Článek
Taba, Šarm, Safaga, Marsa Alam. Tam všude je korál plný fantastického života – důvod našich egyptských výprav. Několik obrázků z té právě skončené dovolené nabízím v této fotokolekci. Pobývali jsme v destinaci Marsa Alam – jih, asi 95 km po silnici od marsaalamského letiště; to je vzdálené přibližně 75 km severně od města Marsa Alam. Letiště se nachází v sousedství přístavu Port Ghalib.
V květnu se tam stmívá kolem osmé večer egyptského letního času, slunce vychází krátce před šestou. Teplota vzduchu od příjemných ranních pětadvaceti lehce přes třicet během dne, nic nesnesitelného jako během letních prázdnin. Teplota moře ráno 26 stupňů nejen u břehu, ale i stovky metrů od něj, místy i o dva tři stupně víc; na mělčině u pláže odpoledne až třicet jedna.
Koho zajímá příliv a odliv, tak v rozmezí mezi snídaní a večeří se pohybovaly během našeho pobytu cykly následovně: nejvyšší hladiny při přílivu bylo dosaženo postupně v časech mezi 7. hodinou ranní a 11:40 dopoledne (tamního LČ); naopak nejnižší hladina při odlivu nastala odpoledne – od 13:30 do 18:00 hodin (časy jsou zaokrouhleny). Znalost údaje o odlivu je pro šnorchlaře užitečná, neboť v té době jsou podmořské korálové útesy nejblíže hladině.
Fotografie doprovodím několika poznámkami ze svého deníku.
K odletu. Na ruzyňský aeroport jsme se dostavili v dostatečném předstihu, přestože náš autobus Regio Jet měl půlhodinové zpoždění, ale dostatečná časová rezerva se ukázala jako skvělý antistresový prostředek. Jet na poslední chvíli je o nervy, zejména když část dálnice D6 ze západních Čech do Prahy žádnou dálnicí není, ale stále ještě „silnicí první třídy“ se dvěma pruhy – jeden tam a druhý v opačném směru. Stačí jedna dopravní nehoda s kamionem napříč – a hned je co řešit.
Na letišti klasika a tradice: před odbavením večeře v restauraci Runway s letištním interiérem. Zvolil jsem debrecínskou pečeni, na nějaký čas poslední vepřové na talíři. O to víc si v Egyptě užijeme hovězího a kuřat. A já samozřejmě milovaných těstovin, neboť v hotelu, do něhož míříme, je skvělý italský koutek s báječnými omáčkami. Hosty tu budeme potřetí; je to sázka na jistotu.
Konečně v letadle. Drobná nevýhoda: slečna při výdeji letenek ne zcela ideálně pochopila můj záměr. Chtěl jsem, aby jeden z nás dvou měl sedadlo u uličky, nicméně přes uličku jsme seděli oba, ale nikoli vedle sebe, i když jsme měli stejné číslo řady. V této verzi Boeingu 737-800 je pravá část řad sedadel mírně posunuta dozadu (před první řadou jsou na této straně služební skřínky), takže kdybychom chtěli seděl vedle sebe, museli bychom mít sedadla 3C a 2D (a nikoli 3C a 3D). Jistil jsem tedy ženu šikmo zezadu. (Vedle ní seděl cizí pán a nebyl to zrovna Pygmej ze Středoafrické republiky.)
Tři minuty po půlnoci hlásí palubní rozhlas, že nástup je ukončen. Následují bezpečnostní instrukce, v 0:10 začínáme rolovat po pojezdové dráze směrem k ranveji 06/24, v 0:22 se boeing odlepil od země. Hlavní osvětlení k kabině je zhasnuto, svítí výstraha buďte připoutáni. Tato signalizace zhasne po pěti minutách, světlo v kabině se opět rozzáří v 0:37 hodin. Budeme ho potřebovat. K vyplnění příletových karet, které odevzdáme při pasové kontrole na letišti a pak při nákupu palubního občerstvení.
V 1:55 nastává opět přítmí, většina cestujících dříme. Snažím se najít vhodnou polohu a také na chvíli zabrat. Máme za sebou zhruba polovinu vzdálenosti, která čítá mezi Prahou a Marsou Alam zaokrouhleně 3300 km. V kabině je poměrně suchý vzduch, upíjím po doušcích svoji colu a k duhu přijde i rozlévaná vychlazená česká pramenitá voda. Zdůrazňuji česká, protože ta egyptská má docela jinou chuť, při vší úctě nikoli lepší. Balené si tam užijeme až až, protože požívat vodu z hotelového řadu nelze, a to ani na čištění zubů.
Pět minut po čtvrté svítá a únavná cesta vstupuje do závěrečné fáze. Začínáme klesat. Konečně! Čím je člověk starší, táhne mi na sedmdesát, tím hůř posezení v úzké řadě mezi sedadly boeingu snáší. Přesně ve 4:30 dosedáme na dráhu 15/33 letiště v Marse Alam. Co ta čísla znamenají? Vynásobíme-li každé deseti, dostaneme údaj o úhlové orientaci dráhy letiště. Marsaalamská je situována 150° jihovýchodně a 330° severozápadně (hlavní ranvej v Ruzyni s označením 06/24 je „pootočena“ více doprava: 60° SV a 240° JZ. Ve vzduchu jsme byli 4 hodiny a 8 minut. Za oknem je jasno, větrno a 25 stupňů. A také o hodinu víc. V Egyptě platí od 28. dubna po letech opět letní čas, je tedy půl šesté ráno. Tento čas nás bude provázet celou dobu pobytu; než letadlo zastaví je čas přeřídit hodinky.
Loučíme se s posádkou a přestupujeme do autobusu, který nás převeze několik set metrů k příletové části aeroportu. Zde už čekají delegáti. Obdržíme zaplacená vstupní víza (lze si je i zakoupit za 25 USD u stanoviště turistické policie), procházíme pasovou kontrolou, po níž následuje (nepochopitelná) kontrola pasů civilistou (tajným policistou?), zda máme skutečně víza vylepená (což těsně předtím udělal turistický policista v bílé uniformě, kterému jsme také odevzdali vyplněné příletové karty). Vyčkáme, až nám pás přiveze kufry, které s příručními zavazadly projdou RTG kontrolou, a opouštíme příletový terminál. Před parkovištěm nám další delegát sdělí, který bus nás odveze do hotelu. Organizace si zaslouží pochvalu.
Z parkoviště se vydáváme směrem na jih v 6:25 (egyptského letního času). Česky hovořící arabský delegát nám předá složku papírů se základními informacemi a sdělí, v kterých hotelech bude mít náš autobus zastávku, za jak dlouho tam budeme a kdy se bude konat úvodní schůzka. Silnice 65 kopíruje pobřeží, míjíme hotel za hotelem, po dvou zastávkách v resortech Brayka Bay a Royal Brayka projíždíme po hodině cesty okrajem města Marsa Alam, do cíle zbývá ještě patnáct minut. K recepci cílového hotelu přijíždíme v 7:40.
Odevzdáváme voucher, vyplňujeme příjezdový formulář a dozvídáme se, že pokoj bude připraven v půl desáté. Čekání v pohodlných křeslech nám zpestří obsluha lobby baru, číšník zdarma nabízí kávu a nealko pití. Navazujeme první kontakty. Zejména turisté, kteří jsou v zemi poprvé, ocení, že my už podevatenácté a v tomto resortu potřetí – můžeme tedy kvalifikovaně odpovídat na jejich dotazy. V 9:30 dostáváme klíč od pokoje, karty na plážové osušky a náramky s právem na konzumaci v režimu all inclusive.
Po pár minutách už jsme na pokoji, kufry nám vzápětí přivážejí hoteloví zřízenci, seznamujeme se s naším uklízečem (tuto práci vykonávají pouze muži). Řada těchto drobných službiček se neobejde bez bakšiše; doporučuji proto mít po ruce dostatek jednodolarových bankovek nebo jednoeurových mincí (neštrachat pokaždé v peněžence nabité západní měnou).
Než začneme vybalovat, provedu vstupní kontrolu – funkčnost umyvadla, WC, sprchy, vysoušeče vlasů, chladničky, televize, osvětlení. Nebyl by nejlepší start, kdybychom po vyprázdnění zavazadel zjistili, že v koupelně po spláchnutí WC se rozlévá voda po podlaze. (Kdysi jsme to zažili, ne ovšem v Egyptě, nýbrž na jižní Moravě.) Další klíčová akce: zprovoznění pokojového trezoru. Blíží se poledne, je čas vydat se na oběd. Pobyt snů právě začal.
Fotokolekce se blíží ke konci. Chcete-li vidět víc, může si prohlédnout můj rudomořský výběr na Flickru, odkaz ZDE.
A protože cizí neštěstí vždycky potěší, s jedním se svěřím. Poslední den našeho pobytu se mi podařil nezapomenutelný majstrštyk. Nevšiml jsem si, že můj podvodní foťák Nikon není po nočním nabíjení řádně zavřen a vyrazil jsem pořídit poslední záběry. Pootevřený aparát jsem vložil do kapsy plavek a vydal se několik desítek metrů k bójkám, za nimiž začínala hloubka. Vody bylo po pás, a když jsem před šnorchlováním foťák vyndal z kapsy, mohl jsem z něj jen vylít kvanta vody a vrátit se na břeh. Z mé strany fatální, nepochopitelná a nenapravitelná chyba. Nikon vzal za své. Štěstí v neštěstí: paměťová karta újmy nedoznala.