Hlavní obsah
Automobily a doprava

Putinův světový unikát, třicetimetrová železnice odnikud nikam

Foto: pikabu foto od: avtocat, licence zdarma

Původně byla trať delší, ale mezitím někdo kus kolejí ukradl.

Na příkladu tuvské železnice je dobře patrná bezmoc Ruska. Od roku 2011, kdy Putin zatloukl první stříbrný hřeb, který mezitím někdo ukradl, už se nepostavil ani metr kolejí.

Článek

Na území Republiky Tuva je místo, kde uprostřed pole leží kus železniční trati a vedle něj stojí kus černé žuly s nápisem: „Kyzyl-Kuragino: cesta rozvoje. Květen 2011.“

Tuva je jedním z mála regionů v Rusku, který nemá železnice. Nová železnice Kyzyl-Kuragino o délce více než 400 kilometrů by měla propojit Tuvu s Krasnojarským krajem a zajistit také přepravu koksovatelného uhlí z uhelného ložiska Elegest, které patří TEPK.

Jako většina Putinových megalomanských projektů existuje i tento pouze jako 3D animace.

Projekt výstavby železnice v Tuvě byl projednáván od roku 2002. Slavnostní zahájení stavby proběhlo v roce 2011. Zúčastnil se ho Vladimir Putin, který v té době zastával post předsedy ruské vlády. Náklady na projekt byly v roce 2019 odhadnuty na 192 miliard rublů. Tehdy ministr obrany Sergej Šojgu navrhl, aby vláda do stavby zapojila armádu.

Nejde o žádnou žhavou novinku. Projekt na vybudování železnice se připravoval od roku 1975. V roce 1978 byl hotový projekt. Putin plánoval půjčit si peníze na stavbu z Fondu národního blahobytu. Ten vyčerpala ruská válka na Ukrajině a už de facto neexistuje.

V roce 2017 na Východním ekonomickém fóru bylo oznámeno, že výstavba bude v následujících letech obnovena. Hlavní roli při realizaci a rozpočtování projektu bude hrát stát zastoupený ruskými drahami za účasti soukromého kapitálu. Magistrála se plánovala prodloužit až k hranici s Mongolskem, aby se napojila na železniční síť Mongolska a Číny.

Stavba měla být původně dokončena k roku 2021. V roce 2020 však bylo oznámeno, že stavba železnice, jež ani nezačala, se zpozdí kvůli nedostatku financí a nedostatku pracovních sil v důsledku pandemie Covid 19.  Dostavba byla odložena do roku 2026. Již teď je jasné, že ani tento termín nebude dodržen. Je rok 2025 a opět stavební práce ani nezačaly ani se neplánují.

Ne jen, že železnice nebude dostavěna v roce 2026, ale opětovně nebudou v tomto roce ani zahájeny práce a nejspíše ani v roce 2027. A to je Rusko jak ho známe. Plno megalomanských keců a ve výsledku, kde nic, tu nic.

Pro představu v 21. století třetina Ruska chodí na záchod do díry za domem, ale v Tuvě je to 99% obyvatel. To ostatně vysvětluje, proč žoldáci z Tuvi a Burjatska kromě praček, myček, lednic, televizí a mikrovlnek na Ukrajině rabují především záchodové mísy. Pro obyvatele těchto ruských depresivních regionů je totiž keramické umyvadlo, nebo splachovací záchod symbolem pro ně nedosažitelného blahobytu.

A nebylo by to Rusko, kdyby během té doby dvě třetiny položených kolejí někdo zatím neukradl. Rusové tak ustanovili nový rekord v délce jedné železniční sítě, která nově dosáhla fascinující délky 10 m. Ale vydržíme-li ještě chvíli, patrně se ještě zkrátí.

Reference:

Запущенное Путиным 10 лет назад строительство железной дороги в Туву отложено до 2026 года. Радио Свобода 02 апреля 2021. Staženo 25.5.2025.

Власти отложили строительство первой железной дороги в Туве на пять лет. Дата обращения: 2 апреля 2021. Staženo 25.5.2025.

Распоряжение Правительства РФ N 760-р. Дата обращения: 2 апреля 2021. Staženo 25.5.2025.

Дорога в один конец. Возродится ли проект железнодорожной ветки Курагино — Кызыл». Rambler/Finances, 5. března 2020. Staženo 25.5.2025.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz