Článek
Asi každý už slyšel o lázních „na křížek“. Hovorový pojem označuje lázeňskou rehabilitační péči. Někomu o nich vyprávěla babička, jinému sousedka či známý. Možná máte diagnózu, kterou by mohla lázeňská léčba zlepšit. Těm šťastnějším byla již tato varianta nabídnuta lékařem. Ale co vůbec od podobné péče čekat? Co mi bude hradit pojišťovna? Budu muset něco doplácet?
Poskytována musí být v lázeňském zařízení v místě, kde se nachází a je využíván přírodní léčivý zdroj (minerální voda, peloid nebo zřídelní plyn) nebo klimatické podmínky příznivé k léčení. Více o léčivých zdrojích jsem psala v minulém článku.
Ve vybraném zařízení musí léčit vaší indikaci dle Indikačního seznamu pro lázeňskou léčebně rehabilitační péči dle zákona 1/2015 Sb. příloha č.5. Léčba musí být doporučena vaším ošetřujícím lékařem a schválena zdravotní pojišťovnou.
Komplexní lázeňská péče
V této variantě za vás pojišťovna hradí léčbu v plné výši, ubytování a stravu poté v základním standartu. Pokud lázeňský dům poskytuje nadstandartní služby a disponuje pokoji s nadstandartním vybavením, bude rozdíl za tento nadstandard účtován vám.
Za standartní vybavení se považuje postel, skříň, stolek, židle a uzamykatelná schránka (trezor) nebo uzamykatelný šuplík. Jedná se vždy o 2 lůžkový pokoj. V kategorii A se sociálním zařízením na pokoji, v kategorii B pak se společným sociálním zařízením pro více pokojů v budově.
Za nadstandartní vybavení se považuje vše nad rámec uvedeného, např. televize, lednička, fén, rychlovarná konvice, Wi-Fi atd. Jednolůžkový pokoj je brán vždy jako nadstandard.
Strava je hrazena základní v režimu plné penze. Obvykle se jedná o servírovanou stravu z výběru ze tří menu, často na směny. Bufetová strava bývá za příplatek. Pokud máte speciální dietu nebo stravovací návyky (vegetarián, vegan atd.) je vhodné se dopředu informovat, zda jsou schopni vám vyhovět.
Léčba je hrazena v režimu 21 procedur týdně od pondělí do soboty, neděle jsou odpočinkové. Procedury se rozepisují na míru dle rozhodnutí lékaře. Léčba trvá 21 nebo 28 dní v závislosti na indikaci a zda se jedná o základní nebo opakovaný pobyt. V opodstatněných případech může lázeňský lékař požádat pojišťovnu o prodloužení pobytu o 7 dní. Pobyt může být lázeňským lékařem také zkrácen a to ze zdravotních důvodu, na vlastní žádost pacienta, ale také pro porušení léčebného režimu. U komplexní lázeňské péče jste po celu dobu pobytu v lázních v pracovní neschopnosti.
Příspěvková lázeňská péče
Pokud nemáte nárok na komplexní lázeňskou péči, může vám být schválena péče příspěvková. V této variantě si musíte ubytování a stravu zaplatit sami. Pojišťovna vám hradí léčení v plné výši, stejně jako u komplexní lázeňské péče, tedy 21 procedur týdně dle rozhodnutí lékaře. Délka je v závislosti na indikaci 21 nebo 14 dní. Pracující si musí zajistit dovolenou.
Stravu a ubytování si pacient musí uhradit sám. Je na něm jaký typ ubytování a stravování si zvolí, zda standartní nebo nadstandartní.
U obou typů se musí všechny tři složky čerpat v registrovaném zdravotnickém zařízení. Nelze tedy docházet ambulantně (dříve tato možnost existovala).
Doprovod
Máte nárok na lázně, ale nezvládnete pobyt sami, protože jste odkázáni na pomoc blízkých? Můžete si na zdravotní pojišťovně zažádat o průvodce. Jako o průvodce lze zažádat v případě, že pečujete o osobu blízkou, která je na vaší péči závislá. Pokud vám doprovod pojišťovna schválí, bude mít i on hrazené ubytování a stravu v základním standartu. Pokud budete připlácet za nadstandard, bude stejnou částku doplácet i váš doprovod. Jako váš doprovod nemusí být po celou dobu jedna osoba, ale mohou se u vás střídat.
Pokud vám pojišťovna průvodce zamítne, hodně lázní nabízí zvýhodněné pobyty pro doprovod klientů zdravotních pojišťoven.
Upozorňuji, že podmínky se mohou u jednotlivých poskytovatelů mírně lišit. Na konkrétní podmínky, ceny a možnosti se vždy informujte ve vámi vybraných lázních.