Článek
Kniha sleduje nejen příběh tohoto budoucího největšího průmyslníka, ale také rodinu jeho věrného zaměstnance Abnera Shutta. V pozdějších částech to poskytuje krásný kontrast mezi tím, co se odehrává „nahoře“ a „dole“. Nejen obě postavy, ale i lidé v jejich okolí, jsou velmi přesvědčivě vyobrazené. Sinclair dokázal začlenit obrovské množství zajímavých faktů do románové podoby. Tuto svou schopnost předvedl již ve svém nejznámějším díle Džungle, které pojednává o poměrech na jatkách v Chicagu.
Henry začíná jako obyčejný šikovný chlapík s geniálním nápadem a obrovskou vůlí. Veškerý svůj volný čas a vydělané peníze neúnavně investuje do svého snu stvořit automobil. To se mu pak také povede. Tím však jeho úsilí nekončí. On zkrátka chce stavět automobily. Postavené auto prodá, aby mohl stavět další. Rozhodne se, že bude stavět taková, která si bude moci dovolit téměř každý, a zaplaví s nimi nejen Spojené státy, ale i celý svět. A to se mu zadařilo též.
Nejen že vynalezl a zavedl pásovou výrobu, ale časem si vybudoval celý dodavatelský řetězec včetně různých druhů dopravy a zpracování prvotních surovin. Dal také základ prodeji formou autosalonů, jak je známe dnes. Tím vybudoval impozantní a ve své době nepřekonatelné impérium. Díky tomu se stal prvním miliardářem na světě.
Dozvídáme se také, jaký Ford je. Je především bravurní a nesmírně pracovitý mechanik s naprosto přelomovou vizí. Když jeho firma rostla, dokázal být velmi dobrým a pokrokovým zaměstnavatelem. Také díky tomu se stal velmi známým a oblíbeným v celých Spojených státech. V dnešní době bychom ho bezpochyby mohli nazvat i celebritou. Svou slávu se později snažil uplatnit také v politice. Pokoušel se svými názory ovlivňovat, vzdělávat a vychovávat veřejnost. Tyto jeho snahy byly ale značně kontroverzní. Často šířil velmi xenofobní a absurdní myšlenky. Zde byl asi poněkud „opilý“ svým úspěchem. Přece jen byl velkým konstruktérem, ale rozhodně ne politikem, filozofem nebo jiným životním myslitelem. Kdyby býval omezil své působení pouze na technickou oblast, udělal by lépe a v pokročilém věku by byl asi šťastnější.
V průběhu času však přišly i těžké chvíle. Průmysl upadl do recese, a to se výrazně dotklo i jeho firmy Ford Motor Company. Zde Henry jasně projevil svou lásku k automobilům a technice. Udělal vše pro záchranu svého díla. Jen v tu chvíli poněkud zapomněl na své zaměstnance. S negativním vývojem ekonomiky a rostoucí konkurencí bylo potřeba začít utahovat opasky. A ty utáhl především jim. Dopad na ně je pak velmi barvitě tlumočen děním v okolí jeho věrného pracovníka Abnera.
Knihu bych doporučil všem, kteří se zajímají o svět automobilů. Můžeme v ní najít také obrovskou inspiraci a příběh potvrzující, že když si jdeme za svým snem poctivě a tvrdě, může se splnit. V neposlední řadě řeší také sociální témata. Ta jsou zde vyobrazena především událostmi v rodině Abnera Shutta a jejím okolí. Jsou popsána velmi trefně, ale také věcně a s rozumem. Autor se nenechává strhnout k útokům na Forda a nikde nepopírá jeho zásluhy a dobré charakterové vlastnosti. Naopak, zajímavě popisuje, jak se na začátku upřímně snažil o blaho svých zaměstnanců. Ford ztrácí naše sympatie spíše až v závěru, kdy již téměř vše řídí jeho manažeři. On již jen z dálky sleduje své impérium a z části vědomě, z části nevědomě a možná i ze strachu tiše souhlasí s děním ve firmě. Situace došla tak daleko, že bylo nutné, aby začaly vznikat odbory, které by alespoň trochu vyvážily nepoměr sil mezi dělníky a jejich vedením. Ty pak i přes velkou a často agresivní nevoli ze strany firmy opravdu vznikly. Tato kniha, která vyšla poprvé v roce 1937, tomu také výrazně napomohla.
Při svém pátrání po české verzi jsem na internetu bohužel narazil pouze na staré vydání z roku 1949 a to především v antikvariátech. Nicméně objednat to nebyl problém a za pár dní jsem měl knihu doma. Podle mého názoru je škoda, že neexistuje nějaká novější edice. Mohla by to být inspirace a příležitost pro některé nakladatelství. V naší zemi ekonomicky založené na automobilovém průmyslu by to možná byl žádaný titul. Já jsem knihu původně sehnal v angličtině v zahraničí. Je psaná velmi čtivě a s občasnou výpomocí slovníku jsem si celkem poradil. Obrovským překvapením a zajímavostí pro mne bylo, že je tištěná jakoby v novinovém formátu s dvěma sloupky na stránce vedle sebe.
Zdroje:
Upton Sinclair: The Flivver King, Charles H. Kerr Publishing Company 1999, ISBN: 978-0-88286-357-3
Upton Sinclair: Automobilový král, Práce 1949