Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Den pro školu aneb nejsou Okna jako okna

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Lukáš Černý

Přednáška na ZŠ Okna

V současné době se věnuji studiu oboru lektora ostatního vzdělávání a jako součást tohoto procesu jsem se zapojil do projektu „Den pro školu“.

Článek

Tento projekt přináší do škol lidi z různých profesí, kteří přednášejí o své práci a svém životě. Naším cílem je sdílet své zkušenosti, informace o tom, jak jsme se k naší práci dostali a co nás k tomu vedlo. Tato iniciativa pomáhá studentům lépe pochopit své studijní možnosti a rozšířit jejich obzory.

I já jsem měl možnost se zapojit do tohoto projektu a přednášet ve škole Grafického designu ve Varnsdorfu. Během této příležitosti jsem mohl sdílet své znalosti a zkušenosti se studenty různých ročníků, což je pro ně cenná příležitost získat ucelený pohled na daný obor. Tato zkušenost mě obohatila a poskytla mi možnost sdílet svou vášeň a znalosti s dalšími.

Jsem milovníkem knih

Ve středu 6. března jsem měl příležitost přednášet v malé obci Okna, kterou najdeme na mapě v okolí Doks. Díky dobrému spojení vlakem jsem sem dorazil s dostatečným předstihem a měl jsem tak možnost prozkoumat okolí. Místní škola je totiž jen kousek od nádraží, což mi umožnilo využít čas efektivně a podívat se po obci. Miluji čtení knih a často si objednávám nové tituly na knihobotu nebo si pro ně zajdu do místní knihobudky, pokud mám tu možnost. Během procházky obcí jsem objevil fascinující knihobudku s bohatým výběrem literatury. Jedna kniha mě zaujala natolik, že jsem si ji rovnou vypůjčil. Byl jsem příjemně překvapen, že i v tak malé obci mají tak rozsáhlý sortiment knih.

Něco pro začátek

Přednáška na základní škole pro sedmý, osmý a devátý ročník byla úplně odlišná oproti té, kterou jsem měl předtím ve Varnsdorfu. Přemýšlel jsem, jací asi budou studenti. I když škola v Oknech vypadá zvenčí jako malá budova, uvnitř je to obrovské. Každá učebna je vybavena projektorovou technikou a během přestávky mají studenti možnost si odpočinout v kuchyňce nebo vyrazit ven. Hned naproti škole je dětské hřiště a druhá budova školy, kde se také konají vyučovací hodiny.

Představení pro začátek

Jelikož se věnuji podnikání v obou oborech, nejprve jsem studentům představil svou zkušenost s postižením zraku, poté jsem se podělil o svou cestu vzděláváním a profesním rozvojem. Přiblížil jsem jim, jak mě oba obory naplňují a jaké mám ambice do budoucna. Následně jsem je povzbudil k otevřené diskusi a ptal se jich, co by je zajímalo. Jejich dotazy byly velmi zajímavé a rozmanité. Nejenomže je zajímalo, kolik stojí technické vybavení či jak probíhá proces úpravy fotografií, ale také se mě ptali na vliv mého postižení zraku, a dokonce se dostali k otázkám jako je focení aktů či jiná zábavná témata mimo hlavní téma. Poté jsem se s nimi podělil o své zkušenosti v oblasti grafického designu, informoval je o možnostech studia a profesních výzvách. Nezapomněl jsem ani na téma umělé inteligence a její vliv na oba obory, a tak jsme společně diskutovali o tom, jaké je pracovat a podnikat v těchto odvětvích.

Volná debata a dotazy o všem možném

Bylo skvělé vidět, že se studenti aktivně zapojovali do debaty i přesto, že jsem se snažil prezentovat téma co nejsrozumitelněji a srozumitelně. Někteří z nich se dokonce ke konci přednášky ještě individuálně ptali na další otázky, což bylo velmi povzbuzující. Také učitelé se zajímali, proč v tomto oboru pokračuji dál, a rozhodl jsem se jim sdělit mé jednoduché vysvětlení. S více než dvacetiletou zkušeností v oboru jsem dosáhl bodu, kdy mám touhu předat své znalosti a zkušenosti dalším generacím. Nicméně jsem studentům také zdůraznil, že to nemusí být pro každého pravidlem. Existuje mnoho dalších možností, kam se mohou po střední škole ubírat, včetně vysokoškolského studia, uměleckých oborů, nebo práce v oblasti grafiky v televizi, reklamě a podobně.

Na závěr

Určitě bych se rád vrátil na místo, kde jsem měl příležitost přednášet. Navíc plánuji návštěvu Okna opět ke konci března, tentokrát v rámci otevírací akce v Kruhu. Mám v plánu navštívit knihobudku v Oknech a přidat tam nějakou zajímavou knihu. Pokud máte zájem podpořit projekt „Den pro školu“, rád bych vám nabídl odkazy pod článkem, které vás přenesou nejen na samotný projekt, ale i na stránky obce Okna. V článku jsem zahrnul několik fotografií, včetně snímků ze školy, a touto cestou bych chtěl poděkovat ZŠ Okna za skvělou příležitost a úžasné publikum.

Užitečné odkazy

Zpětná vazba od učitelů a studentů ze ZŠ Okna

Zde přikládám zpětnou vazbu tak, jak mi přišla e-mailem z projektu „Den pro školu“, o kterém napíši článek zvlášť, Ale to už bude jiný článek a zde přikládám tak, jak to přišlo:

Učitelka Iveta M. a její třída Vám vzkazují:

Učiteli jsme položili následující otázky:

Kdybyste se měli zapojit do programu Den pro školu znovu, udělali byste to? 1-10 (10 – určitě ano)

  • 5

Zajímají nás Vaše dojmy ze setkání dobrovolníka se studenty. Co se povedlo? Z čeho máte radost?

  • Několikrát ze strany přednášejícího zazněla myšlenka, že i ze skromných podmínek a s tělesným nedostatkem se lze vypracovat a dosáhnout úspěchu. Žáci dostali praktické rady, povzbuzení.

Existuje něco, co byste příště udělali jinak?

  • Nenapadá mě.

Studentům jsme položili následující otázky:

Co tě na programu Den pro školu nejvíc zaujalo?

  • Že jsou tak velkorysí, aby na různých školách dělali přednášky.
  • ZE JE PAN TUPO ZRAKOST
  • kolik jídla dostanete na svatbě
  • Ani nevím, celkově mě tento den pro školu moc nezaujal
  • Jak jsi schopen s vadou něco dělat.
  • Moc se mi líbí, že zkušení lidi přijdou do škol a prostě jim řeknou hodně informací. Nějaké děti to zaujme a budou se tomu věnovat celý život!
  • zaujalo mě, že Lukáš je tupozraký a dokáže udělat pěkný fotky.
  • využití zrakové vady na fotografování, plusové věci (jídlo zdarma na nějakých akcích) atd.
  • asi celkově všechno:)
  • že má tupo zrakost
  • Že se mu takhle daří a kolik vydělává peněz. Jak to umí s fotoaparátem a že ho to baví. Také bylo zajímavé, co povídal o moravských svatbách. Celkově mě to zaujalo a bavilo.
  • kolik se za tu práci dostává peněz, kolik jídla ze svateb dostane jídla.
  • Líbí se mi, že nám o určitém povolání povídá někdo, kdo v tomto oboru pracuje a ví tedy, o čem mluví. Neříká jen to, co se naučil, ale i své poznatky a zkušenosti.
  • Angličtina
  • vše
  • To že i se svou tupozrakostí dokáže fotit, dokonce mu to napomáhá.

Co si ze setkání s dobrovolníkem*cí odnášíš? Co jsi se dozvěděl*a nového?

  • Že být fotografem neznamená jenom focení, ale i vztahy s lidmi.
  • ZE SI FOTOGRAF ODNESE CELKEM DOST PENEZ A NAJDE SI NOVE KAMOSE
  • kolik stojí svatby a kolik jídla tam dostanete zadarmo
  • Že i s nějakou vadou jakoukoliv se dá fungovat
  • Že i s vadou se dát dělat velké věci.
  • Že i s hendikepem se dá velmi dobře pracovat.
  • že se dá fotit s vadou očí.
  • Fotografové dostávají vysoký plat.
  • jak začít podnikat jako fotograf/grafik, na jakou školu jít a jak to funguje.
  • jako fotograf máš jídlo zdarma a máš hodně peněz
  • Spoustu věcí o podnikání.
  • Jak se může i zraková vada využít pro radost z práce
  • Že i pokud máte nějaký handicap nebo poruchu, můžete i tak normálně fungovat a dokonce toho i využít. Líbily se mi zážitky a to, že jezdí fotografovat svatby i do zahraničí (až do Chorvatska) a že se za ním do Česka jezdí fotografovat i cizinci a známé osobnosti. Moc se mi líbily jeho fotky.
  • nic
  • Druhy fotek a editovaní
  • To jak nápadité a kreativní můžou fotky být.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz