Článek
Tento trend se pravděpodobně bude nadále zvyšovat v budoucnu, protože stále více lidí využívá technologii a automatizace se stává běžnou součástí výrobního procesu a dalších oblastí. Jaké profese jsou tedy nejvíce ohroženy?
1. Pokladní - s rozvojem samoobslužných pokladen a mobilních platebních aplikací se výrazně snížil počet potřebných pokladních pracovníků. Navíc mohou být pokladní úkony automatizovány pomocí systémů na automatické skenování zboží, což už v některých českých nákupních střediscích v pilotním provozu probíhá.
2. Účetní - umělá inteligence může být použita k analýze finančních dat, což umožňuje snížení potřeby ruční práce při účetnictví. Už dnes existují různé programy a aplikace, které umožňují automatizaci a zjednodušení účetních procesů. V budoucnu mohou být tyto programy ještě vylepšeny a rozšířeny tak, aby dokázaly plně nahradit lidské účetní nebo finanční poradce.
3. Skladník - umělá inteligence může být použita k řízení a optimalizaci skladového systému, což umožňuje snížit potřebu lidské práce na skladě. Například známý český online obchod s potravinami investuje vysoké částky do automatizace skladů, což mu přináší zrychlení vyřízení objednávek, ale také sníženou potřebu počtu skladníků.
4. Výrobní pracovník - některé výrobní operace mohou být automatizovány pomocí robotů a strojů, což může snížit potřebu lidských pracovníků na lince. S takovou praxí se setkává čím dál tím více zaměstnanců v automobilovém průmyslu, ale také jinde.
5. Bankéř - s rostoucím využitím bankovních automatů a online bankovnictvím mohou být některé bankovní úkony nahrazeny umělou inteligencí. Téměř všechny banky na českém trhu nabízí svým klientům mobilní bankovnictví, a v něm neustále rozvíjející se nabídku.
6. Dopravní dispečeři - umělá inteligence může být použita k optimalizaci dopravního systému, což umožňuje snížit potřebu lidských pracovníků na pozici dispečera. Navíc jakákoliv automatizace v tomto oboru může přinést snížení rizika nehodovosti. Umělá inteligence by tak mohla být využita k řízení a plánování dopravy, například v případě autonomních vozidel a dronů, ke kterých se obrací ve světě čím dál, tím více firem.
7. Cestovní agent - s rostoucím využitím online cestovních portálů a chatbotů mohou být některé úkony cestovních agentů nahrazeny umělou inteligencí, která dokáže vybrat svým klientům konkrétní destinaci a hotel na základě těch nejspecifičtějších požadavků.
8. Lékařský asistent - umělá inteligence může být použita k analýze zdravotních dat a pomoci s diagnostikou a léčbou pacientů, což může snížit potřebu lidských pracovníků v zdravotnictví.
9. Právník - s rozvojem právních chatbotů a automatizovaných právních služeb mohou být některé právní úkony nahrazeny umělou inteligencí. Zde již existují nástroje, které dokážou analyzovat a interpretovat právní dokumenty. V budoucnu by tyto nástroje mohly být využity k nahrazení právních asistentů a dalších profesí v oblasti práva.
10. Obchodní zástupce - s rostoucím využitím chatbotů a personalizovaných reklamních systémů mohou být některé úkony obchodních zástupců nahrazeny umělou inteligencí.
V posledních týdnech téma umělé inteligence zaplavilo veřejný prostor. U profesí zmíněných výše může v budoucnu dojít k jejich částečné náhradě, ale jistě se nebude jednat o náhradu celkovou nebo úplnou. V dnešní době umělou inteligenci teprve poznáváme. Máme možnost si s ní povídat nebo ji nechat vytvářet grafické prvky či obrázky podle naší fantazie. To si můžete vyzkoušet třeba ZDE. Taková zábava ale zatím žádnou profesi přímo neohrožuje.