané oblasti jiný servis není, musíte vzít za vděk i servisu v rozestavěném domě bez omítky. Servis by však vždy měl být schopný poskytnout standardní služby. Na tom rozhodně trvejte.

Místní zvyklosti jsou často důležitější, než co máte napsané v podmínkách

Je potřeba se připravit na to, že i zvyky jsou v různých zemích jiné. Například jízda v autě naloženém na odtahovém speciálu v ČR není povolena a odtahovka by pro vás měla vyslat náhradní vozidlo, které vás doveze do servisu za vaším vozidlem. V některých zemích je naprostým standardem, že žádné vozidlo pro posádku nepřijede, řidič odtahovky vezme část posádky do své kabiny a zbytek sedí v naloženém vozidle upevněném na odtahovém vozidle. Kdo nenasedne, minimálně další 2 hodiny nikam nepojede.

Servis v zahraničí není Pit Stop Formule 1

Mnoho řidičů je po odtažení do servisu překvapených, že se vozidlo nepodaří zprovoznit ihned. Je potřeba si uvědomit, že servis není Pit Stopem Formule 1, aby netrpělivě čekal, než mu zazvoní telefon, že je potřeba ihned opravit vaše porouchané vozidlo, protože na vás už čeká nachystaný apartmán v Chorvatsku. I v rámci ČR dá vyhledání servisu, který vozidlo rychle opraví, poměrně zabrat a čekací doba je často několik dnů nebo týdnů. Podobné to je i v zahraničí, jen horší.

Asistenční služby mají se smluvními servisy ujednané podmínky přednostních oprav, ale nemůžete čekat zázraky na počkání. Tedy na počkání ano, ale den nebo dva. Například z důvodu, že servis s největší pravděpodobností nebude mít správný náhradní díl pro vaše vozidlo a tento díl bude muset nejdříve objednat a nechat si jej doručit.

Jedna místní firma mě odtáhla, ale stálo to dost peněz

Pokud využijete služby jiné odtahovky a poté se s uplatněním nároků obrátíte na svoji asistenčku nebo pojišťovnu, s největší pravděpodobností vám takový asistenční zásah neproplatí. V lepším případě asistenční služba proplatí cenu zásahu, za kterou by jej realizovala ona. Tato cena bude však téměř jistě výrazně nižší, než kolik celý zásah stál vás.

Doporučení číslo 3: Vždy nejdříve zavolejte svou asistenční službu a schovejte si účtenky a faktury pro případné pozdější nároky.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz