Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Krize na přerovské základní škole: Proč rodiče i učitelé odcházejí a vedení zůstává?

Foto: Zsjak

ZŠ JAK Předmostí

Oděšlo zde 44 pedagogických pracovníků. Česká školní inspekce upozornila na to, že tato situace negativně ovlivňuje vzdělávací proces i vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči. Dle vedení města žádný z bodů nenaplňuje zákonné důvody pro její odvolání.

Článek

Jak poznat kvalitní školu? Případová studie z Přerova

Kvalitní škola se pozná podle několika klíčových znaků – stabilního pedagogického sboru, dobré pověsti mezi rodiči a žáky, a samozřejmě podle výsledků vzdělávání. Co ale dělat, když škola tato kritéria nesplňuje? Pojďme se podívat na konkrétní případ základní školy J. A. Komenského v Přerově (ZŠ JAK), kde situace vyvolala nejen veřejnou debatu, ale i petici požadující odchod ředitelky.

Foto: Zsjak

Zsjak

Fluktuace učitelů – problém, který nelze přehlížet

Jedním z hlavních znaků kvalitní školy je stabilní pedagogický sbor. Ředitel by měl vést učitele k týmové spolupráci, poskytovat jim podporu a vytvářet kolektiv, na který mohou být pyšní. Na ZŠ JAK je ale situace opačná.

Od roku 2018 zde odešlo 44 pedagogických pracovníků, z toho 26 učitelů. Jen mezi lety 2021–2023 školu opustilo 22 učitelů a 10 asistentů pedagoga. Nejvíce alarmující je vliv této fluktuace na první stupeň, kde děti potřebují stabilitu. Některé třídy měly za dobu prvního stupně už tři nebo čtyři různé třídní učitele.

Česká školní inspekce (ČŠI) upozornila na to, že tato situace negativně ovlivňuje kontinuitu vzdělávacího procesu i vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči. Fluktuace podle inspekce destabilizuje školní prostředí a brání zlepšení kvality vzdělávání.

Foto: Zsjak

Zsjak

Odchody žáků a zhoršující se pověst školy

Kvalitní škola by měla přitahovat nové žáky a udržovat si ty stávající. Statistiky ale ukazují, že ZŠ JAK má výrazně negativní bilanci přestupů. Rodiče odhlašují své děti kvůli špatné kvalitě výuky, problémům s vedením školy i celkové atmosféře.

Řešení sporu na ZŠ JAK: Stanovisko města

Celou situaci kolem základní školy J. A. Komenského v Přerově projednala rada města, vedená náměstkem primátora Pavlem Navaříkem. Rada přezkoumala body uvedené v petici, která požadovala odvolání ředitelky, a dospěla k závěru, že žádný z bodů nenaplňuje zákonné důvody pro její odvolání.

Náměstek Navařík následně výsledky jednání osobně představil pedagogickému sboru školy. Tento krok měl za cíl nejen informovat učitele o stanovisku města, ale také uklidnit napjatou atmosféru, která ve škole v důsledku sporů panovala.

Stanovisko města tak potvrzuje, že k odvolání ředitelky nedojde. Přesto otázkou zůstává, zda přijatá opatření povedou k zlepšení situace na škole a obnově důvěry mezi učiteli, rodiči a vedením.

Co říkají fakta?

Podle zprávy ČŠI je vedení školy přímo odpovědné za neudržitelnou situaci. Inspekce konstatuje zhoršení kvality vzdělávání, vysokou fluktuaci zaměstnanců a problémy s vedením školy. Navzdory tomu se ředitelka brání tím, že fluktuace je neovlivnitelná. Inspekce na to reagovala připomínkou, že stabilita pedagogického sboru je základním předpokladem kvalitní školy.

Zřizovatel školy – město – by měl zpozornět. Veřejné školy jsou službou občanům a jejich kvalita by měla být prioritou. Rodiče už dávají jasně najevo, že na vzdělávání svých dětí záleží. Jak dlouho bude trvat, než se situace změní?

ZŠ JAK v Přerově čelí krizi způsobené selháním vedení, vysokou fluktuací učitelů a ztrátou důvěry rodičů. Tento případ ukazuje, jak zásadní je kvalitní management školy. Škola není jen budova – tvoří ji lidé, a ti potřebují vedení, které je dokáže spojit a motivovat.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám