Článek
Ve světě plném lákadel a nekonečných možností se často ocitáme na hranici smysluplné potřeby. A naše primitivní pudy, touhy a ego nás ochotně vedou za ni (pan Rozum si pak na celnici drbe hlavu).
Třeba kolega Tomáš (jméno změněno, člověk reálný), typický spotřebitel. Když šel na pulty nejnovější model iPhonu, hned si ho koupil. Byl přesvědčený, že musí mít to nejnovější a nejlepší. Stejně tak postupoval s autem a oblečením. Vždycky upřednostňoval okamžité uspokojení potřeby před racionálním uvažováním.
Na druhé straně je David, Tomášův kamarád z basketu. Místo nákupu nejnovějšího telefonu si koupil za půlku starší verzi iPhonu a druhou půlku investoval do akcií Apple. Rozhodl se taky, že místo luxusního auta mu stačí průměrná Škodovka, ale za zbytek si koupí akcie milovaného Ferrari (které fyzicky nejspíš nikdy vlastnit nebude, ale láska je láska).
Střih.
Uběhlo pár let a Tomášův nový telefon a auto ztratily většinu své hodnoty (a status prestižní novinky). V práci už to není ono, takže na nové statusovky úplně nemá. Naopak David si díky zhodnocení svých investic (akcie Ferrari za posledních 5 let připsaly 176 %!) může dovolit pravidelně připlácet na novější telefony, jeho široké portfolio mu navíc generuje pravidelný příjem z dividend.
Když jsem psal o tom, že mi otázka investor versus spotřebitel změnila život, neměl jsem ale na mysli jenom výnosy. Vlastně jsem na zisk nemyslel skoro vůbec.
Podstata proměny spočívá v tom, že jsem v sobě pohřbil pasivního konzumenta a vnímám svět ekonomiky prostřednictvím kvality a dlouhodobé hodnoty produktu nebo služby.
Koupit si akcie produktů, kterým věříte a které máte rádi, na to nepotřebujete desetitisíce. Stačí stovky nebo tisíce, a rázem jste spolumajitelem. Firmu podpoříte, a ještě na ní obvykle vyděláte, jste-li trpěliví. Navíc je to fakt zábava, být spolumajitel.
Já třeba kromě Ferrari vlastním akcie Garminu (a zdá se mi, že od té doby jdou ty hodinky nějak rychleji!). Apple už jsem zmiňoval, daří se teď „také mým“ maloobchodním řetězcům. A čistě kvůli dlouhodobému růstu a plným prodejnám za každé situace přikoupím občas akcie McDonald´s, byť to moje srdcovka rozhodně není (pokud tedy náhodou nejdu o půlnoci cestou z večírku kolem).
Takže s chutí do toho! Stačí mít během dne otevřené oči. Každý používá desítky produktů či služeb, tudíž má desítky příležitostí přemýšlet jako investor a transformovat svá finanční rozhodnutí z krátkodobých impulzů na dlouhodobější strategie, které přinášejí skutečnou hodnotu a zábavu.