Článek
Na území Republiky Tuva je místo, kde uprostřed pole leží kus železniční trati a vedle něj stojí kus černé žuly s nápisem: „Kyzyl-Kuragino: cesta rozvoje. Květen 2011.“
Tuva je jedním z mála regionů v Rusku, který nemá železnice. Nová železnice Kyzyl-Kuragino o délce více než 400 kilometrů by měla propojit Tuvu s Krasnojarským krajem a zajistit také přepravu koksovatelného uhlí z uhelného ložiska Elegest, které patří TEPK.
Jako většina Putinových megalomanských projektů existuje i tento pouze jako 3D animace.
Projekt výstavby železnice v Tuvě byl projednáván od roku 2002. Slavnostní zahájení stavby proběhlo v roce 2011. Zúčastnil se ho Vladimir Putin, který v té době zastával post předsedy ruské vlády. Náklady na projekt byly v roce 2019 odhadnuty na 192 miliard rublů. Tehdy ministr obrany Sergej Šojgu navrhl, aby vláda do stavby zapojila armádu.
Nejde o žádnou žhavou novinku. Projekt na vybudování železnice se připravoval od roku 1975. V roce 1978 byl hotový projekt. Putin plánoval půjčit si peníze na stavbu z Fondu národního blahobytu. Ten vyčerpala ruská válka na Ukrajině a už de facto neexistuje.
V roce 2017 na Východním ekonomickém fóru bylo oznámeno, že výstavba bude v následujících letech obnovena. Hlavní roli při realizaci a rozpočtování projektu bude hrát stát zastoupený ruskými drahami za účasti soukromého kapitálu. Magistrála se plánovala prodloužit až k hranici s Mongolskem, aby se napojila na železniční síť Mongolska a Číny.
Stavba měla být původně dokončena k roku 2021. V roce 2020 však bylo oznámeno, že stavba železnice, jež ani nezačala, se zpozdí kvůli nedostatku financí a nedostatku pracovních sil v důsledku pandemie Covid 19. Dostavba byla odložena do roku 2026. Již teď je jasné, že ani tento termín nebude dodržen. Je rok 2025 a opět stavební práce ani nezačaly ani se neplánují.
Ne jen, že železnice nebude dostavěna v roce 2026, ale opětovně nebudou v tomto roce ani zahájeny práce a nejspíše ani v roce 2027. A to je Rusko jak ho známe. Plno megalomanských keců a ve výsledku, kde nic, tu nic.
Pro představu v 21. století třetina Ruska chodí na záchod do díry za domem, ale v Tuvě je to 99% obyvatel. To ostatně vysvětluje, proč žoldáci z Tuvi a Burjatska kromě praček, myček, lednic, televizí a mikrovlnek na Ukrajině rabují především záchodové mísy. Pro obyvatele těchto ruských depresivních regionů je totiž keramické umyvadlo, nebo splachovací záchod symbolem pro ně nedosažitelného blahobytu.
A nebylo by to Rusko, kdyby během té doby dvě třetiny položených kolejí někdo zatím neukradl. Rusové tak ustanovili nový rekord v délce jedné železniční sítě, která nově dosáhla fascinující délky 10 m. Ale vydržíme-li ještě chvíli, patrně se ještě zkrátí.
Reference:
Запущенное Путиным 10 лет назад строительство железной дороги в Туву отложено до 2026 года. Радио Свобода 02 апреля 2021. Staženo 25.5.2025.
Власти отложили строительство первой железной дороги в Туве на пять лет. Дата обращения: 2 апреля 2021. Staženo 25.5.2025.
Распоряжение Правительства РФ N 760-р. Дата обращения: 2 апреля 2021. Staženo 25.5.2025.
Дорога в один конец. Возродится ли проект железнодорожной ветки Курагино — Кызыл». Rambler/Finances, 5. března 2020. Staženo 25.5.2025.