Článek
Nové nařízení bude platné pro internetové obchody v Evropské unii a proces odstoupení od smlouvy bude muset být na jedno kliknutí. Na online platformách, kde dochází k uzavírání smluv na dálku, bude povinně elektronická funkce pro odstoupení od smlouvy s jasným označením jako Odstoupit od smlouvy. Tlačítko musí být viditelné a dostupné po celou dobu trvání zákonné lhůty, po kterou je možné od smlouvy odstoupit. Odstoupení proběhne kliknutím uživatele na tlačítko a poté obdrží prohlášení o odstoupení, které ve druhém kroku potvrdí. Nové pravidlo se bude vztahovat na smlouvy o koupi zboží, služeb a finančních služeb uzavíraných přes internet.
Začlenit do svých právních předpisů musí členské státy EU od 19. prosince 2025 a povinnost elektronické funkce pro odstoupení bude platit od 19. června 2026. Cílem je zjednodušit uplatnění práva na odstoupení od smlouvy při nákupech online. Spotřebitelé nesmí být nuceni například stahovat speciální aplikaci nebo znovu složitě prokazovat svou totožnost – pokud už jsou přihlášeni do svého uživatelského účtu, musí jim systém odstoupení umožnit bez opětovného vyplňování osobních údajů a dalších složitostí.
Pro finanční služby zavádí směrnice přísnější pravidla a zavádí nové definice zakázaných manipulativních praktik. Konkrétní výčet nežádoucích praktik směrnice neobsahuje, ale členské státy by měly přijmout opatření, které se týká alespoň jedné z praktik:
- přednostní zviditelňování určitých možností výběru (např. zvýrazňování určitých voleb barvami, fonty nebo umístěním na online rozhraní),
- opakovaných žádostí, aby spotřebitel provedl výběr v okamžiku, kdy tento výběr již byl proveden (zejména otevíráním nabídkových oken),
- ztěžování postupu ukončení služby oproti přihlášení se k jejímu odběru (např. výrazně obtížnější zrušení služby ve srovnání s její aktivací, nepřiměřená obtížnost ukončení čerpání služby nebo zrušení registrace).
Změny pro podnikatele se nebudou týkat jen technického nastavení e-shopu, ale i změn obchodních podmínek, do nichž budou muset být nové požadavky zahrnuty. V případě nedodržení zákona hrozí podnikateli pokuta pět milionů korun.
Nakupuju na e-shopech už víc než 15 let a téměř vše, takže se mi také párkrát stalo, že jsem chtěla odstoupit od smlouvy a většinou to byl zdlouhavý proces se sliby nápravy a omluv. Vzpomínám si na objednávku pohovky u jednoho známého e-shopu, kde se velmi prodlužoval termín doručení a já pohovku potřebovala celkem akutně pro moji maminku. Většinou u známých shopů platím předem, tenkrát jsem ale neplatila, nevím z jakého důvodu a byla jsem ráda.
Pohovka, kde byl termín dodání do týdne, nedorazila ani po měsíci a já se snažila zrušit smlouvu, ale ze strany dodavatele byla velká nechuť a posléze se začali vymlouvat, že už pohovku předali přepravě a nevědí, kde zásilka je a vlastně už je to nezajímá, už to není jejich věc, ať si to s nimi řeším sama. To bylo něco na mě a rozčíleně jsem jim napsala, že jsem u nich objednala a je tedy jejich povinnost starat se, dokud zboží nedorazí.
Mezitím mi dorazila pohovka od jiné firmy, protože jsem nemohla čekat. I přes moje výrazné odstoupení od smlouvy mně ještě neustále chodily informace, že to řeší apod. Upozornila jsem je, že považuji smlouvu za zrušenou a pohovku už mám. Po více měsících jsem se dozvěděla, že se prý pohovka ztratila ve skladu a že mi pošlou novou. Celou dobu neakceptovali zrušení smlouvy. Už nikdy jsem u nich nic neobjednala. Ano, mohou nastat komplikace, ale požadavek zákazníka by měl shop v tomto případě akceptovat. Vítám tedy zázračné tlačítko, které bude dané zákonem.