Hlavní obsah
Cestování

Baška Voda aneb láska na první pohled

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Lukáš Černý

Také rádi cestujete do zahraničí a poznáváte krásy malých měst? A když se vám nějaké místo natolik zalíbí, chcete tam jezdit neustále a napořád. Já takové jedno místo mám.

Článek

Poprvé jsem byl ve městečku Baška Voda na svatební dovolené. Baška Voda se nachází ve Splitsko-dalmatské župě v Chorvatsku a je součástí Makarské riviéry. Ještě blíže je na dalmatském pobřeží Jaderského moře. Baška Voda má zhruba 2900 obyvatel, což je velikostí podobné běžným malým českým městečkům. Dříve byla Baška Voda obchodním, zemědělským a rybářským místem. Dodnes má také velký přístav, kde najdeme několik malých i velkých výletních lodí. Měl jsem možnost plout podobnou bárkou při večerní plavbě do města Makarská na večerní trhy se svojí manželkou. Ta večerní plavba, osvícená místa a obloha plná hvězd – to všechno má své romantické kouzlo.

Romantika a zase jen romantika

Než jsem poprvé přijel do Baška Voda, sledoval jsem na oficiálním webu a také na stránkách portálu o Chorvatsku spoustu videí o tom, jak je Baška Voda romantickým místem. Každý den jsem sledoval dění v městečku přes webovou kameru, abych viděl, jak vypadá večer a přes den, jaké je tam počasí a podobně. I když to není pravidlem, všiml jsem si, že mezi mým současným domovem, malebnou vesničkou Staré Křečany, a mým druhým domovem, Baška Voda, je vždy rozdíl v teplotě asi 5 stupňů. Baška Voda je podle mě romantickým místem už jen díky procházkám kolem přístavu. Na jedné straně vidíte různé velikosti lodí a člunů, na druhé straně jsou restaurace, obchody a úzké uličky, které vedou neznámo kam. Po celou dobu procházky kolem kolonády se dostanete až na pláž, kde vás uvítají plážové bary. Večerní procházka městem nabízí nejen stánky se suvenýry a otevřené bary, ale třeba i plážovou diskotéku.

První den v Baška Voda

Když jsme ráno někdy kolem sedmé hodiny přijeli autobusem do města, bylo nezvykle ticho. Naše cesta byla mimo hlavní sezónu, a to začátkem září. Záměrně jsme si vybrali tento termín – já jako svatební fotograf potkávám během roku mnoho lidí a manželka, jako pojišťovací poradce, má podobnou zkušenost. Jeli jsme si doslova odpočinout od lidí. Ubytování v apartmánu s výhledem na moře bylo luxusní. Mohu to doporučit každému, kdo se tam chystá. I když máte levnější ubytování bez výhledu, stojí za to si připlatit. Nejde jen o ten výhled, ale když jdete večer spát a necháte si otevřený balkon, slyšíte uklidňující zvuk moře. Ráno je to také nádherné. Po ubytování jsme se hned odpoledne vydali na pláž. Měli jsme ubytování v centru města, takže k pláži to bylo asi 10-15 minut chůze. Cestou jsme míjeli tržnici, kde je vždy obrovská nabídka ovoce. Kupoval jsem si nektarinky, které jsou v Chorvatsku oproti těm u nás jako den a noc. A na pláži máte hned o svačinu postaráno. Je dobré mít s sebou i vodu, a hlavně se chránit krémem před sluncem. Sluníčko v Chorvatsku je úplně jiné než u nás v Česku.

Je moře opravdu tak slané?

Asi to zná každý. Jedeme poprvé k moři a kdo by neměl chuť olíznout si prst, aby zjistil, jestli je moře opravdu slané? Jako dítě, nebo kdokoliv, kdo je na tom podobně jako já, jsem šel do moře, namočil prst a hned to věděl! Samozřejmě, že jsem to musel udělat, byla to moje manželská povinnost po příjezdu do Chorvatska – ochutnat moře. Pláže jsou zde příjemné na chůzi, ať už bosky nebo i když občas některý kamínek způsobí bolest. Moře je čisté a příjemné. Když jsme tam byli v září, bylo teplé jako káva. Výhodou pláží je, že tu máte několik barů. Měl jsem zde několik nápojů, včetně chorvatského piva Karlovačko. Kromě toho je možné si půjčit lehátka a posedět si mimo pláž. Jsou zde sprchy a stánky s občerstvením. Vše je tak, jak má být, ale jak se říká, každá mince má dvě strany. Vše krásné má svou cenu.

Baška Voda dnes a dříve

Když jsem byl v Bašce ještě před zavedením eura, i tehdy se mi zdálo, že lokalita byla cenově dražší než jiné části Chorvatska. Makarská riviéra je podle mého názoru, a možná se mýlím, nejkrásnějším místem – a právě za tu krásu se platí nejvyšší cena. Každé ráno jsme začínali návštěvou místní pekárny, kde jsme si pochutnali na českém 2v1 s chorvatskými koblihami. Na rozdíl od českých koblih, které jsou plněné z boku a nikdy nevíte, kdy vám poleva vyteče na ruku, chorvatské koblihy jsou plněné z vrchu, což mi přijde logičtější. Obědy jsme si na apartmánu neuvařili, takže jsme volili buď tržnici s ovocem nebo restauraci. Výběr byl opravdu veliký. Často jsem narazil na mořské plody nebo čevabčiči připravené různými způsoby. U každého jídla jsme si dali pivo nebo něco ostřejšího. Večeře byly vždy rychlé. Musím uznat, že chorvatská pizza je výborná, s křupavým těstem a skvělou kombinací surovin, stejně jako chorvatský hamburger. Když jsme si šli pro hamburger, vždycky jsme si koupili jen jeden, protože maso bylo tak syté. Na rozdíl od hambáčů ve fastfoodech, které mi přijdou jako bez masa, ale to je jen můj osobní názor.

Co nepřehlédnout

Kromě pláží a krásných míst, kde lze utratit všechny peníze, je Baška Voda také místem, kam můžete vycestovat do okolních hor a na několik místních ostrovů, viditelných již od pláže. Pokud přijedete do města za zábavou, kulturou a poznáním, najdete zde prakticky vše, co hledáte. Město nabízí výletní lodě do okolních měst a ostrovů nebo možnost jen tak si užívat ve vodě. Můžete také navštívit ponorku a pozorovat podmořský svět. Pro sportovní nadšence jsou k dispozici kola, koloběžky, běhání nebo jízda na mopedech, což zaručuje krásné výhledy do okolí. Ranní běhání kolem pláží má očistný a relaxační účinek na dýchání. Baška Voda však nabízí více než jen lodě a sport – má také archeologické muzeum, které uchovává předměty z keramiky, skla, kovu, mince a mnoho dalších zajímavostí. Nezapomeňte navštívit malakologické muzeum, které je věnováno mušlím z Jadranu. Turistika v okolí nabízí na pahorku Gradina nad městem pozůstatky římské a byzantské osady, stejně jako barokní kostel sv. Vavřince a mnoho dalších podobných míst.

Vrátím se někdy?

Otázka návratu je jasná – vždy se rád vrátím. Moje sestra, která má ráda cestování, si užila dovolené v Itálii, Řecku a nyní poprvé navštíví městečko Baška Voda. Po dlouhé době se tam také chystám a určitě přivezu článek o tom, jaké to tam je, a navštívím některá místa, o kterých jsem vám zde psal. Proto nezapomeňte sledovat můj profil. Jsem vášnivým pisatelem a na mém profilu najdete články o cestování, a jelikož jsem také kouč a lektor, najdete zde i články na toto téma. Mohu potvrdit, že Baška Voda je skutečným rájem. Každému, kdo sem pojede, doporučuji si užít romantiku, a pokud jedete s rodinou, je to ideální místo pro zábavu v moři, nákup suvenýrů a hraček. A teď to nejlepší na konec – musíte souhlasit, že chorvatská zmrzlina je vynikající. Vydrží dlouho a nabízí různé příchutě; osobně mě nejvíce překvapila ta s příchutí Red Bullu. Nevím, jak je to dnes, ale dříve měli hodinu před zavíračkou akci 1+1 kopeček zdarma. Dokonce se nám jednou podařilo dostat zmrzlinu úplně zadarmo. Doufám, že i vy toto místo brzy poznáte. Níže najdete několik odkazů, které stojí za to sledovat, ať už se rozhodnete cestovat cestovkou nebo autem.

Auto vs. autobus a jiné

Mnoho lidí cestuje do Chorvatska autem a většina apartmánů ve městě nabízí parkování zdarma. Pokud váš apartmán parkování nenabízí, nemusíte zoufat. Město samo má několik hlídaných parkovišť, kde můžete auto zaparkovat, i když to může být trochu dál od vašeho ubytování. Cestování autobusem cestovní kanceláře má tu výhodu, že nemusíte řešit parkování. Na druhou stranu, 15hodinová jízda autobusem může být pro tělo dost náročná. Samozřejmě je možné cestovat i bez cestovní kanceláře. Flexi bus nabízí několik možností, jak se do města dostat, nebo můžete přijet do Splitu a odtamtud pokračovat běžnou dopravou do Bašky Vody. Jezdí tam také RegioJet nebo České dráhy. Cena závisí na místě odjezdu, ale průměrná cena z Prahy do Splitu se pohybuje v rozmezí 2500-3000 Kč.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz