Hlavní obsah

Nízká sebehodnota jako zabiják partnerských vztahů

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: canva.com

jak může nízké sebevědomí zničit vztah

„Dokud se nebudeš mít ráda ty sama, tak tě nemůže mít rád ani nikdo jiný.“ Tato fráze může na první pohled znít jako klišé, ale ve skutečnosti obsahuje důležitou pravdu.

Článek

I když se zdá, že naše osobní hodnota závisí na názorech ostatních, cestou ke zdravým vztahům je sebereflexe a láska k sobě samému.

Negativní myšlení ovlivňuje vztahy

Když se nemáme rádi, může to mít vážný dopad na naše vztahy. Negativní sebehodnocení se často projevuje v našem chování a komunikaci. Když říkáme věci jako „to jsem ale blbec“, „všechno zkazím“ nebo „jsem neschopná“, nevědomě tím odrazujeme lidi kolem sebe. Můj partner se tak bude muset neustále snažit mě podporovat, což může vyžadovat obrovské množství sil.

Pokud budeme pokračovat v této sebepodceňující strategii, může se stát, že naše slova nakonec ovlivní i jeho názory na nás. Pokud opakujeme, že jsme příšerní nebo neschopní, partner se může začít ptát, zda má s námi vůbec zůstávat. Naše sebevědomí má vliv nejen na to, jak se vidíme my sami, ale také jak nás vidí ostatní.

Jak to začít dělat jinak

Pokud se vám něco nedaří nebo se vám na sobě něco nelíbí, můžete místo negativních prohlášení zkusit změnit svou perspektivu. Zde je několik tipů, jak mluvit o sobě s větším porozuměním a láskou:

Přijměte své pocity:

  • Místo „To jsem ale blbec“ řekněte „Dneska to pro mě bylo těžké, ale to se stává každému.“

Fokus na učení:

  • Místo „Všechno zkazím“ zkuste „Toto je příležitost, abych se naučila něco nového.“

Oslavujte malé úspěchy:

  • Když něco uděláte dobře, nezapomeňte si to připomenout: „Dnes jsem udělala něco, na co jsem pyšná, i když to byla malá věc.“

Vytvořte si pozitivní mantru:

  • Mějte na paměti pozitivní fráze jako „Jsem dost dobrá taková, jaká jsem“ nebo „Jsem schopná čelit výzvám.“

Zaměřte se na pozitivní vlastnosti:

  • Připomeňte si své silné stránky: „Jsem empatická a umím naslouchat, což je důležité pro mé vztahy.“

Buďte k sobě laskaví:

  • Místo přísnosti si říkejte: „Je v pořádku mít slabé chvilky, je to součást růstu.“

Mít se ráda a mluvit o sobě pozitivně není jen o sebeobraně, ale také o podpoře našich vztahů. Když budeme schopni přijmout sami sebe a mluvit o sobě s láskou a respektem, umožníme našim partnerům vidět naši hodnotu. Důvěřujme v to, že každý máme své silné stránky a že je normální mít slabé chvilky. Pomáháme nejen sobě, ale i lidem kolem nás, když se snažíme žít v pozitivním duchu. Vzájemná podpora a láska mohou překonat mnohé překážky, ale začíná to u nás samotných.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz