Hlavní obsah
Lidé a společnost

Vánoční komerce: každoroční soutěž o to, kdo komu koupí dražší dárek

Foto: Máma s nadhledem/Chatgpt.com

Vánoce bývaly svátky klidu, ale dnes se z nich stává soutěž o to, kdo komu nadělí dražší a „lepší“ dárek. Komerce nabírá na síle a místo radosti často přichází stres, rivalita a pocit, že bez luxusní krabičky pod stromkem jakoby svátky nebyly úplné.

Článek

Vánoční komerce každým rokem zesiluje a hranice mezi upřímnou radostí a společenským tlakem se ztenčuje. Obchodní centra připomínají závodiště, kde lidé běhají s košíky a v hlavě jim tiká neviditelná soutěž: kdo letos přijde s dražším dárkem? Ačkoli se často říká, že „na ceně nezáleží“, realita reklam, srovnávačů a sociálních sítí mluví jinak.

Mnozí mají pocit, že musí investovat více, než si mohou reálně dovolit, aby nezůstali pozadu. Luxusní parfémy, nejnovější technologie nebo designové doplňky se stávají symbolem lásky či prestiže, přestože hodnotu vztahů neurčují cenovky.

Zajímavé je, že samotní obdarovaní si často konkrétní věci už po pár týdnech nepamatují. Zůstane ale dojem – kdo dal „lepší“ dárek. Tato tichá rivalita dokáže pokazit atmosféru svátků, které by měly být o blízkosti, nikoli o finančních maratonech.

Možná by stálo za to vrátit se k myšlence, že nejcennější dárek není ten nejdražší, ale ten s opravdovým záměrem. Vánoční komerce nikam nezmizí, ale každý může rozhodnout, jestli se nechá vtáhnout do soutěže, nebo z ní vystoupí a zvolí cestu, která přináší méně stresu a více skutečné radosti.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz