Článek
Příspěvek, oznamující nebývalý bestsellerový úspěch knihy Čarodějky, zveřejnily 12. února 2025 knihynastole, ediční značka, pod níž v rámci nakladatelského domu Albatros Media kniha vyšla. Čarodějky byly sice uvedeny na trh až v říjnu loňského roku, ale potvrdilo se, co se dalo již tušit – román se po několik týdnů objevoval na předních příčkách prodejnosti podle SČKN (Svaz českých knihkupců a nakladatelů), v posledním únorovém týdnu 2025 měl na serveru Databazeknih.cz téměř 550 uživatelských hodnocení a průměr 90 %. Zájem o Čarodějky neochládal, spíše naopak.
Poslednímu románu Karin Krajčo Babinské se věnuje aktuální epizoda knižního podcastu Proč je to bestseller. Čtyřicet minut povídání o autorčině tvorbě, rozbor stylu Čarodějek a hodnocení knihy do hloubky. Poslechněte si PJTB bookcast na Spotify nebo na YouTube:
Spolu s manželem Richardem Krajčem, frontmanem kapely Kryštof, tvoří Karin Krajčo Babinská hvězdný pár, který nestojí mimo zájem médií. Jsou partnery nejen v životě, ale i v tvůrčí činnosti – v posledních letech spolupracovali mj. na seriálu Gumy (2022) nebo představení divadla Ungelt, monodramatu Všechny báječný věci (2023). Richard Krajčo také načetl do audiopodoby všechny romány své ženy a stál i u začátků její spisovatelské dráhy, když v roce 2017 vydala knižně blogové zápisky o jejich společném životě.

Karin Krajčo Babinská: Čarodějky
Od roku 2018 vychází Karin Krajčo Babinské každý sudý rok nový román: Za sny (2018), Hvězdy na cestě (2020), Tsunami (2022) a Čarodějky (2024). Dle rozhovorů z poslední doby se nyní autorka považuje profesně spíše za spisovatelku a filmařinu pověsila dočasně na hřebík.
Téma novodobého čarodějnictví a práce s energiemi
K vydání Čarodějek vyšel na YouTube i podmanivý knižní trailer, v němž autorka procházející ve výrazných červených šatech Ďáblickým hájem představuje knihu vlastními slovy:
„Čarodějky. Kniha o věcech mezi nebem a zemí. O dvou sestrách, dvojčatech, z nichž je každá úplně jiná, přestože vyrostly ve stejné chalupě na kraji lesa, kde ženy jejich rodu žily již po šest generací. Byly to většinou bylinkářky, léčitelky a kartářky, pohybující se ve světech, které jsou mi už přes dvacet let nesmírně blízké. V Čarodějkách vyprávím o dobru a zlu, o lásce, vášni a prokletí. O skutečnosti, že si v sobě každý neseme světlo i tmu a záleží jen na nás, co z toho si vybereme.“
Trailer není lživý, a co slibuje, kniha skutečně dodává. Hlavním tématem je něco jako novodobé čarodějnictví: vykládání karet, věštění, tarot, ale také bylinkářství, léčitelství, práce s energiemi. Všechny tyto jevy autorka zapojuje do výstavby světa románu se samozřejmostí a vysokou mírou autenticity. I když jim jako čtenáři zpočátku nevěříte, vypravěčská suverenita vás strhne a přijmete, že toto jsou pravidla, podle nichž příběh funguje.
Hlavní postavy pochází z několika generací žen z jedné rodiny. Nejstarší, která v knize přímo vystupuje, je babička Hermína. Ta je v roli mentorky, jakési zasvětitelky do čarování, uděluje rady, jak se k magii chovat i jak ji nezneužívat. Další generaci zastupuje Elena, Hermínina dcera, která je od puberty se světem čarování v konfliktu, nešťastně se zamiluje a její skutky vedou až k rodovému prokletí, které se propíše i na následující dvě generace. Elena je nejtragičtější postavou příběhu.
Eleniny dcery, dvojčata Debora a Táňa, jsou v centru vyprávění a incidentem, který způsobí, že se Debora octne v nemocnici, celá kniha začíná. Táňa, populární zpěvačka, na rozdíl od sestry čarodějnou chalupu opustila, žije ve městě, magický styl života odmítá. Poslední generací je školačka Mája, která k němu opět spíš inklinuje.
