Článek
Patrně každý také ví, že je to dáno dvěma odlišnými kalendáři – gregoriánským používaným u nás a juliánským, který platil před ním a dodnes se ho drží řada zejména pravoslavných církví, ale také například Starověká církev východu, která se vydělila od Asyrské církve východu právě kvůli tomu, že přijala kalendář gregoriánský.
Časový rozdíl mezi oběma systémy se průběhu staletí pozvolna zvětšuje, aktuálně je to 13 dní. Juliánské datování je „opožděno“, na prvního ledna podle juliánského kalendáře (1 + 13) připadá 14. leden kalendáře gregoriánského. Anebo opačně: 14. ledna podle gregoriánského je Nový rok podle juliánského.
Když my slavíme 25. prosince Boží hod vánoční, je podle juliánského datování teprve 12. prosince. A když je v juliánském kalendáři 25. prosinec, my máme v kalendáři 7. leden. Proto slaví ti pravoslavní věřící, jejichž církev se řídí juliánským kalendářem, Boží hod vánoční (ať už se jmenuje jakkoli) „až“ 7. ledna. Na stejný den připadá oslava Ježíšova narození také například v Koptské ortodoxní církvi v Egyptě a v křesťanských církvích v Etiopii (v těchto zemích používají církve vlastní kalendář hodně podobný juliánskému).
JEDNA CÍRKEV, DVOJE VÁNOCE
Hned dva termíny Vánoc nacházíme v kalendáři Arménské apoštolské církve. Proč tomu tak je, vysvětluje web diecéze Arménské apoštolské církve ve Spojeném království a Irsku [1]. Dozvídáme se, že ústředním tématem vánočního období je v arménské církvi Epifanie, Zjevení Páně. „Během arménských Vánoc jsou hlavními událostmi, které se slaví, narození Krista v Betlémě a jeho křest v Jordánu,“ přičemž dnem tohoto velkého svátku je 6. leden. A proč se arménské Vánoce neslaví 25. prosince?
Diecézní web tvrdí, že původně slavily všechny křesťanské církve Kristovo narození 6. ledna, a to až do čtvrtého století. Pak, „podle katolických zdrojů“, došlo ke změně, přesunu termínu na 25. prosince. Důvodem byla snaha potlačit pohanské oslavy boha Slunce novým křesťanským svátkem. Tak se stal 25. prosinec oficiálním dnem Vánoc a 6. leden byl ustanoven jako Zjevení Páně. Arménie se to ovšem netýkalo, protože žádné zmíněné pohanské praktiky v zemi neexistovaly a navíc arménská církev nebyla „satelitem“ Říma. Arméni tedy zůstali věrni tradici svých předků a Vánoce slaví dodnes 6. ledna (podle církví přijatého gregoriánského kalendáře).
To ale neplatí pro věřící Arménské apoštolské církve patřící ve Svaté zemi (Izrael, Palestinská autonomie) a v Jordánsku pod Jeruzalémský arménský patriarchát. Ten se stále přidržuje kalendáře juliánského, což znamená, že podle něj připadá 6. leden juliánského datování na (6 + 13) 19. leden datování gregoriánského.
Máme tu tedy několik vánočních termínů v různých církvích. Smyslem tohoto článku bylo přispět k tomu, abychom se v nich lépe orientovali. (Až se dostanete do nějaké vědomostní soutěže a moderátor se zeptá, která církev má pro Vánoce v jednom roce dva termíny, budete vědět…)
ODKAZ
[1]