Hlavní obsah
Aktuální dění

Odešel šlechtic

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Wikimedia Commons / Volné dílo

Rok 2008. Kníže Karel Schwarzenberg s tehdejší US ministryní zahraničí Condoleezzou Riceovou.

Nemusím s Osobností ve všem souznít, přesto pro mě Osobností zůstane. Neztratí své charisma, svoji jedinečnost, svoji velikost. Plně to platí o Karlu Schwarzenbergovi.

Článek

Zprávu o jeho odchodu na věčnost jsem se dozvěděl poměrně brzy a za poněkud zvláštních domácích okolností. Bylo kolem třetí hodiny ranní, žena se probudila, a ne ne rychle usnout, (to se seniorům stává, podotýkám pro mladé), tablet ještě nebyl nabitý, a tak jsem jí poradil, ať si zapne televizi.

„A nebude ti to vadit?“ zeptala se.

„Ne, nebude.“

Věděl jsem proč. Žena pouští televizní tak slabě, že zvuk pro počínající stařeckou hluchotu téměř neslyším. A světlo z obrazovky? Když si dávám pravidelnou polední siestu (součást života státního rentiéra, opět podotýkám pro mladé), také není tma.

Než jsem se otočil na druhý bok, zaznamenal jsem na CNN Prima News (oblíbená stanice manželky) pohyblivý text v dolní žluté liště: Zemřel Karel Schwarzenberg… Asi jako mnozí, tušil jsem i já, že převoz do Vídně může znamenat zprávu z nejsmutnějších.

Vzpomínek na knížete bude jistě plný internet. Přidám jen dva osobní postřehy. Na osobní setkání s touto Osobností v Praze při jedné akci Občanského institutu. On seděl na pódiu za stolem hostů, já v publiku. Po skončení jsme se mimoděk ocitli vedle sebe – a podali si ruce. To gesto pro mě jako obyčejného člověka hodně znamenalo. Dodnes si toho vážím. A závidím lidem, kteří mu mohli být nablízku. Jako třeba novinář Jiří Peňás (jak popsal 12. listopadu na serveru Echo24).

Je známo, že knížeti Schwarzenbergovi bylo někdy hůře rozumět. Poněkud ledabyle artikuloval. Inu, nikdo není dokonalý. Byl jsem ale překvapen - v dobách, kdy jsem více sledoval televizní vysílání - když jsem v jednom pořadu bavorské televize BR Fernsehen narazil na talk show s Karlem Schwarzenbergem a zjistil, že artikuluje zcela perfektně a je mu skvěle rozumět. Jedno z dalších prostých, leč milých překvapení.

Význam knížete v našem polistopadovém dění je tak obrovský, že je zcela zbytečné, aby ho jeden prostý bloger na internetu opakoval. To nechám povolanějším. Jen skromně dodám. Díky, že jste byl s námi a mezi námi.

S Vámi odešel kus starého, noblesního světa. Zůstane nenahraditelné, prázdné místo.

R. I. P.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz