Článek
Stranou nyní ponechme, že často jsou tyto koncerty či jiné kulturní události jsou dotovány ze strany města, kraje či státu. Anebo movitých sponzorů, jako jsou automobilky, tabákové koncerny či pivovary.
Ano, koncert, stejně jako divadelní představení nebo jiná kulturní akce, přirozeně lze z právního hlediska považovat za placenou službu regulovanou právem. A jako každá jiná placená služba musí ex lege odpovídat sjednané kvalitě. A tomu, co pořadatel akce prezentoval a sliboval. Pokud tomu tak není, můžete situaci řešit reklamací. Podobně jako reklamujete nekvalitní boty či kalhoty. Padni komu padni.
Jak je to s kvalitou zvuku?
Představte si, že jste si koupili vstupenku na koncert vašeho oblíbeného interpreta. Zaplatíte 1600 Kč. To není málo, navíc z vaší rodiny tam jdou čtyři členové. Čtyřikrát šestnáct set, to už je pěkný balík, i pro Pražáky nebo lidi z Jevan.
Pořadatel akce sliboval špičkový zvuk, profesionální osvětlení a nezapomenutelný zážitek. Během koncertu se ale ukáže, že zvuk je hodně nekvalitní – třeba přehlušený nebo naopak velice slabý, nevyvážený nebo plný nepříjemných rušivých prvků – třeba pískání či chytání zpětné vazby. V takovém případě se jedná o jasnou vadu plnění.
Podle českého Občanského zákoníku má každá služba odpovídat sjednané kvalitě nebo alespoň standardům obvyklým pro daný typ akce. Pokud je tedy zvuk na koncertu objektivně nevyhovující, můžete žádat nápravu.
Co můžete požadovat?
V případě, že zjistíte, že poskytnutá služba neodpovídá smluvené nebo očekávané kvalitě, můžete se jako spotřebitel obrátit na pořadatele akce s reklamací. Občanskoprávní předpisy stanoví několik možných nároků:
1. Přiměřená sleva: Pokud byla kvalita zvuku špatná jen částečně (např. v určité části koncertu nebo na konkrétních místech), můžete požadovat slevu z ceny vstupenky.
2. Vrácení peněz: Jestliže byla celá akce znehodnocena natolik, že jste si ji nemohli užit, můžete požadovat vrácení celého vstupného, včetně případného DPH. A také případné náklady na vymáhání náhrady škody.
Jak postupovat při reklamaci?
Zaznamenejte co nejdůkladněji problém – Pokud je to možné, pořiďte důkazy, jako jsou fotografie, videa nebo zvukové nahrávky, které doloží, že zvuk opravdu neodpovídal slibované kvalitě. Je pravda, že pořizování audio a video záznamů je na kulturních akcích častokrát pořadateli zakázáno, nicméně pokud by záznam sloužil jako důkaz k prokázání právní újmy a škody, tak tento zákaz pozbývá platnosti. Jde přiměřenou ochranu práv spotřebitele – viz blíže Občanský zákoník.
Zajistěte svědectví dalších poškozených spotřebitelů – tedy dalších návštěvníků koncertu. Nejprve zkuste problém vyřešit přímo s pořadatelem akce. Většinou bude stačit zaslat e-mail nebo vyplnit formulář na oficiálních stránkách. Přiložte také kopii dokladu o zakoupení vstupenek. Pakliže darebný pořadatel/pořadatelská agentura/divadlo nereaguje nebo odmítá reklamaci uznat, můžete se obrátit na Českou obchodní inspekci nebo dokonce následně na soud. Což samozřejmě prvně stojí čas a peníze, nicméně jestliže uspějete, přiměřené náklady jdou za tím, kdo prohrál soudní spor. Zde tedy za nekvalitně pracujícím pořadatelem. Pořadatel samozřejmě může náklady následně vymáhat po tom, kdo škodu způsobil – například opilý nebo zfetovaný zvukař či jiný výtečník.
Pozor, je třeba na druhou stranu pamatovat, že subjektivní dojmy nejsou vždy dostatečným důkazem. Reklamace by měla být podložená objektivními fakty a důkazy, jako je nekvalitní technika, selhání zvukařů nebo nedodržení slibů prezentovaných při prodeji vstupenek. I zde platí, kdo něco tvrdí, musí to prokázat.
Závěrem
Sečteno - pokud jste byli na koncertu, kde zvuk nesplňoval očekávání nebo sliby pořadatele, máte právo se bránit. Reklamace je nejen vaším právem, ale i nástrojem, jak zlepšit kvalitu kulturních akcí v budoucnu. Tužme se!
-------------------------
Prameny:
Občanský zákoník – zákon č.89/2012 Sb.
Švestka, J., Fiala, J. a kol.: Občanský zákoník (zák. č. 89/2012 Sb.). Komentář. – 2. vydání, Wolters Kluwer, Praha, 2024
www.mesec.cz/clanky/divaci-koncertu-si-stezovali-na-spatny-zvuk-maji-narok-na-reklamaci/ ( autor M. Veselíková)
www.blesk.cz/clanek/zpravy-udalosti/553616/fanousci-dal-zuri-kvuli-zpackanemu-koncertu-reklamujte-radi-coi-i-pravnik.html (autor Z. Zelenková)