Článek
Ověření pojištění z Vaší SPZ
Ověřování platnosti povinného ručení bude probíhat načtením SPZ, podobně jako je tomu například při ověření zaplaceného parkování. Tuto změnu již mnoho řidičů pocítilo i v souvislosti s technickou prohlídkou, kdy platnost již ověřuje policie pouhým oskenováním vaší SPZ.
Pojišťovny budou mít nově povinnost v reálném čase posílat informace o pojištění do registru České kanceláře pojistitelů a poté do dalších registrů. Aby toto bylo možné, musí být smlouva potvrzena ihned elektronicky nebo zaplacením přes platební bránu. Rychlý převod totiž stále nenabízejí všechny banky a jiné například o víkendech ani rychlý převod nezpracují ihned.
Nemáte e-mail, u některých pojišťoven si povinné ručení již nesjednáte
Některé pojišťovny umožní sjednání smlouvy pouze elektronicky, tedy zasláním na e-mail klienta. Pokud e-mail nepoužíváte, smlouvu si u nich nesjednáte. U jiných si sice pojištění sjednáte, ale pokud nepoužíváte platbu kartou, může být vámi zvolený počátek až za 8 (i více) dní dle podmínek dané pojišťovny. Kdo chce pojištění hned, musí zaplatit online přes platební bránu.
Plovoucí počátek pojištění
Lišácké řešení, jak trochu zmírnit dopady pro klienty je zavedení takzvaného plovoucího počátku, kdy smlouva vznikne až připsáním pojistného na účet pojišťovny. Při kalkulaci si tedy zvolíte požadovaný počátek, ale pokud platba od vás přijde později, počátek smlouvy se automaticky posune až na datum příchozí platby. Toto řešení bude zatím nabízet pouze část pojišťoven, jiné budou jako alternativu nabízet různé formy digitálních podpisů.
Pojišťovny zatím ohledně postupu digitalizace příliš sdílné nejsou a první pokusy některých pojišťoven zatím podle reakcí klientů bezchybné rozhodně nejsou. Stěžují si zejména na krátkou lhůtu, kterou mají na zaplacení. Pokud klient potřebuje počátek pojištění ihned, tak aby smlouva vznikla, je nutné zaplatit kartou přes platební terminál. Ten však není všude k dispozici. Případně, že vybraná pojišťovna vůbec nemá řešení pro klienty, kteří platbu kartou nevyužívají. Dalším zmiňovaným problémem bylo vracení pozdě zaslaných plateb, kdy smlouva nevznikla, ale pojišťovna peníze vrátila na účet klienta až za několik dní. Klient byl přesto nucený sjednat si nové pojištění za další peníze.
Jak snadné bude ukončit stávající smlouvu s pojišťovnou?
Online režim se však netýká jen vzniku pojištění, ale také jeho zániku. Dá se očekávat, že pojišťovny svým klientům ukončení smlouvy usnadní a budou jej umožňovat online na svých stránkách a v klientských zónách. To se bude týkat zejména typů storno, které nevyžadují doložení dalších dokladů, jako například storno k výročí nebo zánik pojistného zájmu. U většiny pojišťoven je již dnes možné online v samoobsluze doplňovat údaje do smlouvy např. při změně SPZ.
Zelená karta už ani elektronicky
Od 1. 10. již pojišťovny nemají povinnost vystavovat zelenou kartu, pouze na vyžádání. Zatím to však vypadá, že pojišťovny budou kartu zasílat stále alespoň elektronicky e-mailem. Je to poměrně pragmatické. V rámci EU totiž nepostupuje digitalizace pojistného trhu ve všech státech stejným tempem, a pro potřeby prokázání povinného ručení v zahraničí bude stále potřeba zelenou kartu vozit u sebe.
Máte již zkušenosti s uzavíráním smlouvy povinného ručení zaplacením?
Zdroje: