Hlavní obsah
Psychologie

Historický okamžik: Skutečná pravda o fenoménech slyšení hlasů, gangstalking, EVP

Foto: LOVEC OKAMŽIKŮ

„Bůh existuje, protože to říká Bible, a Bible je pravdivá, protože ji inspiroval Bůh.“ - cirkulární argumentace (logický klam)

Článek

„Hraji na klavír, bicí a další věci, které byly po ruce a vydávaly zvuk… Už tehdy jsem se chtěl dostat na samý kořen melodie, až k samotnému jádru zvuku. Samotná vibrace zvuku obsahuje melodii, harmonii a rytmus“. Vangelis (1943 - 2022)

1. Elektronické hlasy lze chápat jako

  • Unikátní identifikátor: Lze si představit jako čarový kód.
  • Informace: Data, která mají smysl nebo význam pro toho, kdo je přijímá. Jsou základem pro rozhodování a komunikaci. Pozor => nutno také zohlednit, že data nemusí mít smysl pro "nás" (vědomí), ale mají smysl pro mozek (jsou do data) => že mají "smysl" pro mozek neznamená, že dávají smysl (podvědomí nehodnotí logiku, smysl) => vznik nevědomých asociací a vzorců chování.
  • Interferenční vzory

2. Elektronické hlasy jsou součástí několika fenoménů

  • Gangstalking
  • Fenomén elektronického hlasu (EVP): Zvukové projevy, údajně vznikající jako komunikace mezi duchy a lidmi prostřednictvím zvukových zařízení. Přestože vědecká komunita obecně nepovažuje EVP za důkaz existence duchů nebo paranormálních jevů, zůstává tento fenomén populární mezi nadšenci do paranormálních jevů a v populární kultuře. Často zmiňován "šum" jako nástroj ke zvýraznění hlasů.
  • Syntetická telepatie
  • Targeted individual
  • Voice to skull (V2K)

3. Mnoho názvů pro totéž

3.1. Klasické, standardní, obecné interpretace

  • Únava či příliš mnoho stresu
  • Halucinace nebo sluchové halucinace
  • Deprese
  • Tinnitus
  • Duševní porucha
  • Záhadný zvuk nebo šum: Nejčastěji použiván termín HUM NOISE
  • „Kdo ví, co všechno ten mozek dokáže“

3.2. Odborný pohled na jevy spojené se slyšením hlasů

  • Halucinace
  • Schizofrenie
  • Duševní porucha
  • Ztráta kontaktu s realitou
  • Bludy
  • Senzorická dezintegrace
  • Percepční porucha
  • Psychóza
  • Bipolární porucha
  • Trauma
  • Stres
  • Porucha osobnosti
  • Neexistující podněty
  • Deprese
  • Apofenie

3.3. Psychické poruchy

  • Schizofrenie
  • Bipolární porucha
  • Posttraumatická stresová porucha
  • Paranoia
  • Stihomam
  • Halucinace

3.4. Fenomény

  • Fenomén elektronického hlasu (EVP)
  • Slyšení hlasů

3.5. V kontextu obtěžování

  • Syntetická telepatie
  • Targeted individual
  • Gangstalking
  • Electronic harassment
  • Voice to skull (V2K)

3.6. Duchovno a náboženství

  • Astrální bytosti
  • Boží hlas
  • Božské zjevení
  • Bůh
  • Bytosti na vyšších frekvencích
  • Energie
  • Transcendentální zážitek
  • Unikátní dar nebo výjimečná schopnost

3.7. Paranormální jevy

  • Komunikace s duchy
  • Komunikace s dušemi zemřelých
  • Duše, které nemohou najít klid
  • Duše zemřelých, které z nějakého důvodu nemohou odejít na onen svět
  • Strašidla
  • Hlasy ze záhrobí

3.8. Historické interpretace

  • Lesní víly
  • Sirény: Mytické bytosti, které podle legend lákaly námořníky na smrt nádherným zpěvem nebo zvuky
  • Čarodějnice
  • Projev různých bohů
  • Peklo, satan, čerti
  • Posedlost ďáblem
  • Boží trest

3.9. Konspirační teorie

  • Vládní spiknutí
  • Tajná magnetická zbraň
  • Aktivita tajných služeb
  • Satanisti
  • UFO
  • Podkožní čipy
  • Nový světový řád
  • Aktivita tajných organizací nebo spolků: Nejčastěji ilumináti, svobodní zednáři apod.
  • a řada dalších

3.10. Pravda

Podstatou všeho nejsou žádné záhady či paranormální jevy a ve velké většině případů rovněž ani duševní poruchy nebo halucinace, ale něco zcela „obyčejného“ - člověk.

4. K čemu jsou elektronické hlasy zneužívány?

  • Manipulace, ovlivňování
  • Cílené obtěžování na dálku
  • Primitivní, zvrácená zábava

5. Elektronické hlasy: K čemu jsou zneužívány v kontextu obtěžování

  • Entity
  • Falešný vnitřní hlas nebo dialog
  • Manipulace s jednotlivci nebo skupinami
  • Vytváření zvuků, které slyší jen oběť
  • Mluvení na oběť pomocí hlasů, které slyší jen oběť
  • Ovlivňování zvuků prostředí, vytváření specifických zvuků (nejčastěji hlasů)
  • Rytmické podněty

6. Elektronické hlasy: Poznatky v kontextu gangstalkingu a slyšení hlasů

  • Jde o jedno z témat, jehož řešení (zveřejňování poznatků) se pachatelé snaží až hystericky bránit: Druhým takovým je například poslouchání cizích mobilních telefonů (hacking, radiohacking).

7. Jak elektronické hlasy zní?

  • Obecně: Mohou znít jakkoliv (mít jakoukoliv barvu). Často je zneužíváno přirozené vlastnosti mozku neustále hledat známé vzory => některé interferenční vzory tak jen "nápadně" nebo také "trochu" připomínají například "šum stromů" tak typický pro pobyt na chatě, nebo hlas někoho z přátel.
  • Chorus
  • COMB Filter
  • Flanger
  • Bzučení
  • Zvuky pravidelného cvakání: V kontextu cvakání lze zmínit zajímavý jev. Při snaze představit si neustále zrychlující cvakání, které plynule přejde až do bzučení (například) zjistíte, že to nelze. V určitém momentě se mysl jakoby "zasekne". Je to proto, že v podstatě jde o různé zvuky (interferenční vzory) => jiný typ informací (držet se tématu). Pokud nemáte "naposlouchaný" (naučený, nastudovaný) konkrétní průběh jednotlivých fází (a jednotlivé přechody - interakce - mezi jednotlivými stavy), je těžké si je představit (je to jako představit si hlas člověka, kterého neznáte a následně to, jak zpívá nebo jak se směje). V kontextu elektronických hlasů (a obtěžování tímto způsobem) také dochází k neustálému podsouvání (učení) konkrétního vzoru (zkreslování informací) => nevědomý podmíněný reflex => lze popsat jako "odraz od mantinelu" => máte si představit zrychlující cvakání a v určitý moment se začít vracet do pomalejšího. V tomto případě je jako podkres použit konstantní tón ("pozornost" je upřena na cvakání), který stoupá plynule nahoru a pak zase dolů.
  • Zvuky připomínající lidský hlas
  • Roj včel, much nebo jiného hmyzu
  • Zvuk dronu
  • Vuvuzela
  • Trumpeta
  • Housle
  • Vítr, vánek, průvan
  • Vysokofrekvenční pískání
  • Chorály
  • Nekonečný průjezd tunelem
  • Vzdálený, nekonečný průjezd vlakové soupravy
  • Neurčitá hudba: Zde zmíním poměrné velký problém v podobě "apofenie" (hledání vzorů), skutečné interference s různými elektronickými hlasy (např parazitním rádiovým signálem) a dokonce také přirozená (a zároveň nepřirozená v důsledku lidské aktivity =. technologie, rádiové sítě, elektrifikační síť) melodie prostředí.
  • Rytmicky se opakující šum: Může připomínat například zvuk rolniček
  • Hlas, který se neustále mění
  • Nízkofrekvenční dunění
  • Impulsovité zvuky
  • Šum

8. Elektronické hlasy: Časté projevy

  • Citelné vibrace v chodidlech: Tento jev zmiňuje příliš velký počet obětí cíleného obtěžování (gangstalking) než aby šlo o náhodu.
  • Pískání v uších: Zpravidla interpretováno jako Tinnitus, nebo například únava, stres apod.
  • Slyšení zvuků (nejčastěji hlasů), které nikdo jiný neslyší
  • Vibrace a mikrovibrace: Což znamená mechanické vlnění => může a nemusí vznikat slyšitelný zvuk => zde navíc faktor: práh vědomí => zvuk může být slyšitelný, ale jen pro mozek => z pohledu vědomí jakoby neexistuje a zároveň zvuk, který skutečně neexistuje a vzniká například až díky nelineárním vlastnostem lidského sluchového systému => nelze jej zachytit žádnou technologií a tedy ani nahrát => přesto jej jednotlivec (nebo skupina vykazující ovlivnění stejným prostředím) slyší => zvuk existuje a neexistuje zároveň! (obě strany budou mít pravdu). Poté co se vzdělají i autoři (mnou oblíbených) mezinárodních diagnostických manuálů (tzn. odborná veřejnost => autorita), dojde ke změně na jev podobný: "někdo je výborný hudebník" a "někdo ne" => obecně uznávaný, a také pravdivý, jev.

9. Pojem elektronický hlas je spojen zejména s komunikací

  • Entity
  • Role, postavy: Za ty se pachatelé vydávají během obtěžování (dítě, policista, psychopat)
  • Unikátní identifikátor v kontextu hlasu: Ne každá oběť, která slyší hlasy, dokáže vědomě rozlišovat (slyšet) také konkrétní elektronický hlas (barvu hlasu). Toho pachatelé často zneužívají zejména u tichých hlasů (šeptání), kdy není zřejmé, co řekl jeden pachatel a co druhý => vše se zdá jako jeden typ hlasu => informace splývají.
  • Emoce: Psychofyziologické reakce organismu na podněty z vnitřního či vnějšího prostředí, které ovlivňují chování, myšlení a rozhodování.
  • Emoční zabarvení hlasu
  • Kontextuální informace
  • Informace: Data, která mají smysl nebo význam pro toho, kdo je přijímá. Jsou základem pro rozhodování a komunikaci. Pozor => nutno také zohlednit, že data nemusí mít smysl pro vás (vědomí), ale mají smysl pro mozek (jsou do data) => že mají "smysl" pro mozek neznamená, že dávají smysl (podvědomí nehodnotí logiku, smysl) => vznik nevědomých asociací a vzorců chování.

10. Elektronické hlasy: Obecné způsoby vnímání

10.1. Vnímání podnětů z pohledu jednotlivce

  • Vědomé: Zpravidla slyšení hlasů nebo různých zvuků
  • Vědomé => mimo pozornost: Mohou se projevovat podobně jako podprahové => vliv na myšlení, emoce aniž by si to oběť uvědomovala.
  • Vědomé => mylně interpretované: Například falešný vnitřní hlas, vnitřní dialog, slyšení myšlenek, komunikace s duchy apod. Interpretaci (uvědomění si) takový podnětů ovlivňují zejména znalosti (schopnost zpracovat podnět pomocí jiných - pravděpodobnějších a v kontextů souvisejících situací mnohem logičtějších a funkčnějších - vzorů => podnět je vnímán jako externí a nikoliv jako např. "vnitřní hlas"). Znalostí taky umožňují obhájit CELEK (vzájemné souvislosti, interakce, vazby apod.)
  • Nevědomé => podprahové: Slyšení (vnímání) takových podnětů si oběť neuvědomuje. I tak mohou ovlivňovat (a často ovlivňují) chování, rozhodování, emoce, psychiku.
  • Zdánlivě neexistující: Jde o vnímání podnětů, které vznikají až díky subjektivním vlastnostem (například nelineární vlastnosti sluchu apod.)

10.2. Obecné aspekty v kontextu vnímání interferenčních vzorů

  • Hlasy a zvuky s neurčitým zaměřením: Takové zvuky mohou být vnímány (slyšeny) různě. Vůbec, podprahově, vědomě u jednotlivců (například díky subjektivním vlastnostem sluchu nebo díky vlastnostem prostředí), vědomě u větší skupiny lidí, pouze v určitém prostředí apod.
  • Hlasy a zvuky, které lze slyšet pouze při interferenci s konkrétním interferenčním vzorem: Konkrétním interferenčním vzorem může být zvuk (tón) prostředí, zvuk konkrétního ventilátoru, zvuk klimatizace, zvuk jedoucí tramvaje, hlas konkrétního člověka, zvuk dýchání, šum krve proudící v uších apod.
  • Hlasy a zvuky určené k cílenému obtěžování: Takové vnímá pouze jednotlivec nebo jednotlivci a nikdo jiný v okolí. Jde zpravidla o případy, kdy "někdo" (zpravidla oběť) slyší hlasy, které nikdo jiný neslyší => označováno jako projev duševní poruchy nebo halucinace.
  • Hlasy a zvuky, které mají být vnímány podprahově: Jejich slyšení (zpracování) si člověk nemá vůbec uvědomovat. Díky omezeným až nízkým kognitivním schopnostem samozřejmě mnohé z těchto "výhradně podprahových" zvuků lze slyšet, případně se je někteří lidé naučí postupně slyšet (a stanou se tak obětí; již jsou obětí například jiného pachatele; jedinci, kteří nejsou přímo cílem obtěžování => "jen" slyší hlasy)
  • Hlasy a zvuky slyšené v kontextu (na základě) očekávání : Cíle, záměry, vzorce chování, znalosti. Například přecházení přechodu pro chodce => člověk reaguje na zavolání svého jména, ale především na skřípění brzd (hrozící nebezpečí). Mnohem méně na zpěv ptáčků v okolí (není v kontextu situace důležitý).
  • Hlasy a zvuky vnímané v kontextu znalostí: Někdo ví, že ten či onen zvuk je součástí "dieslového agregátu", někomu připomíná ventilátor a někdo jej vnímá jako součást prostředí. A jsou tací, kteří ví, že ten či onen zvuk (interferenční vzor, respektive například jeho zvukový projev) je přítomen (ať už ve stejné, či zvukově podobné podobě) u několika (a nebo mnoha) různých situací (příklad: standardizované bytové jednotky => tón prostředí).
  • Hlasy a zvuky a jejích vnímání v kontextu pozornosti: Provádění určité činnosti a nevěnování pozornosti okolním zvukům (reagování například pouze na zavolání svého jména). Liší se dle znalostí, jejich kontextů a souvislosti s aktuální situací (například cílené obtěžování zvuky)

10.3. Různé aspekty vnímání podnětů v kontextu vědomého ovlivňování

  • Vědomé vnímání: Externí podněty, které nelze ovlivňovat: Člověk elektronické hlasy vnímá stejně jako běžné zvuky (slyšení hlasů). Jsou-li takové hlasy obtěžující (což je základní podstata obtěžování) => člověk logicky chce takový stav změnit => odborná veřejnost ovšem tento stav, dle mezinárodních diagnostických manuálů, označí za "projev vážné duševní poruchy" nebo "halucinaci" (problém tak naprosto bizarním způsobem umocňuje).
  • Externí podněty, které lze více či méně ovlivňovat: Jde o oblast zdánlivě plnou různých neurčitostí, nejasností, paradoxů, důkazů a protidůkazů, argumentů, konspiračních teorií, stereotypních předsudků atd. atd. To samozřejmě není náhoda ani "náhoda" (manipulace s obětí na dálku jako součást cíleného obtěžování je například jedním z faktorů). I zde však platí => konkrétní informace vedou ke konkrétním závěrům. Téma podrobné rozebráno v samostatném vlákně (nebo v kontextu tohoto pohledu => v samostatném článku).

11. Typy hlasů v kontextu jevu slyšení hlasů

11.1. V kontextu osob

  • Různé barvy hlasů a pohlaví: Mužské, ženské, dívčí, chlapecké, dětské atd.
  • Hlasy s výraznou intonací nebo emočním zabarvením: Různé sekvence zvuků připomínající slova či slova samotná. Protože jde o "nosnou vrstvu" (nosné zvuky) => oběť si ji zpravidla neuvědomuje (všimne si ji až v momentě, kdy chybí "obsahová vrstva" => zároveň je také nutno znát celkový kontext situace a jednotlivé souvislosti)
  • Zní stejně nebo velmi podobně jako hlasy konkrétních lidí: Někdo z okolí, přátelé, rodina, herci, veřejně známé osobnosti apod.
  • Hlas konkrétní osoby: Například dlouhodobě spojený s konkrétní entitou.

11.2. V kontextu vnímání

  • Tiché, podprahové: Hlasy de facto kopírují práh slyšitelnosti. Zpravidla nelze určit jakékoliv prvky související v barvou hlasu, intonací, pohlavím apod.
  • Rytmické: Hlasy de facto kopírují práh slyšitelnosti. Zpravidla nelze určit jakékoliv prvky související v barvou hlasu, intonací, pohlavím apod.
  • Nesrozumitelné: Zní jako mumlání, neurčité slova, fragmenty slov, fónémy (viz nosná a obsahová vrstva výše)

11.3. V kontextu lokalizace, prostředí

  • Hlasy, které zdánlivě vznikají v blízkosti ucha nebo přímo v uchu samotném: Lze pozorovat jen za určitých situací (ležení na boku => prostor mezi uchem a polštářem), přiložení dlaně k uchu, těsné přiložení ucha k nějaké ploše, ne však zcela (např. stěna).
  • Hlasy, které vznikají ve zvuku dýchání (nebo jiných zvukových projevech těla): Zdá se, že právě tyto prvky jsou pro pachatele největší zábava.
  • Hlasy, které přichází z okolí nebo z větší vzdálenosti: Sousedé, okolí domu, odraz o stěnu protější budovy. Na rozdíl od většiny ostatních projevů - v těchto kontextech mohou "dávat smysl" => být přirozenou součástí prostředí => ne každý si proto všimne, že jde o zvuky parazitní (běžný městský ruch, zvuky v panelových bytech). Tyto mechanismy jsou často základem pro scénáře v kontexte vyvolávání paranoidních pocitů a představ "Mám pocit, že se o mě ti lidé baví", "Slyšel jsem, jak sousedi vyslovují mé jméno" apod.
  • Hlasy, jejichž zdroj (směr odkud přichází) není snadné určit: Zdá se, jako by se zdroj zvuku měnil podle toho, na co se oběť soustředí (nebo o čem si myslí, že je zdrojem zvuků). Souběh dvou jevů (název) a subjektivních vlastností sluchu (tvar uší, rezonanční frekvence zvukovodu apod.)
  • Hlasy, které lze slyšet v různých zvucích prostředí: Šum topení, ventilátor, klimatizace, tekoucí voda, vítr apod. Jde o stejný princip jako u uší => Použití konkrétních interferenčních vzorů (zvuků).
  • Hlasy, které jsou slyšitelné jen v impulsovitých (nárazovitých) zvucích: Poklepávání nehtem o desku stolu, psaní na klávesnici apod.

11.4. V kontextu psychiky

  • Negativní, kritické: (zde - a pouze zde - se mezinárodní diagnostické manuály "vyřádily"). Mohou nabádat k nebezpečným činům či vyvolávat úzkost a paranoiu. Tyto hlasy mohou být zdrojem značného stresu a mohou zhoršovat psychický stav člověka. Často spojováno s duševní poruchou.

12. Elektronické hlasy: Základní způsoby rozlišení

  • Barva zvuku: To, podle čeho většina lidí rozezná kytaru od klavíru a nebo kterému z přátel patří ten či onen hlas (identifikátor). Jednotlivé barvy vznikají díky různým interferenčním vzorům (spektrální složení).
  • Barva hlasu: Na barvu hlasu lze nahlížet z několika úhlů => barva zvuku a také emoční zabarvení. U lidského hlasu "očekáváme" také emoční složku víc, než například u bzukotu komára nebo hučící klimatizace (přitom i v takových zvucích lze nalézt "emoční" - interferenční - složky charakteristické pro emoce). Nutno zohlednit také fakt, že lidé s hudebním sluchem jsou mnohem citlivější na emoce obsažené v lidském hlase.
  • Zvukový projev konkrétního interferenčního vzoru (nyní bez ohledu na další faktory jako prostředí, sluch apod.): Zjednodušeně řečeno mechanismus, díky kterému jeden zvuk vnímáme jako O a jiný jako například U nebo A. Na tento jev lze však nahlížet z vícero úhlů => v konečném důsledku zvuky jako A, E, I, O apod. jsou jen různé barvy zvuku (interferenční vzory).
  • Melodie: Melodie může vznikat (respektive vzniká) nejen "přehráváním" různých tónů (například jednotlivé klapky klavíru), ale také u zdánlivě statických tónů. Vzniká díky interferenci jednotlivých frekvencí (určité frekvence se pomalu sčítají a v určitém momentě vyruší jiné a následně jsou samy vyrušeny => to se opakuje stále dokola => pokud nedojde k vyrušení frekvencí a ty se stále sčítají, dojde třeba ke známému jevu - "vazbící mikrofon"). Nakolik je tato melodie "zřetelná" záleží také na rychlosti jednotlivých cyklů. Může se projevit jako AEOAEO, AAOAAO atd. (pokud zde něco tušíte v kontextu slyšení hlasů - tak jde "jen" o logickou dedukci => bude blíže specifikováno)
  • Hlasitost (slyšitelnost): Pro zjednodušení si lze představit jako šeptání a běžné mluvení. Zajímavost => šeptem se nedá zpívat. Šeptající hlas má svůj specifický interferenční vzor, který je vždy stejný (i když mluvíme nahlas) => přesněji stejný v rámci kontextu (některé frekvence mohou být dočasně utlumeny v rámci interakčních cyklů - interference, melodie, barva) avšak celek zůstává neměnný (něco jako když přes fialový list papíru uděláte černou linku a pak ji vygumujete => pořád víte, že jde o fialový list). Tento vzor vzniká (mimo jiné) díky tvaru hrdla, ústům atd. Tento interferenční vzor lze samozřejmě výrazně ovlivnit (změnit) způsobem snímání.

13. Elektronické hlasy: Základní mechanismy

13.1. Elektronické hlasy: Učení v kontextu obtěžování

  • Učení probíhá nejčastěji ve spánku: Noční klid, méně dopravy => méně rušivých signálů (podnětů). Dále dlouhodobě statická poloha a dlouhodobě stejná pozice (postel). I proto jsou pachatelé nejaktivnější v noci.
  • Člověk se interferenční zvuky (interferenční vzory, elektronické hlasy) učí poslouchat i několik let
  • Oběť je zahlcována skupinou stále stejných zvuků a sekvencím které zní jako mumlání nebo nesrozumitelná řeč (podobně jako hlasitá televize od sousedů): Jde o různé interferenční sekvence. Princip je podobný jako když se člověk učí mluvit. Svůj rodný jazyk slyší používat desítky nebo stovky lidí => člověk (respektive mozek) je proto citlivý na ty nejjemnější nuance (často ihned poznáme kdo je a není rodilý mluvčí). Řeč sama o sobě je přitom jen sekvence určitých interferenčních vzoru (zvuků => fonetické sekvence). Je-li oběť učena jen stále stejným vzorům - může být výsledkem situace, kdy daný zvuk (hlas, řeč) slyší jen ona a nikdo jiný. Nutno také zohlednit, že tyto neurčité zvuky mohou zůstat stejné (nosný zvuk) a obsah informace být pokaždé jiný (šeptání).
  • Ve snaze vnutit oběti konkrétní typ "vnitřního hlasu" pachatelé například často opakují činnost oběti na počítači: Zejména text, který čte nebo píše, čísla nebo slova, která si ukládá do krátkodobé paměti (fonologická smyčka). Pro ty, které napadají otázky v kontextu "trefování se do konkrétních slov" nyní jen krátce (vzory, iluze, různé interferenční vzory, způsob zpracování informací mozkem a jiné techniky => bude sepsáno v samostatném vlákně).

13.2. Elektronické hlasy: Slyšení

  • Interferenční zvuky (elektronické hlasy => interferenční vzory) může každý slyšet jinak: Například díky subjektivním vlastnostem sluchu. Jde o podobný jev jako u efektů FLANGER, CHORUS, COMB FILTER v kontextu interference - vzájemné interakce - jednotlivých frekvencí). Pokud je jednotlivec méně citlivý na určité frekvenční pásmo (stáří, sluchová vada, nasazené sluchátka, tinnitus) => může dojít ke zvýraznění (nasměrování pozornosti) jiných frekvencí. Mozek navíc tyto "hluchá místa" (chybějící frekvence) sám dopočítává (ale "jen" na základě předpokladů => naučených vzorů) => A to navíc jen v případě, že si je vědom faktu, že nějaké frekvence chybí - tedy rozdíl oproti normálu => vstupní data (podnět) takto zpracuje (vyhodnotí) na základě předchozích iterací (zkušeností, znalostí).
  • Mohou znít různě v závislosti na prostředí: Podobný princip jako v předchozím bodu. Každé místo má svůj tón (interferenční vzor => stojaté vlnění, rezonanční frekvence místnosti, vzduchový sloupec apod.) => "tón místa" platí i pro zvukovod (uši).
  • Mohou znít jinak ve dne a jinak v noci: Základním faktorem je pochopitelně "ruch města". S tímto souvisí také důvod, proč se některým lidem tak dobře pracuje v noci a některým tak dobře přemýšlí brzo ráno.
  • Pro slyšení elektronických hlasů je třeba nosný zvuk: Takovým zvukem může být v podstatě cokoliv. Zásadnější je v tomto kontextu rozdělení na "uměle vytvořené interferenční vzory" (např pískání z mobilního telefonu, elektromagnetická indukce apod.) a přirozené interferenční vzory (prostředí, odraz ruchu města od domů v okolí, lednička u sousedů, průvan)
  • Určité interferenční vzory (tóny), se neustále opakují v kontextu určitých prostředí

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz