Hlavní obsah
Knihy a literatura

Ženy na dně. Ve druhých Bábovkách dovádí Třeštíková postavy za hranu

Foto: Lukáš Vlasák

Radka Třeštíková - Bábovky na konci světa (obálka Daniel Špaček)

Bábovky na konci světa volně navazují na první knižní megahit Radky Třeštíkové a přemazávají happy-end jeho filmového zpracování. Zjistěte v recenzi, jestli jsou nové Bábovky lepší než první díl.

Článek

Článek si můžete poslechnout také jako epizodu knižního podcastu Proč je to bestseller (na YouTubeSpotify):

Radka Třeštíková patří mezi nejprodávanější české spisovatelky. Pochází z jižní Moravy, v Praze se sedm let profesně věnovala právničině. Prvotinu Dobře mi tak vydala roku 2014 v nakladatelství Motto (součástí Albatros Media), které dodnes vydává všechny její knihy. Největšího ohlasu dosáhla její třetí kniha Bábovky z roku 2016. Ta byla o čtyři roky později zfilmována Rudolfem Havlíkem. Na scénáři se podílela sama autorka. Dnes je film ke zhlédnutí mj. na VOD platformách Netflix nebo VOYO. Bábovky na konci světa jsou volným pokračováním tohoto bestselleru.

Radka Třeštíková není z těch spisovatelek, co by se snažily být neviditelné, naopak čile vstupuje do mediálního prostoru. Zúčastnila se taneční show Stardance, hojně navštěvuje rozhovory, o její soukromí se zajímá i bulvár. Ráda šokuje, provokuje, cíleně pracuje se svým autorským obrazem a krmí své fanoušky střípky ze soukromí. Tak tomu bylo aspoň donedávna na sociální síti Instagram, odkud se ovšem v prosinci 2024 stáhla, odstranila všechny příspěvky a pro téměř 100 000 sledujících zanechala jen přání hezkých Vánoc. Bylo to krátce poté, co vyšel její poslední román Bábovky na konci světa. Třeštíková tento krok zdůvodnila obavou o bezpečí své a svých dětí.

Šťastný konec Bábovek? Ani omylem!

Bábovky na konci světa sice navazují na osm let staré Bábovky volně, ale čtenáři, kteří je četli a udrželi v paměti, budou mít při prokousávání se novým románem výhodu. Klíčové postavy, které se dostaly i do filmové adaptace, se objevují znovu, vztahy a stavy, ve kterých jsme je zanechali, se dále rozvíjejí. Na ČSFD jsou filmové Bábovky opatřeny žánrovými nálepkami Romantický / Drama / Komedie. Jedná se o typický příklad dramedy; komedii z filmu dělá hlavně happy-end, který naznačuje, že se vše nakonec v dobré obrátilo. Bábovky na konci světa jako by ale říkaly ANI OMYLEM! Dějově se částečně konec filmu a druhá kniha překrývají, nicméně román ukazuje, že šťastný konec se nekonal a všechny hlavní bábovky (ženské protagonistky) si své problémy nesou dál. Naopak se zdají ještě bolestivější a hůře řešitelné než předtím.

Foto: David Sedlecký, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Radka Třeštíková na veletrhu Svět knihy Praha 2024

Pokud jste první Bábovky nečetli nebo si je pamatujete už jen mlhavě, připomeňte si aspoň filmovou verzi. Dá vám základní představu o tom, kdo je kdo a co řeší. K šesti původním postavám se přidávají dvě nové, které ovšem do světa původních Bábovek skvěle zapadnou. Opět jde o dokonale promyšlený román co do struktury, ve kterém jsou všechny postavy a vztahy mezi nimi zesíťované. Jedná se o takový mikrosvět extrémně nešťastných lidí, kteří si vzájemně – vědomě i nevědomě – ubližují. Charakteristické je, že žádná z bábovek nevnímá sama sebe jako padoucha, spíš se vidí v roli oběti, někdy dokonce samaritánky vůči druhým.

Muži nejsou postavy, ale komplikace

Z pohledu mužského čtenáře je uzemňující, že o muže v jedněch ani druhých Bábovkách nejde. Prostě na nich nezáleží. Nejsou to živé postavy s emocemi, ale jen příběhové funkce, které mají za úkol vytvářet nějaký problém nebo komplikaci. K těm pak mohou ženské hrdinky zaujímat postoj nebo je nějak řešit. Jsou to komplikace propletené s více než jednou z protagonistek. A tak se tam objevuje třeba funkce vulgárního nabíječe, hrozby zjevné i skryté anebo vyložený macguffin – objekt, o nějž je usilováno bez zjevného důvodů –, který má v Bábovkách na konci světa jméno Martin. Přetahují se o něj Rebeka s Karolínou, aniž by se zamyslely nad tím, jestli je pro ně správné ho za partnera chtít, jako by to byla vůbec poslední osoba s penisem na zeměkouli.

Číst román z mužské perspektivy je zároveň až hororově děsivé, neboť to evokuje otázky: Opravdu jsou ženy, s nimiž sdílím intimní prostor domova (matka, manželka, dcera…) takové iracionálnem zmítané nestvůry? Opravdu uvažují takhle a opravdu je cokoliv, co si myslím nebo dělám já, v jejich světě naprosto nepodstatné?

Pozor, spoiler: Finále ze světa, který naštěstí neznáme

Kniha je rozdělena do osmi částí. V každé z nich sledujeme z pohledu jiné postavy osm po sobě jdoucích let – od konce prvních Bábovek do současnosti roku 2024. Realita knihy je popisována jako naše realita, zhruba v polovině například zasáhne do života postav covid. Nicméně poslední část, v níž z pohledu nové postavy Bety sledujeme ne osm let, ale osm klíčových minut, kdy se všechny osudy protnou, od pohybování se v nám známém světě uhýbá a přináší jev, který z vlastních zkušeností neznáme. Naštěstí. O co se jedná, napovídá už samotný název románu. Pokud má kniha nějaké poselství, tento katastrofický konec jej zesiluje. Říká, že popisoval sice celou dobu chování a myšlení osmi postav, ale že takový přístup k životu a ke světu není správný a nemá být normou. S bábovkami se neztotožňujte, takových vzorů se vyvarujte, nebo to skončí tragédií!

Nejtěsnější napojení na postavy

Přitom to jakým stylem jsou Bábovky na konci světa napsané, nás ke ztotožňování se s postavami přímo svádí. Jsou totiž stejně jako první díl i autorčin předcházející román Kde jsi, když nejsi v ich-formě, v přítomném čase. Je to ten nejtěsnější point of view, jakým se může čtenář na postavu napojit. Vidí jí do hlavy, cítí všechny její vjemy, slyší všechny její názory a domněnky (ty hlavně!) a prožívá s ní vše, co se jí děje, jakoby v reálném čase, naživo v přítomnosti. Radce Třeštíkové tento styl psaní sedí a dokáže díky němu drapnout čtenáře od začátku, držet jeho pozornost v zajetí po celou dobu a propustit až na konci, lapajícího po dechu.

Brilantní práce s motivy

Pomáhá nejen již zmíněná zesíťovanost románu, ale i prolínající se motivy, které provází postavy z roku do roku. A tak i když je román postavený na mnoha dějových skocích v čase, stále máme pocit kontinuity a dobře se v něm orientujeme. Mistrovská je i práce se zlovolným symbolem žlutého šátku – čím častěji se ke konci románu objevuje, tím intenzivněji cítíme, že se blíží dramatické finále.

Je to právě toto vypravěčské pohrávání si, které povyšuje tvorbu Radky Třeštíkové nad běžné čtivo či spotřební žánrovou literaturu. V současném českém literárním mainstreamu, nota bene mezi nemnoha tituly, které se opravdu mohou chlubit zaslouženým označením bestseller, se jedná o to nejzajímavější a nejlepší, co si můžete přečíst.

Shrnutí
Happy-endem se nekončí ani nezačíná. Rozhodně ne u Třeštíkové, která v Bábovkách na konci světa ukazuje na 8 ženách během 8 let, že vždy může být hůř. Geniální zesíťování a práce s motivy. Postavy, které nesnášíte, přesto se na ně fascinovaně lepíte až do finále. Dočítáte bez dechu.

Hodnocení: 90 %

RADKA TŘEŠTÍKOVÁ: BÁBOVKY NA KONCI SVĚTA
OBÁLKA Daniel Špaček
VYDALO Motto, Praha 2024
STRAN 416 / CENA 469 Kč
www.motto.cz

Poslechněte si recenzi také jako epizodu knižního podcastu Proč je to bestseller a dejte mi vědět do komentářů, jestli s mým hodnocením Bábovek na konci světa souhlasíte.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz