Hlavní obsah
Víra a náboženství

Proč jsou ženy zbožnější než muži?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Libor Šimek

Věří víc muži nebo ženy? Tipněte si.

Článek

Statistika náboženských zájmů podle pohlaví

Poměr je 1,93 ve prospěch žen u zpovědi. Moc bych to s náboženstvím nespojoval, v tomhle případě je to spíše korelace než kauzalita. Asi to bude tím, že se rády zpovídají či si povídají o svých pocitech a zážitcích. 1,57 poměr znovu ve prospěch žen a jejich zálibě v čtení Bible. V případě modlitby je to 1,36 pro ženy. Ženy v náboženských zájmech vítězí nad muži na plné čaře. Ale má to svoje vedlejší efekty. Často to znamená, že jsou to větší náboženské fanatičky než muži a nerady mění své postoje a názory. To jde ruku v ruce.

Paradox náboženství a pohlaví

To se týká křesťanství, naopak v islámu a judaismu jsou ženy odrazovány od toho, aby se účastnily náboženských rituálů. Respektive jejich účast není vyžadována. Majorita účastníků náboženských rituálních akcí jsou v těchto náboženstvích muži. Zatímco v hinduismu tvoří většinu návštěvníků chrámů ženy. Paradoxně mezi ortodoxními židy je řada feministek. Někteří si to vykládají tak, že přísný životní styl židovské ortodoxie je pro ně vlastně takovým vzdorem proti dekadenci okolního světa.

Ženy v maskulinních náboženstvích

Nezdá se vám fakt, že ženy rády dodržují konzervativní náboženské tradice, poněkud absurdní? Proč by měl? Protože tento náboženský píseček je vytvořen převážně muži a je především maskulinní. Jistě, jsou překlady Bible, které se snaží neutralizovat pohlavní žargon, ale je jasné, že Písmo svaté klade důraz na mužskou autoritu a představuje Boha v maskulinních pojmech. Stejně tak většina proroků, svědců a andělů jsou mužského pohlaví.

Důvody, proč jsou ženy víc věřící než muži

Religionisté se snaží tuto zvláštní afinitu žen k náboženství vysvětlit a pomáhají si sociálními vzory, které nacházejí ve společnosti. Role žen je nezastupitelná v případě zrození nového života a také jsou to právě ony, které bývají často u jeho konce. Jsou to ženy, které jsou převážně pečovatelkami u umírajících lidí. Tato blízkost k novému životu a smrti může ženy motivovat, aby se více zabývaly náboženskými představami, které jsou postaveny na víře v posmrtný život. Zrovna tak jsou ženy spíše vychovávány s tendencí k péči o ostatní a k hledání vedení, které mohou nacházet právě u náboženských vůdců.

Proč ženy tíhnou k sektářským vůdcům?

Proč ženy tíhnou ke konzervativním či bizarním náboženským hnutím více než muži?

Výzkumníci spatřují vysvětlení v nejistotě a neprůhlednosti současného světa. Ženy v sekulárních vztazích po mužích nemohou tolik vyžadovat, respektive nemohou čekat, že jim to bude splněno. V rozvolněné společnosti, kde má každý právo na svůj názor, se taky snadno můžete dočkat toho, že se na vás v kritickém okamžiku ostatní vykašlou. To se však tak často neděje v konzervativních či fundamentalistických náboženských hnutích. Tam mají obě pohlaví povinnost táhnout za jeden provaz a nemohou se taky snadno vymlouvat na svobodu dělat si co chtějí. Muži i ženy podléhají přísnému oku náboženského vůdce či radě starších.

Tuto afinitu žen k vyhroceným hnutím můžete připsat na vrub společnosti, na kterou se nedá spolehnout. Societu opravdu nemůžete držet pohromadě společenskou smlouvou, která je postavena na bezbřehé svobodě každého, který si může dělat co chce na úkor druhého.

Zkoumání náboženské dynamiky odhaluje defekty či skrytá temná místa společnosti, která víru a náboženství spoluvytváří a naopak.

Zdroje:

Basher, B.E. (1998). Godly Women: Fundamentalism and Female Power. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press.

Brusco, E.E. (1995). The Reformation of Machismo: Evangelical Conversion and Gender in Columbia. Austin, TX: University of Texas Press.

Gallup, G.H., ‚Why are Women More Religious than Men?‘, GPNS Commentary, 17 Dec. 20002 <http://www.gallup.com/poll/7432/why-women-more-religous.aspx> (accessed 20 Dec. 2014).

McKee, J. P., & Sheriffs, A. C. (1957). The differential evaluation of males and females. Journal of Personality, 25, 356–371.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz