Hlavní obsah
Rodina a děti

Radši ať je špinavý, mokrý a samostatný, než aby byl dokonalý

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Freepik

Špinavé tričko, tepláky naruby, jenom jedna ponožka, levá bota na pravé noze. Podobně vypadá můj syn každý den. A já z toho mám obrovskou radost.

Článek

Když občas někde potkám matky s dětmi, které jsou oblečeny doslova jako ze žurnálu, začnu se zamýšlet. Než vyšly ven, proběhl u nich jistě dlouhý oblékací rituál. Ten začal tím, že maminka vybrala ze skříně dobře padnoucí, módní oblečení, které dokonale sladila. Jakmile byla přípravná fáze hotová, nastala fáze oblékací. Maminka posadila svého potomka na gauč a jednotlivé kousky outfitu mu začala oblékat. Když bylo dílo dokonáno, mohli jít ven.

A potom je tu můj syn

Protikladem takto dokonalého dítěte je můj syn. Když si ho při oblékání vůbec nevšimnu, půjde ven v jedné ponožce, boty nazuje levou na pravou, tričko bude mít špinavé a tepláčky pravděpodobně naruby. A takto spokojeně vyjde z našeho domu ven. A já z toho mám neuvěřitelnou radost.

Jsem na něj hrdá

Obléknout svoje dítě tak, aby vypadalo naprosto dokonale, zvládne každý rodič. Na tom přece není nic těžkého. Ale k čemu něco podobného do budoucna bude? To si nemusí pořizovat děti, mohou obléknout třeba plastovou panenku a vyjde to na stejno. Rodičovství má být také o tom své dítě něco naučit, naučit ho samostatnosti.

Pokaždé, když se takto vymódí, jsem na něj neskutečně hrdá. Samozřejmě, že to není dokonalé, ale dokázal to sám. Jak nejlépe uměl. A on má ohromnou radost z toho, že se dokázal obléknout jako dospělý, že je už velký, šikovný kluk.

Ať je samostatný, ne dokonalý

Až vaše dítě bude mít tričko pokydané od polévky nebo omáčky, až bude mít mokré rukávy od vody, nějaký kus oblečení naruby, nebo bude mít špinavou pusu či mu bude něco z jeho outfitu chybět, radujte se. Vaše dítě se uší samostatnosti a každá nedokonalost je jasnou známkou toho, že vše dělá sám. A to je pro jeho vývoj to nejlepší.

Ve chvíli, kdy bude na první pohled vypadat naprosto dokonale, to bude znamenat jediné. Nikdo mu nedal prostor k jeho samostatnosti. Oblečení mu navlékl někdo jiný, jídlem ho někdo nakrmil. A během dne několikrát zkontroloval, zda je vše v pořádku. Možná potom bude vynikat svou krásou před ostatními, ale ve stránce praktické, ve stránce samostatnosti, to bude zaostávat. A hodně.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz