Článek
Zaměřila se především na internetové subjekty, které již vykazovaly známky neplnění právních povinností.
Provedeno bylo celkem 174 kontrol se zaměřením se na dodržování právních předpisů a ve 151 případech se našlo při kontrole minimálně jedno pochybení, takže 86,78 procent subjektů porušovalo zákon. Nejčastějším pochybením bylo porušení nařízení povinnosti informovat spotřebitele o uplatnění reklamace. Nejasné podmínky umožňují e-shopům častěji zamítat reklamace, i když podle zákona nesmějí.
Nekalé obchodní praktiky byly na druhém místě a jedná se o nepravdivé či zavádějící informace o výrobku nebo službě, netransparentní cenu na e-shopu, která se po zadání objednávky ihned změní, zatajování důležitých informací o výrobku, kdy nebylo možné určit, zda jde o nový či použitý výrobek.
Častou chybou či pochybením e-shopů bylo i nedostatečné informování spotřebitele o odstoupení od smlouvy, nebyla sdělena lhůta a chyběl i vzorový formulář. Neposkytnutí smluvních podmínek v textové podobě po uzavření smlouvy a informace o zavázání k platbě bylo další časté pochybení.
Česká obchodní inspekce rozdala v prvním čtvrtletí roku 2025 184 pokut za 3 042 000 korun. Při kontrole šlo o cílený výběr, kontrolované e-shopy byly vybrány na základě podnětů od spotřebitelů.
Pokud máte sami nějakou negativní zkušenost s e-shopem, můžete kontaktovat přímo ČOI, která spravuje aktuální seznam rizikových e-shopů, aby bylo odhaleno co nejvíce potenciálně nespolehlivých obchodů.