Článek
Nemusí se to zdát mnoho, zejména v poměru k celkové délce průplavu, která činí 193 kilometrů, leč takto povrchní dojem by nebyl vůči Egypťanům fér. Už proto, že v roce 2014 přistoupili k odvážnému projektu, do jednoho roku rozšířit, prohloubit a především vybudovat paralelní větev na nemalé části kanálu, což se podařilo.
Konkrétně, popisováno od severu:
- bypass Balah – 10 km
- nový paralelní východní kanál – 35 km
- západní bypass v oblasti Velkého hořkého jezera - 27 km
- celkem 72 km, jde o úsek mezi 50. a 122. kilometrem
Nyní tedy přibylo dalších deset kilometrů, a to v oblasti Malého hořkého jezera (mezi 122. a 132. kilometrem), které se nachází jižně od Velkého, jako součást projektu modernizace jižní části kanálu (mezi Malým hořkým jezerem a jižním vyústěním v Suezu, resp. v přístavu Port Tawfiq). Přínosem bude je zvýšení počtu proplouvajících lodí o šest až osm denně a lepší zvládání případných mimořádných situací. Součástí druhé fáze bude rozšíření části severně od Suezu, mimochodem jde o úsek, kde v březnu 2021 uvázla kontejnerová loď MV Ever Given a průplav na šest dnů zablokovala. Tato nehoda způsobila urychlení prací na modernizaci jižní části kanálu, třebaže egyptské úřady měly tento projekt tak jako tak v plánu.
Průplav zmodernizovaný v roce 2015 měl zvýšit kapacitu proplouvajících lodí na dvojnásobek, z průměrně 49 na 97 denně, a tím přinést výrazně více dolarů do egyptské státní kasy, ovšem skutečnost je docela jiná: finanční efekt není zdaleka takový, jaký Káhira očekávala. Jednak po dokončení Nového Suezského kanálu nebyla světová ekonomika a mezinárodní obchod v nejlepší kondici a navíc, doslova vidle hodili do egyptských záměrů húthijší teroristé vládnoucí v části Jemenu, a to gangsterskými pirátskými akcemi proto mezinárodní lodní dopravě na jihu Rudého moře. Výsledkem je, že nemalá část obchodních lodí volí z bezpečnostních důvodů místo přes Suezský průplav delší trasu kolem Afriky. Důsledek je pro Egypt víc než neblahý. Ve čtvrtek 26. prosince 2024 Egypt oficiálně přiznal, že oproti roku 2023 klesly příjmy z průplavu o 60 procent (!), a země tak přišla o téměř sedm miliard US dolarů.
Příznačné je, že ačkoli brutální zásah do ekonomiky Suezského průplavu mají na svědomí jemenští Húthiové, egyptská propaganda prezentuje nesmyslně a lživě jako spoluviníka tohoto stavu Izrael a jeho „agresi“ v Pásmu Gazy. Jedna z absurdit naší doby.
Podíváme-li se na dostupné statistické údaje, zjistíme, že kýženého zdvojnásobení denního počtu proplouvajících lodí nejenže nebylo dosaženo, ale jde o cíl hodně vzdálený, jak ukazuje následující přehled.
- 2014 - poslední rok starého průplavu … (průměrně) denně 47 lodí
- 2015 - v srpnu otevřen Nový Suezský kanál … denně 48 lodí
- 2016 - plný roční provoz Nového suezského kanálu … denně 46 lodí
- 2017 - denně 48 lodí
- 2018 - denně 50 lodí
- 2019 - denně 52 lodí
- 2020 - denně 51 lodí
- 2021 - denně 57 lodí - od tohoto roku se začal počet proplouvajících plavidel zvyšovat, byť ne nadlouho
- 2022 - denně 60 lodí
- 2023 - denně dokonce 72 lodí (o 12 víc než v roce předchozím)
Číslo z roku 2023 (průměrně 72 plavidel za den) vypadalo velmi nadějně, a kdyby každý další rok činil denní průměr 12 lodí, „magické hranice“, dvojnásobku stavu před modernizací průplavu, by bylo dosaženo na konci roku 2026, tedy jedenáct let po dokončení rekonstrukce. Praxe byla ale docela jiná. Sedmého října 2023 zahájili teroristé vládnoucí v Pásmu Gazy agresi proti Izraeli a ještě v témže měsíci se k nim ve zvrácené solidaritě připojili jemenští Húthiové a začali na jihu Rudého moře gangstersky napadat mezinárodní obchodní lodě (vedle raketových a dronových útoků proti území Státu Izrael). Toto pirátství má na ekonomiku Suezského průplavu tragický dopad. Jak již bylo zmíněno, Egypt hlásí za rok 2024, vyjádřeno v amerických dolarech, sedmimiliardovou ztrátu. Pokud jde o lodní dopravu, rovná se to v průměru 33 plavidlům denně, což je oproti roku 2023 drsný propad o 54 procent. Taková je realita.
Příloha
Animace zobrazující provoz kanálu (ještě před otevřením paralelní trasy popsané v článku). Z videa je patrné, že když lodě severního konvoje vstoupí do Port Saidu (PS) ve 4 hodiny ráno a lodě jižního konvoje ve stejném čase do Port Tawfiqu, dosáhne první plavidlo severního konvoje 122. kilometru (kde končil obousměrný provoz) v 11:30 a současně poslední plavidlo jižního konvoje musí dosáhnout 122. kilometru jako začátku obousměrné cesty také v 11:30 hodin. Stejně tak musí poslední loď severního konvoje dosáhnout začátku obousměrné cesty na 51. kilometru (bypass Balad) v 11:30 hodin a ve stejném čase tam musí doplout první loď jižního konvoje. Na videu jsou také patrná kotviště ve Velkém Hořkém jezeře – západní pro severní konvoj a východní pro jižní konvoj. Odkaz: