Článek
Víte, co se mě nedávno zeptala platforma Medium, když jsem chtěl vydat článek?
„Chcete publikovat tento článek, i když není zveřejněn?“
Zarazil jsem se. Pardon? Neříkalo se tomu dřív jednoduše „zveřejnit“? A když už tedy publikovat, tak proč mi systém připomíná, že ten článek není zveřejněný, když právě to kliknutí má způsobit, že bude?
Tady se totiž dostáváme na tenký led, kde si berličky digitálního UX podávají ruce s jazykovými perličkami. A občas si ty ruce spletou.
Berlička: vývojář si přeloží „publish“ jako „publikovat“, bez ohledu na to, že v češtině to zní knižně, skoro vědecky.
Perlička: výsledná hláška, která ti nabízí publikování něčeho, co publikované právě není – což víš, protože to proto chceš publikovat. Tedy zveřejnit.
A tak tu sedím, článek čeká, jazyk se kroutí, logika zívá. Kliknu. Publikuju. A ono se to zveřejní.
Berlička nebo perlička?
B nebo P?
V digitálním věku je to někdy skoro totéž. Ale právě to skoro dělá celý rozdíl.