Mužských postav je v Čarodějkách poskrovnu, nejvýraznější je Alex, Debořin a Tánin otec. Je to kouzelník, iluzionista, což skvěle funguje v kontrastu k čarodějkám – on je někým, kdo se lhaním o magii živí, kdežto ony žijí ve světě, kde funguje.
Různé časové linie odhalují tajemství minulosti
Druhým klíčovým principem, na němž román stojí, je disonance mezi minulostí a přítomností. Příběh probíhá v několika časových liniích. Nejvýraznější je linka současnosti roku 2019, kdy je Debora nejprve v nemocnici, později se probírá z umělého spánku, rehabilituje a vrací se do života. Nicméně je nucena bydlet s Májou u sestry Táni a rozdílnost jejich povah vede k mnohačetným konfliktům, které otevírají staré rány.
Linky minulosti začínají v době, kdy jejich matka Elena chodila do školy, našla si první kamarádku, což vedlo až k tomu, že potkala Alexe… K přeskakování z přítomnosti do minulosti dochází vždy na rozhraní kapitol a každá kapitola je uvozena přesným datem, takže se čtenáři dobře orientují.

Čarodějky - Karin Krajčo Babinská
Vypráví se v er-formě, vždy sledujeme jednu z hlavních ženských postav, autorka umně střídá vyprávění v přítomném a minulém čase (když postavy vzpomínají). Děje se tak téměř nenápadně, jako by to bylo mrknutí oka nebo filmový střih. Tato technika mohla být ošemetná a při nedůsledném používání akorát zmatečná, nicméně Karin Krajčo Babinská ji zvládá mistrovsky a vyprávění i díky ní funguje jako dokonale promazaný stroj.
Kniha je klasicky strukturovaná, mezi prologem a epilogem jsou tři části, tři akty, přičemž v polovině druhého aktu dochází k velkému emocionálnímu propadu, kdy postava Táni udělá něco, co ji jako čtenáři můžeme stěží odpustit. Postupně se ukazuje, že Táňa je postava, na kterou si musíme během četby aktivně upravovat názor. Rozhodně nás nenechává chladnými. Nutí nás spolu s ostatními protagonistkami pátrat po jejím tajemství, které vedlo k tomu, že dnes proti světu čarování vystupuje s takovou urputností až nesnášenlivostí.
Čarodějky je těžké odložit, ale měli byste (aspoň na chvilku)
Důležité je, že se všechno nevysvětluje hned, ale autorka dokáže pozdržet dávkování informací až do té doby, kdy je nejvhodnější odhalit karty (nejen ty tarotové). To čtenáře motivuje k tomu Čarodějky neodložit a číst dál. Pracují, tak trochu i thrillerově, s postupným pokládáním otázek a odpovídáním si na ně. Něco se dozvím, ALE rázem je tu další záhada a celkový obrázek, ono „složené puzzle“, mi neustále uniká.
Shrnutí
- Celkově jsou dojmy z textu spíš zneklidňující. Román působí smutně, tíživě, osudově. Vzbuzuje v nás zvědavost a je psán dost nátlakově, intenzivně. On nechce jen polechtat, on chce naopak vtáhnout, abychom ho co možná nejniterněji a nejosobněji prožívali spolu se všemi pěti protagonistkami.
- Čtení Čarodějek není jízda na tobogánu pro ukrácení volného času. Je lepší si od románu dávat pauzy, odpočinout si od příběhu, jež je místy tak pochmurný a skličující (a v jistých momentech až zlý), že by vás ona temnota mohla nakazit i v reálném životě.
- Co se textu nedá odepřít, je to, že je skutečně působivý a napsaný autorkou, která ví, co dělá. Karin Krajčo Babinská umí svým románem dosáhnout kýženého dojmu a činí tak v suverénně vystavěném fikčním světě, který vás vtáhne a donutí hrát podle jeho pravidel.
Poslechněte si epizodu podcastu Proč je to bestseller o Čarodějkách (na YouTube nebo Spotify) a dejte mi vědět do komentářů, jestli s mou recenzí souhlasíte.
Hodnocení: 70 %
KARIN KRAJČO BABINSKÁ: ČARODĚJKY
OBÁLKA Kristýna Havlická
VYDALO nastole, Brno 2024
STRAN 336 / CENA 469 Kč