Článek
Na počátku bylo slovo. To slovo bylo diagnóza. Diagnóza dle Indikačního seznamu pro lázeňskou léčebně rehabilitační péči dle zákona 1/2015 Sb. příloha č.5 Pokud jste „majitelem“ některé z uvedených diagnóz a dosavadní léčba a rehabilitace nedosáhla kýženého úspěchu, je na čase promluvit si s lékařem o vašem stavu a možnosti využít lázeňskou léčbu.
Který z lékařů může podat návrh na lázně?
- Ošetřující lékař při hospitalizaci
- Ambulantní specialista
- Váš praktický lékař
Každý z výše uvedených může podat návrh na lázeňskou péči. V praxi však často pacienti naráží na problém, že lékaři v nemocnicích a ambulancích nemají čas a často ani nejsou zběhlí v administrativě k vyplnění návrhu a praktik se zase cítí limitován v oblasti odbornosti. Někdy si tak pacienta přehazují jako horký brambor. Ideální je promluvit si tedy s odborným lékařem a pokud lázně doporučí, požádat ho o zapsání tohoto faktu do lékařské zprávy. S tou pak následně dojdete za svým praktikem a požádáte ho o podání návrhu na lázeňskou péči. Zpravidla vám to nevypíše na počkání, ale má na na tuto činnost vyhrazen určitý čas, kdy píše posudky, návrhy atd. K návrhu je třeba doložit lékařské zprávy týkající se vašeho zdravotního stavu. Pokud jste starší 65 let, je nutné ještě absolvovat interní vyšetření. Pozor na případné kontraindikace.
Zároveň musíte do návrhu uvést alespoň tři lázeňská zařízení, kde by jste se chtěli léčit. Doporučit vám je může lékař nebo si vyberete sami. Výběr je pestrý, musí však odpovídat vaší indikaci a mít smlouvu s vaší zdravotní pojišťovnou. Velmi hezký přehled lázní najdete zde. Pečlivě vybírejte a klidně se ptejte přímo v lázních. Máte-li již domluven předběžný termín v konkrétních lázních, uveďte ho.
Pokud žádáte jednolůžkový pokoj nebo naopak pokoj bez doplatku, pak je vhodné napsat tuto informaci na kus papíru a přidat jej návrhu před předáním pojišťovně. Stejně tak, pokud například chcete být na pokoji s konkrétním člověkem (manželé, kamarádi, kolegové z nemocnice atd.). Rezervační oddělení lázní tak bude vědět, jaký typ pokoje vám hledat a také, že má čekat další návrh od pojišťovny na společný pokoj. Vyplněný návrh se všemi náležitostmi pak putuje do zdravotní pojišťovny. Buď ho odešle váš lékař nebo ho doručíte ZP sami (zpravidla osobně na podatelnu případně poštou či datovou schránkou).
Zdravotní pojišťovna má 30 dní na schválení nebo odmítnutí návrhu. Revizní lékař váš návrh posoudí a schválí jako komplexní lázeňskou péči, případně schválí jako příspěvkovou lázeňskou péči a nebo zamítne. Proti zamítnutí se můžete odvolat. Pokud ani to nepomůže, můžete jet jako samoplátce. Ale o tom až někdy jindy. V případě schválení odesílá pojišťovna návrh do prvních schválených lázní ze seznamu.
Lázně obdrží váš návrh a zpravidla ho rezervační oddělení začne ihned zpracovávat. Dle dostupných kapacit, vašich požadavků a délky platnosti vašeho návrhu (3 nebo 6 měsíců) vám přidělí termín. V takovém případě vám pošlou zvací dopis (obvykle 3 týdny před nástupem do lázní). V případě, že vás nemohou přijmout (kapacita, kontraindikace) přepošlou lázně váš návrh dalším lázním v pořadí a vás o tom informují. V případě konce platnosti návrhu vrátí návrh zpět pojišťovně.
Tak, zvací dopis už máte, tak si ho hlavně nezapomeňte pořádně přečíst. Dočtete se v něm nejen termín nástupu, ale také výši doplatku, typ pokoje a co si vzít sebou. Neváhejte se zeptat pokud něčemu nerozumíte. Žádný učený z nebe nespadl, tak se nestyďte zavolat a ujistit se. Pokud cokoliv není podle vašich představ, můžete to rozporovat, v této fázi se s tím dá ještě něco dělat. V den příjezdu už obvykle ne. Na místě vám nepomůže ani rozčilování, ani „já jsem myslel“. Víte jak to je. Jeden myslel, a pak se … mu něco stalo.
A jak to bude probíhat přímo v lázních? O tom zase někdy příště. Tak šťasnou cestu!