Hlavní obsah
Psychologie

Heuristika dostupnosti

Foto: Marek Kuneš / ChatGPT

Když někde spadne letadlo, okamžitě narostou prodeje vlakových jízdenek. Když sousedovi lehne dům popelem, voláte mi: Proti jakým katastrofám mám pojištěný byt?

Článek

Když někde spadne letadlo, okamžitě narostou prodeje vlakových jízdenek. Když sousedovi lehne dům popelem, voláte mi: Proti jakým katastrofám mám pojištěný byt? A já v tu chvíli vím, že nemluvím s analytickou částí vašeho vědomí, ale má tu čest s vaším autopilotem v zajetí heuristiky dostupnosti.

Heuristika dostupnosti znamená, že lidé přeceňují pravděpodobnost událostí, které si mohou snadno vybavit (staly se sousedovi, četli o nich v mediích). A podceňují ty, na něž si nevzpomenou tak rychle.

To může ovlivnit jejich rozhodování ve všech oblastech života, od osobních přes profesní až po finanční, v níž lidé dělají nerozvážná rozhodnutí založená na nedávných zkušenostech namísto objektivní analýzy nebo porady s profesionálem.

Tři příklady z praxe:

Reakce na finanční krize. Když lidé slyší o finanční krizi, drží více hotovosti nebo investují konzervativněji. Navzdory skutečnosti, že aktuální tržní podmínky mohou nabízet dobré investiční příležitosti. Vzpomínky na krizi 2008 jsou velmi živé a vedou k přehnané opatrnosti.

Nadbytečné pojištění. Lidé uzavírají rozsáhlé pojišťovací smlouvy pro události, o kterých slyšeli, že se staly někomu jinému. Snadná dostupnost těchto příběhů v naší paměti převáží nad zohledněním skutečné pravděpodobnosti těchto událostí v jejich vlastní situaci.

Překotné investiční rozhodnutí. Heuristika dostupnosti vede k impulzivnímu rozhodování v situacích, kdy lidé slyší o „jedinečných“ investičních příležitostech od přátel nebo rodiny, kteří tvrdí, že získali značné zisky. Tato rozhodnutí často ignorují potřebu důkladného výzkumu a hodnocení rizik, protože příležitost je vnímána jako snadno dosažitelná a výhodná.

Když pak heuristiku dostupnosti doplní afektivní heuristika (kdy – velmi zjednodušeně – aktuální naladění ovlivňuje vnímání rizik, výhod atd.), je na finanční malér zaděláno.

Co s tím? Uvědomovat si, že popsaná zkreslení našeho úsudku jsou naprosto normální a nikdo se jim nevyhne. Klíčem je učit se rozpoznávat tyto chvíle a zastavit se na moment přemýšlení, zda naše rozhodnutí skutečně odráží realitu, nebo jsou pouze odrazem našich aktuálních emocí.

Podělíte se s ostatními v komentářích o vlastní finanční nebo profesní příklady?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám