Hlavní obsah

Matematika jako kámen úrazu: Příběh Anny, která bojovala s maturitou

Foto: Seznam.cz

Pro mnoho středoškoláků je maturita s matematikou noční můrou

Článek

ČESKÉ BUDĚJOVICE – Pro mnoho středoškoláků je maturita s matematikou noční můrou. A pro Annu Svobodovou, studentku gymnázia v Českých Budějovicích, to byla bohužel realita. Anna (19) se v uplynulém týdnu potýkala s obávaným matematickým testem, který se pro ni stal překážkou na cestě k vysokoškolskému studiu. Její příběh odráží zkušenost tisíců studentů, pro které je matematika na střední škole největší výzvou.

„Už na základní škole jsem s matematikou bojovala. Nikdy mi to takzvaně ‚nelelo do hlavy‘,“ přiznává Anna s lehkým úsměvem, který však nemůže zakrýt zklamání z posledních dnů. „Vždycky jsem si říkala, že to nějak ‚proklouzne‘, ale maturita je zkrátka jiná liga.“

Tlak a úzkost před zkouškou

Anna popsala měsíce intenzivní přípravy, kdy si brala doučování a trávila hodiny nad učebnicemi a sbírkami úloh. Přesto se s blížícím se termínem zkoušky stupňoval i stres. „Noc před maturitou jsem skoro nespala. Před očima se mi míhaly vzorečky a rovnice. Byla jsem hrozně nervózní,“ říká Anna.

Samotný test pak byl pro Annu zklamáním. I přes veškerou snahu se jí nedařilo soustředit a některé úlohy, které doma s doučovatelkou zvládala, se jí vlivem stresu zdály neřešitelné. „Když jsem viděla ty příklady, cítila jsem, jak mi buší srdce. Některé věci jsem si prostě nedokázala vybavit. Měla jsem pocit, že mi zamrzl mozek.“

Dopady na psychiku a plány do budoucna

Výsledek byl, bohužel, neúspěšný. Anna neprospěla z matematiky a čeká ji opravný termín. Pro studentku, která vždy patřila mezi pilné a svědomité, je to velká rána. „Mám pocit, že jsem zklamala sebe i rodiče. Všichni ve třídě prošli, jen já ne,“ říká Anna se slzami v očích.

Tato zkušenost má dopad i na její plány do budoucna. Anna se hlásila na humanitní obory na vysokou školu, kde matematika není stěžejní. Nyní ale řeší, zda se zvládne na podzimní termín připravit a zda jí to nezhatí plány na nástup na univerzitu.

Systémová výzva a podpora

Annin příběh otevírá širší diskuzi o roli matematiky v maturitní zkoušce a o tom, zda je stávající systém dostatečně připraven na individuální potřeby studentů. Psychologové a pedagogové se shodují, že tlak spojený s maturitou může u některých studentů vést k tzv. blokádě a znemožnit jim podat plný výkon.

„Pro studenty s dyskalkulií nebo jen s velkým strachem z matematiky je maturita s tímto předmětem obrovská zátěž,“ říká školní psycholožka Mgr. Lucie Malá. „Je důležité, aby měli k dispozici dostatečnou podporu a aby systém zvážil i alternativní formy zkoušení pro ty, kteří mají s matematikou prokazatelné obtíže.“

Anna Svobodová se teď musí soustředit na opakování a doufat, že podruhé to vyjde. Její příběh je připomínkou, že za čísly a statistikami úspěšnosti u maturit se skrývají skutečné emoce, obavy a sny mladých lidí.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz