Článek
Podle mě to opět omezování svobody a rozhodování tentokrát obchodníků. A nerozumím tomu, proč mají kazit trh a v čem ho kazí. A důvod, že zákazníky dezinformují, je snad naše ochrana? Nikdo se neptal a nejsme malé děti, které je zapotřebí vést za ručičku. Já za tím vidím jako skrytý důvod, byť je to nesmyslné, více peněz do státní kasy. Nebo je snad nějaký jiný závažný důvod? Je to zásah do svobodného trhu a kde je jistota, že nedojde poté ke zdražení základních potravin.
Tento návrh není úplně nový a ministerstvo zemědělství jej navrhovalo v připravované novele zákona o významné tržní síle již v roce 2019, kdy vládl Babiš. Nyní je zřejmě opět snaha tento nápad protlačit a znovu navrhnout regulaci. Zdá se mi to jako popření základů trhů. Už staletí funguje trh tak, že když nakoupíš víc, obchodník ti prostě dá slevu. Regulaci samozřejmě kritizují supermarkety, slevy prostě přitahují zákazníky. A je pravděpodobné, že nízkopříjmové rodiny na slevy čekají, aby si mohli dovolit to, co za běžnou cenu nemohou. Regulace by dopadla právě na ně.
Je pravda, že některé řetězce podvádí a nedrží se zákona, kde cena zlevněného zboží musí být nižší než za posledních 30 dnů. Nyní platí po kontrole obchodní inspekce spoustu marketů pokuty, a to je správná cesta, jak obchodníky ohlídat. Nejsem si jistá, jestli navrhovatelé nemají pocit, že regulací zamezí podvodům a zákazníci budou méně dezinformovaní. Vypadá to, že je to hra právě na nás spotřebitele, která se zaštiťuje naší ochranou, ale ať vláda ponechává svobodné rozhodnutí na nás.
Podle předsedkyně sněmovního zemědělského výboru Moniky Oborné (ANO) akce, pokud fungují tak, jak fungují nyní, opravdu kazí trh. Mohou zákazníky dezinformovat, protože v reálu ani nevědí, kolik ta potravina stojí. „Obecně jsem proti tomu, aby se jakýmkoliv způsobem zasahovalo do svobodného tržního prostředí. Možná nápady paní Oborné by potom vedly také ke zdražení základních potravin,“ sdělil bývalý ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL). „Vytváření zákona, který omezuje zlevňování potravin ve slevových akcích po letech zvýšené inflace, opravdu nevnímám jako prioritu,“ uvedl ekonom Pavel Peterka.
Samozřejmě souhlasí potravináři a upozorňují na to, že ani neznáme skutečnou hodnotu výrobku. Nevím, jestli není důležitější, aby ji znali zaměstnanci marketů. Dnes se setkáváme naopak s naprostou neznalostí výrobků. Znalost je přece součástí náplně práce, ale zákazníci většinou mají daleko lepší znalosti zboží než prodavači. Je úlevné, když se setkáte v malých krámcích se specializovaným zbožím s odborníky, kteří vám dokáží odborně poradit. Určitě to znáte, zeptáte se v marketu na nějakou informaci a uslyšíte: nevím, není to tam napsané. Konkrétně třeba bych chtěla vědět, jestli je konkrétní káva 100% arabika, což jistě není nijak složitá otázka a neočekávatelná. Odpověď je, že to tam není napsané. To já ale vím, proto se ptám.
Dřív bylo zbožíznalství součástí vzdělání. Jistě, dnes jsou prodavači z různých oborů, ale měli by procházet nějakým vstupním školením, jako je to v jiných oblastech. Tam by se měla soustředit pozornost a ne řešit, zda my spotřebitelé rozumíme cenám či nikoliv. V každém případě mi to přijde jako omezení určité svobody. A i my doma řešíme slevy, protože některé ceny jsou vyhnané tak nahoru, že abych mohla udělat na svátky svíčkovou, musím čekat na nějakou slevu. Jinak bych si na svíčkovou musela vzít hypotéku. Nakonec letos na svátky svíčková byla, o kterou mě prosí celá rodina. A stačí, že ji dělám poctivě tři dny a všichni ji snědí za pět minut, a ještě za ni dávat majlant se mi fakt nechce. Doufám, že tento úlet neprojde stejně, jako neprošel návrh v roce 2019.





