Článek
V černobílém snímku Šťastnou cestu! se obchodní dům — dost podobný pražské Bílé labuti — jmenuje Zlatý roh. Dá se tedy říci, že nedávno odvysílaný seriál s příznačným názvem Zlatá labuť z produkce TV Nova to všechno jen smíchal dohromady. A tím jejich podobnost vůbec nekončí: obě díla se zaměřují na osudy tamních prodavaček a mužů okolo nich, charaktery mnoha postav si jsou nepřehlédnutelně podobné. To se týká i dobových kulis. Film režiséra Otakara Vávry (1911-2011) je totiž z roku 1943 a jeho nepřiznaný televizní „remake“ tvůrci zasadili právě do období nacistické okupace Československa.
Zkusme si porovnat oba scénáře. Pět prodavaček pracujících v obchodním domě Zlatý roh je na své životní cestě za štěstím. Bezprostřední Fanynka (Nataša Gollová) cílí na kariéru filmové hvězdy, k níž se hodlá dostat pomocí známostí s režiséry. O totéž a stejnými prostředky se snaží i seriálová Eva v podání Beáty Kaňokové. Máme tu i světáckou Helenu (Adina Mandlová), kterou vydržuje její bohatý partner Viktor. Milovnicí luxusu je také Irena (Kristýna Ryška) z rodiny majitelů Zlaté labutě, ovšem ta díky svému postavení věru nepotřebuje cizí peníze… Natož od mužů - je totiž lesbicky orientovaná. Výrazná inovace, která vzbudila zaslouženou pozornost!
Ale dál je to zase jako dříve. Naivní učednice Boženka (Jana Dítětová) ze Šťastné cesty! se svou čistotou do jisté míry překrývá s charakterem křehké a zranitelné prodavačky Aleny se současnou tváří Simony Lewandowské (25). A také postava Petra Kučery (sošný Adam Vacula), bratra výše zmíněné Ireny, se velmi podobá dobráckému podnikateli Klementovi (Otomar Korbelář) v protektorátním filmu. Oba jsou pozitivum samo a snaží se zachránit "ženy v nesnázích": starší idealista podává pomocnou ruku traumatizované Anně (Jiřina Štěpničková), ten novější z Novy zase šlechetně přehlíží minulost zlodějky Báry v podání Marty Dancingerové (33).
Podoba ne vždy čistě náhodná
Ale jak na Nově, tak na Primě. Do „jen“ dvacet tři let vytěženého dolu se vrátili i scenáristé seriálu Eliška a Damián, když převzali námět americké komedie Kate a Leopold z roku 2001. Už názvy vypovídají o všem, ale jak je možné, že to nevadilo producentům z hollywoodského studia Miramax Films? Že se nedomáhali svých autorských práv? Za vším nehledejte vždy ženy, ale také protislužby. Filmotéka Miramaxu totiž několikrát změnila majitele a momentálně patří mediálnímu domu Paramount Global.
A jeho televizní odnož Paramount Network k nám vstoupila před devíti lety pod názvem Prima Comedy Central. S vědomím, že snazší bude začínat na zádech více známé lokální značky. V roce 2021 se ale Paramount Network osmělil a už vysílá pod svým názvem, ovšem Američané na prokázanou službu nezapomněli a velkoryse přecházejí fakt, že jim primácka myška ohlodávala kousek jejich sýra…
Na závěr se ještě jednou vraťme k obchodnímu domu Zlatý roh a Zlaté labuti. Seriál nabízený v hlavním vysílacím čase si nemohl dovolit žádnou explicitnější erotiku. To se však povedlo ve 30. minutě Šťastné cesty!, kde Adina Mandlová (1910-1991) odhalí horní polovinu svého těla. „Měla krásné, plné a pevné poprsí,“ napsal o tom režisér Vávra ve svých pamětech. Ta roli vydržované dívky zprvu odmítla, se scénářem prý praštila o zem a šla si stěžovat producentovi filmu Miloši Havlovi. Mínila, že by se tím na stříbrném plátně zostudila, protože taková údajně není. „Titinko, to jsi přesně ty, jenom trochu zidealizovaná,“ uklidnil ji však pragmatický vládce barrandovských ateliérů.
Seznam zdrojů:
https://www.csfd.cz/film/1216650-zlata-labut/prehled/
https://www.filmovyprehled.cz/cs/film/395978/stastnou-cestu
https://en.wikipedia.org/wiki/Miramax
Otakar Vávra: Paměti aneb Moje filmové 100letí (BVD 1996)