Hlavní obsah
Lidé a společnost

Nápis „Za odložené věci neručíme“ je porušování spotřebitelských práv

Foto: Pixabay

S nápisem „Za odložené věci neručíme“ se setkáváme v čekárnách, na koupalištích, ve fitness centrech, ale i v některých restauracích a divadlech.

Článek

Jedná se o jedno z nejčastějších porušování spotřebitelských práv. Jen málokdo ví, že nápis není podstatný a nijak nemůže změnit odpovědnost provozovatele. Provozovatel v těchto zařízeních, kde je pravidelné odkládání věcí součástí provozu, je ze zákona odpovědný za ztrátu či poškození v případě odložení věci na místě k tomu určeném.

Provozovatel má odpovědnost i v případě, že takové místo není nebo je zaplněné a návštěvník tedy musí odložit na místo obvyklé, nikoliv k tomu určené. Většinou se nachází oznámení například v šatně pod věšákem, když je věšák plný, host třeba v restauraci si odloží oblečení na místo obvyklé, obvykle přes židli. I v těchto případech je provozovatel odpovědný za odloženou věc a stejně tak za obvyklý obsah kapes.

Jsou výjimky, za které provozovatel neručí, například pokud návštěvník odloží věc, kterou není nutné ani obvyklé v daném zařízení odkládat. Například notebook, za jeho ztrátu provozovatel neručí, protože není obvyklé si jej třeba ve fitness centru odkládat. Naopak odpovědný je za ztrátu peněženky, mobilního telefonu, tedy osobních věcí, které je dnes obvyklé nosit všude.

Nějaká vývěska však nemůže vyloučit zodpovědnost provozovatele zařízení a na vyloučení zodpovědnosti není možné se ani dohodnout. Provozovatel se nemůže vyhnout zodpovědnosti a měl by přijmout taková opatření, aby se ztrátě věcí předešlo a může i taková opatření zpoplatnit. O opatřeních musí však spotřebitele s předstihem a jasně informovat. Oznámení, že provozovatel neodpovídá za odložené věci uvedené v provozním řádu nebo v prostoru šaten, nemá žádný význam a vždy je zodpovědný za věci návštěvníků.

Pokud nastane situace ztráty či poškození odložené věci, musíme uplatit právo na náhradu nejpozději do 15 dnů od doby, kdy jsme škodu zjistili. Po této době v případě neuplatnění práva, jako takové zaniká.

Myslím, že většina z nás o zodpovědnosti provozovatele vůbec neví a akceptuje oznámení, přiznám se, že i já jsem se tohle dozvěděla až nyní a docela mě to překvapilo. Brala jsem tyhle cedulky jako fakt, bez přemýšlení. Smutné je, že ani provozovatelé nevědí, že cedulkami porušují zákon. No někdo možná ví, ale zkouší to. Někdy je zkrátka zákon na naší straně.

Provozovatel se může své zodpovědnosti zprostit v těchto případech:

  1. Neobvyklé věci: Pokud návštěvník odloží věc, kterou není obvyklé v daném zařízení odkládat, například notebook ve fitness centru.
  2. Bezprostřední dohled: Pokud návštěvník má věc v bezprostředním dohledu, jako například kabát na židli v kavárně, a přesto dojde ke krádeži.
  3. Neurčené místo: Pokud je k dispozici určené místo pro odkládání věcí, například skříňky na koupališti, a návštěvník je nevyužije, provozovatel neodpovídá za ztrátu věcí odložených jinde.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz