Článek
Doručovatelé však nemohou zachránit dobré jméno pošty. Už dávno jej nemá. Česká pošta je jako stát ve státě. Velký moloch je nekontrolovatelný, dostává obrovské finanční injekce v řádu miliard od státu, které jej drží nad vodou, jen stěží plní služby, které má v popisu práce a změna k lepšímu nikde.
Po únorovém zdražení dopisů začíná pošta v březnu pilotní provoz testování nového systému doručování. Člověk by řekl, že vzhledem ke snížení počtu zásilek k doručování, se zlepší rychlost doručování a pošta bude chodit včas a pravidelně. Opak je pravdou. Se zdražením klesá počet zásilek, snížil se počet poboček a počet zaměstnanců, na zásilky s nynější změnou v doručování si adresát počká i týden. No, vzhledem k tomu, že zásilky se běžně doručovaly i v minulosti až za týden, bude to spíš delší doba.
Pilotní provoz se testuje v desetině dodacích lokalit a od dubna bude změna již všude. Doručovatelé obyčejných ekonomických zásilek budou mít svěřeno pět oblastí a doručování v oblastech se bude střídat po jedné denně. Je to jednoduché, normální dopisy se budou na každou adresu roznášet jen jednou týdně.
„Určitě je to nějaké zvýšení naší kvality. Jde o to, aby ti doručovatelé, kteří budou mít všech pět okrsků na starosti, měli jejich detailní znalost,“ popsal mluvčí České pošty Matyáš Vitík. Pane mluvčí, já bych tedy potřebovala vysvětlit, v čem přesně spočívá zvýšení kvality…
No, tomu říkám přímá úměra. Cena se zvýšila a kvalita služeb klesá. Většina z nás, aspoň my to tak máme, využívá služby jiných společností a poště se vyhýbá. Vyhledává spolehlivé služby. Ale někdo prostě poštu potřebuje a někdy na e-shopech ani není na výběr. Ovšem paradoxně mi přijde sms až dopoledne v den doručení a já jsem zrovna v Praze. A těžký balík chci prostě převzít doma. O službě Balíkovna už nemám iluze několik let. Naposledy jsem balík viděla v aplikaci týden již připravený a až po mých urgencích jej nakonec našli a někdy se prostě ztratil. Takže Balíkovnu už rozhodně ne!
V naší rodině dopisy neposíláme, využíváme digitální služby, ale všichni mladí i staří udržujeme již několik let tradici posílání pohledů vánočních, velikonočních apod. Vloni jsme poslali všechny vánoční pohledy z jedné pošty do různých míst. Nejvíce byla zastoupena Praha a pak Morava. Pohledy jsme podávali tak 9-10 dnů před svátky. Hned druhý den mi volala teta z Moravy a děkovala za pohled. Na Moravě byly už všechny pozdravy hned, Praha, přestože to bylo nejbližší místo doručení, téměř co by kamenem dohodil, se courala a pohledy docházely s odstupem několika dnů, poslední dorazil 23. prosince. Hurá. A teď to má být ještě horší?! Již dva roky čekám až mi přijde údajně moc krásný vánoční pohled, který mi poslala sestra z Anglie. Možná bude až v dědictví. A možná tohle zrovna výjimečně není vina pošty…
Česká pošta je už dlouho ve ztrátě, přesto se najdou peníze na milionové odměny manažerům. Domnívala jsem se dosud, že odměny jsou za kvalitně odvedenou práci. Vypadá to, že odměny jsou udělovány za propad do vysokých ztrát. Jak je to možné? Není to nemorální?!