Článek
Jak poznat kvalitní školu? Případová studie z Přerova
Kvalitní škola se pozná podle několika klíčových znaků – stabilního pedagogického sboru, dobré pověsti mezi rodiči a žáky, a samozřejmě podle výsledků vzdělávání. Co ale dělat, když škola tato kritéria nesplňuje? Pojďme se podívat na konkrétní případ základní školy J. A. Komenského v Přerově (ZŠ JAK), kde situace vyvolala nejen veřejnou debatu, ale i petici požadující odchod ředitelky.
Fluktuace učitelů – problém, který nelze přehlížet
Jedním z hlavních znaků kvalitní školy je stabilní pedagogický sbor. Ředitel by měl vést učitele k týmové spolupráci, poskytovat jim podporu a vytvářet kolektiv, na který mohou být pyšní. Na ZŠ JAK je ale situace opačná.
Od roku 2018 zde odešlo 44 pedagogických pracovníků, z toho 26 učitelů. Jen mezi lety 2021–2023 školu opustilo 22 učitelů a 10 asistentů pedagoga. Nejvíce alarmující je vliv této fluktuace na první stupeň, kde děti potřebují stabilitu. Některé třídy měly za dobu prvního stupně už tři nebo čtyři různé třídní učitele.
Česká školní inspekce (ČŠI) upozornila na to, že tato situace negativně ovlivňuje kontinuitu vzdělávacího procesu i vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči. Fluktuace podle inspekce destabilizuje školní prostředí a brání zlepšení kvality vzdělávání.
Odchody žáků a zhoršující se pověst školy
Kvalitní škola by měla přitahovat nové žáky a udržovat si ty stávající. Statistiky ale ukazují, že ZŠ JAK má výrazně negativní bilanci přestupů. Rodiče odhlašují své děti kvůli špatné kvalitě výuky, problémům s vedením školy i celkové atmosféře.
Řešení sporu na ZŠ JAK: Stanovisko města
Celou situaci kolem základní školy J. A. Komenského v Přerově projednala rada města, vedená náměstkem primátora Pavlem Navaříkem. Rada přezkoumala body uvedené v petici, která požadovala odvolání ředitelky, a dospěla k závěru, že žádný z bodů nenaplňuje zákonné důvody pro její odvolání.
Náměstek Navařík následně výsledky jednání osobně představil pedagogickému sboru školy. Tento krok měl za cíl nejen informovat učitele o stanovisku města, ale také uklidnit napjatou atmosféru, která ve škole v důsledku sporů panovala.
Stanovisko města tak potvrzuje, že k odvolání ředitelky nedojde. Přesto otázkou zůstává, zda přijatá opatření povedou k zlepšení situace na škole a obnově důvěry mezi učiteli, rodiči a vedením.
Co říkají fakta?
Podle zprávy ČŠI je vedení školy přímo odpovědné za neudržitelnou situaci. Inspekce konstatuje zhoršení kvality vzdělávání, vysokou fluktuaci zaměstnanců a problémy s vedením školy. Navzdory tomu se ředitelka brání tím, že fluktuace je neovlivnitelná. Inspekce na to reagovala připomínkou, že stabilita pedagogického sboru je základním předpokladem kvalitní školy.
Zřizovatel školy – město – by měl zpozornět. Veřejné školy jsou službou občanům a jejich kvalita by měla být prioritou. Rodiče už dávají jasně najevo, že na vzdělávání svých dětí záleží. Jak dlouho bude trvat, než se situace změní?
ZŠ JAK v Přerově čelí krizi způsobené selháním vedení, vysokou fluktuací učitelů a ztrátou důvěry rodičů. Tento případ ukazuje, jak zásadní je kvalitní management školy. Škola není jen budova – tvoří ji lidé, a ti potřebují vedení, které je dokáže spojit a motivovat.