Hlavní obsah
Seberozvoj

Jak NLP mění životy lidí, ale i koučů

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Freepik.com

O NLP se hodně diskutuje a nabídky NLP koučování jsou k nalezení téměř všude. Ale co přesně NLP znamená, jak ovlivňuje kouče a jak pomáhá klientům nebo lidem, kteří se s NLP setkají?

Článek

A kde vlastně vše začalo? Já jsem nedávno absolvoval NLP školení a získal certifikát, čímž jsem rozšířil své koučovací dovednosti a nyní mohu lidem pomáhat ještě efektivněji.

Půjdeme nejdříve do historie

Odkud se vlastně NLP vzalo? Neurolingvistické programování, známé jako NLP, je psychoterapeutická metoda vyvinutá v 70. letech 20. století Richardem Bandlerem, matematikem a programátorem, a Johnem Grinderem, lingvistou a psychologem. Tato metoda se zaměřuje na studium vzorců chování, myšlení a komunikace a využívá poznatky z jazykovědy, psychologie a kybernetiky.

Jak to ovlivňuje lidi?

NLP pozitivně ovlivňuje lidi tím, že nabízí nástroje a techniky pro lepší porozumění a řízení vlastních myšlenkových procesů a komunikace. Pomáhá lidem identifikovat a změnit negativní vzorce chování a myšlení, což může vést k osobnímu růstu a zlepšení kvality života. Díky NLP můžete odstranit ze svého života špatné návyky, odbourat nebo zmírnit bloky, které ovlivňují váš život. NLP také umožňuje hlubší práci s vizualizací, což může pomoci lidem v různých oblastech, jako je zlepšení pracovních výkonů a komunikace. Je užitečné pro rozvoj osobního růstu a může pomoci i při řešení vztahových problémů a mnoha dalších věcí.

Jak to ovlivňuje samotné kouče?

Pro kouče je NLP cenným nástrojem, neboť poskytuje efektivní metody pro práci s klienty. Kouči využívají techniky NLP, aby pomohli klientům překonat překážky, dosáhnout cílů a zlepšit komunikační dovednosti. NLP techniky také umožňují koučům lépe porozumět dynamice mezi myslí a chováním, což vede k hlubším a smysluplnějším koučovacím zásahům. NLP nejen podporuje osobní rozvoj koučů, ale také jim pomáhá lépe vnímat a rozumět svým klientům. Díky tomu se zlepšuje technika aktivního naslouchání, což má pozitivní dopad i na osobní život kouče.

Jak ovlivnilo NLP mě?

Na začátku NLP tréninku jsem netušil, jak moc mě NLP ovlivní. Bral jsem to jako každou jinou dobrou techniku. Během tréninku, když se vzájemně koučujete se svými kolegy, však pochopíte hloubku technik. Díky tomu jsem si vylepšil sebedůvěru a důvěru ve spolupráci s ostatními. Také jsem lépe pochopil fungování NLP, výrazně jsem změnil své komunikační dovednosti a práci s hlasem. Nejenže jsme skvělý tým, ale také naše lektorka Kristina Klimszová z NLP Školy Harmonizace, kterou bych doporučil všem studentům, je vynikající (www.nlpskola.cz). Celý náš trénink a zakončení certifikátem může změnit život nejen jako kouče, ale také vám umožní lépe naslouchat svým klientům. Naslouchání se tak rozvíjí a umožňuje vám vnímat na hlubší úrovni. Nejen všemi smysly, ale i vaším vnitřním ‚já‘. Naslouchání je v koučování nejdůležitější.

Jak pracuješ ty jako kouč?

Moje práce kouče je nyní obohacena o NLP, což je velkým přínosem, protože většina mých klientů řeší v životě různá rozhodnutí, osobní rozvoj, vztahy, syndrom vyhoření, bloky a další věci. Používám svůj hlas, který podle zpětné vazby působí klidně a dává lidem pocit důvěry. Dokážu klienty hlasem uvolnit a stát se tak jejich průvodcem v koučování. Díky technikám NLP můžeme zakotvit jejich pocity, příjemný tok myšlenek a stav uvolnění. Nejde jen o to očarovat je hlasem, ale o to, aby se cítili bezpečně a měli důvěru, což je nejdůležitější. Klienti vědí, že během některých sezení pracujeme v tichu nebo s vizualizací. Využívám nejen techniky, které jsem se naučil ve škole koučů, ale i nové techniky NLP, které mohou klientům ještě více pomoci. Pro mě je důležité, aby byli lidé spokojeni a cítili, že jim koučování pomáhá v oblastech, kvůli kterým za mnou přišli. Často dochází k hlubšímu uvědomění. Každý nový klient mi pomáhá zlepšovat se v oboru NLP koučování.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz