Článek
Na brněnském Zelném trhu se toho o Vánocích odehrává hodně. Voní svařák, hraje cimbál, světýlka se třpytí a senioři provádějí základní kontrolu stavu republiky. Ne přes Ústavní soud, ale přes párek v rohlíku.
„Sto padesát devět korun!“ zvolal jeden z nich, muž v letech, s čepicí naraženou hluboko do čela a s výrazem, který by se hodil spíš k vyhlášení mobilizace než ke stánku s hořčicí. Držel v ruce rohlík s párkem, tedy kdysi lidové jídlo, dnes spíše finanční derivát. „To je ta Babišova drahota!“ zahřměl směrem k nevinné prodavačce, která právě řešila existenciální dilema, zda se kečup počítá jako omáčka nebo už jako luxus.
Senior měl jasno. Babiš už je přece celý den /15. 12. 2025/ u vlády.
A kde jsou výsledky?
Párek pořád stojí 159 korun. Rohlík nezlevnil ani o haléř. Hořčice nezestátněla.
Inflace se tvářila, že je také na vánočních trzích a dává si punč.
„Za nás,“ pokračoval pamětník doby, kdy párek stál tři padesát a ještě byl teplejší, „si člověk koupil tři párky, dva rohlíky a zbylo na tramvaj.“ Dnes nezbyde ani na iluze. Jen na účtenku, která má délku menšího románu a pointu tragickou.
Okolo stojící turisté si mysleli, že jde o pouliční divadlo. Místní věděli, že jde o seriózní politickou analýzu.
Senior se zakousl, zamyslel a dodal: „Chuťově dobrý. Ale principiálně špatný.“
A tak tam stál, jednou rukou držel párek, druhou demokracii, a dokazoval, že skutečný barometr vládnutí není rozpočet, ale cena párku v rohlíku (nebo-li hot dogu, jak říkají dnešní mladí spotřebitelé).
V Brně se tomu říká vánoční fejeton v praxi.









