Článek
Na tuto praktiku upozorňují sami spotřebitelé, kteří si například objednali doplněk stravy či vitamíny, ale místo jedné objednávky začalo zboží docházet pravidelně a za pravidelné zásilky jsou strhávány peníze z účtu.
Ovšem informace o předplatném je psána malým písmem, je uvedena nezřetelně anebo se objeví až v nákupním košíku malým písmem, kterého si vůbec nevšimnete anebo vás nenapadne, že musíte aktivně zaškrtnout, že předplatné rozhodně nechcete.
dTest.cz varuje před touto agresivní obchodní praktikou a do 90 dnů je v takovém případě nečestného jednání možné od uzavření smlouvy odstoupit a prodávajícímu hrozí pokuta až 5 milionů korun.
Předplatné bez souhlasu je nezákonné. Je třeba si dát také pozor na prodloužení služeb a opakované platby, na které často nebudete ani obchodníkem upozorněni. Spotřebitel musí být o prodloužení jasně informován přímo ve smlouvě, a pokud tomu tak není, není možné vymáhat žádné další platby. Přednastavený souhlas v košíku samozřejmě nestačí a je neplatný.
Všechny informace týkající se nákupu by měly být naprosto zřetelné a informace o opakovaných platbách, poplatcích či jakýchkoliv závazcích musí být uvedeny srozumitelně a jasně ve smlouvě, kde spotřebitel dá výslovný souhlas. Pokud je informace o předplatném uvedena pouze v obchodních podmínkách, není to dostačující, a navíc se důležité informace většinou nachází na konci stránky a malým písmem. Takové jednání je neférové, a hlavně právně neplatné.
V případě, že už jste na tyto praktiky narazili, je možné se s problémem obrátit na spotřebitelskou poradnu na dTestu buď elektronicky nebo na telefon 299 149 009.
dTest na závěr tiskové zprávy uvádí: „Závěrem bychom chtěli apelovat na prodávající, aby se nesnažili „žít na hraně“. Pokud využívají menší písmo, případně písmo méně výrazné, měly by jím být uvedeny méně podstatné informace. Těmi může být například informace o tom, kdo zajišťuje průběh platby, ale v žádném případě by k nim neměla patřit informace o poplatcích či dalších závazcích. Kromě neúčinnosti těchto informací vůči spotřebitelům a riziku vysokých pokut si prodávající kazí reputaci, na což v budoucnu můžou negativně doplatit. S ohledem na poměr domnělého prospěchu a negativní reputace se domníváme, že se nejedná o taktický postup“.
Přiznám se, že tento trik je pro mě novinkou, nikdy jsem se s tím dosud nesetkala. Tuto praktiku vnímám jako velmi krátkozrakou, protože dobré jméno se získává dlouho, ale ztratit jej navždy je možné během vteřiny. Dnes navíc dostanete stejné nebo podobné zboží i jinde, takže nikdo nás nenutí zůstávat u nepoctivého obchodníka, kterému nejde o spokojenost zákazníka, ale pouze o zisk, který navíc získává podvodným způsobem. A dnes je konkurence velká, tak si prostě objednám zboží někde jinde.