Článek
Zpožděný vlak? V Česku někdy peníze zpět nedostanete
Pokud se vám vlak zpozdí při cestě po Německu, Švýcarsku, Japonsku nebo Rakousku, často máte nárok na finanční odškodnění – stačí pár minut navíc a vracejí se eura či jiná měna.
V České republice to však s kompenzacemi není tak jednoduché. Přestože se o nich často mluví a cestující mají svá práva, realita (aplikační praxe) na českých kolejích bývá poněkud složitější.
Začněme od základů: evropská legislativa stanovuje, že při zpoždění nad 60 minut má cestující v dálkové dopravě nárok na vrácení části jízdného – minimálně (!) 25 %, při zpoždění nad 120 minut pak 50 %.
Například náš největší národní dopravce ČD nyní konkrétně nabízí tato odškodnění
Za prvé odškodnění ve výši 25 % z ceny jízdného, pokud celková cena jedné jízdenky pro jednoduchou cestu pro jednoho cestujícího činí nejméně 16 EUR v mezinárodní přepravě nebo 360 Kč ve vnitrostátní přepravě formou dobropisu nebo na žádost cestujícího bankovním převodem na účet cestujícího u zpoždění 60 až 119 minut,
Za druhé odškodnění ve výši 50 % z ceny jízdného, pokud celková cena jedné jízdenky pro jednoduchou cestu pro jednoho cestujícího činí nejméně 8 EUR v mezinárodní přepravě nebo 180 Kč ve vnitrostátní přepravě formou dobropisu nebo na žádost cestujícího bankovním převodem na účet cestujícího při zpoždění 120 a více minut.
A jak kompenzuje „Žlutý - Student“ ?
Je třeba rozlišit, zda je zpoždění zavinění či nikoliv. Výše kompenzace závisí na tom, zda je zpoždění zaviněné nebo nezaviněné.
Zaviněná zpoždění jsou ta, která vznikla například z důvodu poruchy našich vozů. Nezaviněná zpoždění jsou pak všechna ostatní, která nevznikla ze strany autobusů nebo vlaků RegioJet, například kalamity či opravy nebo nehody na silnicích a železnicích, s výjimkou zpoždění u mezinárodních autobusových linek způsobeném pasovou, zdravotní nebo jinou kontrolou. V případě kombinace zaviněného a nezaviněného zpoždění je rozhodující, které zpoždění bylo vyšší.
Kompenzace nelze sčítat, maximální výše kompenzace je 100 % jízdného. Informaci o tom, jestli je zpoždění zaviněné nebo nezaviněné, vám sdělí stevardka ve vlaku při vyhlášení zpoždění, spolu s důvody proč zpoždění vzniklo.
Pro konkrétní příklad si vybereme populární linku Praha- Brno (či opačně), která spadá do zóny - doba jízdy vlakové linky 1 h 31 m – 3 h
Takže za tzv. nezaviněné zpoždění - viz definice výše - v délce 60–119 min. je 25 % z jízdného a pro zpoždění 120 a více min. 100 % z jízdného
Zaviněné zpoždění dopravcem (definice výše) je u zpoždění - 46–90 min. již 50 % z jízdného, a za zpoždění 91 a více 100 % z jízdného .
Takže když se váš vlak Student Agency (SA) zpozdí z Prahy do Brna o dvě hodiny, tak jedete zadarmo, jak se to nedávno stalo autorovi tohoto blogu. A při této a vyšší době zpoždění je u SA lhostejné, zda jde o zpoždění zaviněné či nezaviněné.
Dohled nad právy cestujících
Kdo věc hlídá. Je jím Drážní úřad (www.ducr.cz).
Tedy orgán státní správy, dohlíží nad plněním povinností týkajících se dodržování práv cestujících v železniční přepravě podle přímo použitelného předpisu Evropského společenství a vyřizování stížností na porušování těchto povinností.
Takže na DÚ si možno stěžovat, pokud něco s odškodněním nefunguje jak má.
Šťastnou cestu! A bez zpoždění.