Hlavní obsah
Automobily a doprava

Evropská komise navrhuje technickou kontrolu vozidel každý rok

Foto: Pixabay

Ve čtvrtek 24. dubna navrhla Evropská komise úpravu pravidel bezpečnosti silničního provozu a registrace vozidel.

Článek

Nová pravidla mají zavést pravidelné technické kontroly elektromobilů, a hlavně roční kontroly starších automobilů a dodávek, které jsou starší než 10 let.

Dalším návrhem je zavedení digitálního osvědčení o registraci vozidel a zjednodušení přeshraničního sdílení údajů. Podle komise mají pravidla zlepšit bezpečnost silničního provozu a kvalitu ovzduší na evropských silnicích.

S návrhem nesouhlasí ministr dopravy Martin Kupka: „To se nemá stát, je to byrokratický bič a Česko tomu bude aktivně bránit.“

Zavedení nových pravidel má reagovat na narůstající počet elektromobilů na silnicích v Evropě a na nově vznikající technologie. To by se vztahovalo kupříkladu už na octavie třetí generace, model, který Škoda představila v roce 2012.

Návrh bude nyní řešit Evropský parlament a také Rada EU. Podle odhadů by nová pravidla v letech 2026 až 2050 mohla zachránit asi 7 000 životů a zabránit asi 65 000 vážných zranění, jak předpokládá Evropská komise. Návrh se týká revizí tří směrnic, a to o pravidelné technické kontrole vozidel, registračních dokladech vozidla a silniční kontrole užitkových vozidel.

Nyní platí pro auta povinnost projít technickou prohlídkou po čtyřech letech od registrace vozidla a pak každé dva roky. I tak je to otrava a já přemýšlím, jak staré je naše auto. Technickou kontrolou po roce dnes prochází autobusy a vozidla taxislužby.

Logické by bylo podle mého muže, a já s tím souhlasím, má to logiku, posílat na technickou prohlídku automobily podle najetých kilometrů. Někdo třeba používá auto jen k lékaři či na nákupy a najezdí za těch deset let jen velmi málo kilometrů, ale auto potřebuje. Někdo je používá k ježdění do práce, odvážení dětí do školky, k cestování a prostě nutně najezdí kilometrů o hodně víc. A stav vozidla po deseti letech bude diametrálně odlišný. Tento způsob kontroly by byl možná spravedlivější.

Uvidíme, jestli tento návrh projde a zajímalo by mě, kolik nehod zapříčinilo stav vozidla, myslím, že je zatím většinou člověk a ne staré vozidlo. Kde se vzal odhad, že nová pravidla mohou zachránit tisíce životů, když bude pravidelná technická kontrola jednou za rok?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz