Hlavní obsah
Seberozvoj

Práce s tichem v koučování z vlastního pohledu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Lukáš Černý

Na chvilku vypnout a zůstat ve svém tichu a přemýšlet si

Každý používá práci s tichem jinak nebo má odlišné zkušenosti. S touto technikou jsem se seznámil na jednom Coach Talks díky škole, kde jsem studoval obor profesionálního kouče.

Článek

Každý používá práci s tichem jinak nebo má odlišné zkušenosti. S touto technikou jsem se seznámil na jednom Coach Talks díky škole, kde jsem studoval obor profesionálního kouče. Považoval jsem tuto techniku za něco nového.

Je správné mlčet?

I když ticho nastává při koučování při řešení nebo rozhodování, nebo při práci s vizualizací, kdy si koučovaný v hlavě představuje danou vizuální realitu, nikdy není příliš dlouhé. Osobně jsem se s tímto setkal u dvou klientů, kde ticho trvalo více než pět minut. První tři minuty jsem váhal, zda mám otázku zopakovat. Neboť jsem se ptal s obavou, zda ji klient slyšel, nebo zda byl v tu chvíli myšlenkami jinde a mé otázce nevěnoval pozornost. Nicméně jsem se dočetl v několika knihách a také nám bylo ve škole řečeno, že je dobré mlčet. Nechat tak koučovanému určitou volnost na přemýšlení. To se mi v obou případech potvrdilo. Tento článek se pokusí shrnout práci s tichem z mého pohledu.

Delší čas na ticho

Práce s tichem je i v našem osobním životě velmi přínosná, a to i v sebekoučování. Když ticho vnímáme jako nástroj pro uvědomění a srovnávání myšlenek, stává se skvělou volbou. První koučování touto technikou probíhalo online přes kameru, což bylo trochu jiné než u druhého klienta, kde jsme byli doslova naživo. Když jsme začali probírat, co klientka přináší, bylo jasné, že budeme pracovat na zvýšení sebevědomí a životních rozhodnutí, která jsou s ním spojená. Když jsem koučované položil otázku, zprvu odpověděla: „Nevím.“ Nastalo ticho. Rozhodl jsem se nechat jí prostor. Po chvíli začala pomalu mluvit, a nakonec se z ticha úplně rozpovídala. I když témata se měnila, klientka si nakonec uvědomila, s čím přišla. Později mě požádala, jestli bych jí nedal delší dobu na přemýšlení.

Z vlastní zkušenosti bych řekl, že práce s tichem nastává ve chvíli, kdy klient začne hlouběji přemýšlet nad aspekty svého života, které by mohl změnit. Jako mentor, který se také zaměřuje na práci s tichem, jsem si všiml, že když klienti přemýšlí o tom, jak zefektivnit své podnikání, často se dostanou do stavu ticha. To však není pravidlem; někdy klienti využívají prostor k hlasitému promýšlení.

V knize o koučování

John Whitmore ve své knize ‚Koučování‘ uvádí, že práce s tichem není pouze o zvyšování výkonnosti jednotlivců nebo týmů. Koučování umožňuje lépe pochopit osobnost jedince i týmu prostřednictvím kladení otázek, pomáhá nalézt řešení složitých životních situací a buduje pevné vztahy jak v pracovním, tak rodinném prostředí. Ticho je tedy cenným nástrojem.

Ticho s vizualizací

Vezměme si příklad mého klienta, který se rozhodoval, zda opustit svou současnou práci nebo ji u svého zaměstnavatele nějak změnit. Toto koučování bylo pro klienta velmi emoční; bylo cítit jeho frustraci a nejistotu v rozhodování. Vedl jsem ho k rozboru toho, co mu jeho současné zaměstnání přináší, a později jsem diskusi převedl na to, co by chtěl dělat. A právě tehdy nastalo ticho. Vnímal jsem, jak se klient začal usmívat a jeho slzy neštěstí se proměnily v radostné oči. Když jsem se ho zeptal, ‚Co se teď děje?‘, po chvilce ticha začal vyprávět, jak si představuje svou novou práci. Z ticha se tak zrodila vizualizace jeho budoucnosti. Nechal jsem ho chvíli v tichu a využil jsem vše, co bylo potřeba k podpoře jeho představivosti.

U dvou klientů jsem využil ticho a poskytl jim prostor pro vlastní myšlení. Je známo, že dlouhé ticho může vyvolat potřebu jej narušit. Tuto skutečnost potvrzuje i John Whitmore ve své knize, kde zdůrazňuje, že kouč by měl v určitých momentech mlčet, což může být pro koučovaného přínosné.

Pohled z druhé strany

Abych lépe porozuměl této fázi, nechal jsem se sám koučovat. Zvolil jsem téma, které mi umožnilo prožít ticho z pohledu klienta. I když jsem chtěl na otázku kouče odpovědět okamžitě, odpověď se nedostavila. Můj tok myšlenek byl tak intenzivní, že jsem musel hlouběji přemýšlet o svém aktuálním stavu. Jako kouč vnímáte ticho a emoce klienta, ale z pozice klienta jsem vnímal pouze otázku. Po pěti minutách ticha jsem začal hovořit a našel jsem řešení toho, co mě trápilo.

Ticho lze považovat za techniku užitečnou nejen v koučování, ale i v běžném životě. Používá se při meditaci s dechovými cvičeními nebo při večerním usínání, kdy pomáhá urovnat myšlenky a zrekapitulovat den. Práce s tichem má široké uplatnění, o čemž se dočtete více v mém dalším článku.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz