Hlavní obsah
Názory a úvahy

Požadovat od státu kompenzace za výpadek proudu je nehorázné

Foto: Pixabay

Jak se vyjádřil Miroslav Kalousek, a já s ním souhlasím, stát není dojná kráva.

Článek

Výpadek proudu zasáhl téměř celou republiku a požadování kompenzací je posílením závislosti na státní pomoci a zadlužováním veřejných financí.

Dřív by nikoho něco takového ani nenapadlo, v těchto případech je to věc každého z nás a existuje pojištění. Když si platím, mám nárok na kompenzaci. Natahování ruky a žádosti o kompenzace začaly za covidu. Tenkrát to mělo aspoň trochu opodstatnění, většina omezujících nařízení šla za vládou a zřejmě si lidé myslí, že budou mít nárok na kompenzace vždy za každou nepředvídatelnou událost a je jim jedno, jestli stát finance má nebo nemá.

„Ještě před 10 lety by tohle nikoho ani nenapadlo. Jenže za posledních 10 let jsme se stali tak nárokovou a dotační ekonomikou, že mnohým takový návrh přijde logický. Potřebujeme nejenom strukturální reformy. Potřebujeme i změnu uvažování, že stát je něco jiného než dojná kráva,“ uvedl bývalý ministr financí Miroslav Kalousek.

Vypadá to, že nejvíce křičí gastronomie a chtějí peníze daňových poplatníků na kompenzaci údajně desetimilionových škod. Ale každé podnikání jsou i rizika, na která by měli být podnikatelé připraveni. Proti těmto vlivům by měli být zajištěni pojištěním a nenatahovat ruku pro státní podporu, což je příklad nárokové ekonomiky přehlcené dotacemi a pobídkami. Ale pokud chceme udržet stát efektivní, je třeba přestat neustále brečet a stupňovat požadavky na stát.

Proč bychom my ostatní měli přispívat restauracím a jídelnám na zkažené či neprodané potraviny, na ztrátu připravených pokrmů či zrušení tisíců rezervací? Nepřijde vám to krajně nespravedlivé a neetické požadovat za výpadek elektřiny, který zasáhl většinu republiky, a i většina z nás, kompenzaci? Není to zodpovědnost každého z nás? V dobrých časech vydělávám a ve zlých si prostě musím poradit a třeba platit vyšší pojistku.

Výpadek ohrozil také průmysl a dopravu, nejen gastronomii, která nejvíc volá po kompenzacích. Blackout není důvodem k masivní státní pomoci, jak sdělila i Hospodářská komora. Prezident komory Zdeněk Zajíček zdůraznil, že podniky by měly řešit podobné události primárně samy a využít pojištění či smluvní podmínky s dodavateli elektřiny. Podle něj by měly být státní kompenzace až krajní možností a zohlednit případy, které zásadně a trvale poškodí podnikání. Několikahodinový páteční výpadek ale mezi takové případy rozhodně nepatří a podle dostupných informací jeho dopad by neměl být takového rozsahu, jak se snaží firmy nás ostatní přesvědčit. Navíc podnikat bez jakékoliv rizika by uměl každý. Jen pro ty, kteří si myslí, že mluvím do něčeho, co jsem nepoznala, jsem v 90. letech podnikala zhruba pět let a první rok podnikání mi vykradli komplet celý butik.

Páteční výpadek proudu zasáhl přibližně milion odběratelů, a i nás doma. Bez elektřiny zůstaly části Prahy, Středočeského, Libereckého a Ústeckého kraje a východ Čech. Dodávky se podařilo plně obnovit do pátečního večera. Výpadek způsobil přetržený kabel na přenosové soustavě společnosti ČEPS.

Někteří komentátoři a politologové považují také nároky podnikatelů a zejména restauratérů jako neopodstatněné či dokonce nehorázné. „Přijde mi to nepřiměřené. Za každou nemilou věc by měl doplácet stát? To není v pořádku. Podnikatelé se mohou pojistit a mohou být na podobné situace připraveni. Požadavek mi přijde nehorázný vzhledem k nám všem,“ řekl politolog Pavel Šaradin.

Větší výpadky proudu se odehrávaly i v minulosti a masivní výpadek byl i v červnu 2022, který měl za následek výpadek proudu a zastavení veřejné dopravy a podnikatelé nepožadovali hromadné kompenzace.

My doma považujeme při blackoutu za velké pochybení ČEZ, že neměli dostupné zákaznické linky a my nevěděli, co se děje. Na nedostupné telefonní linky, kam se snažil neustále dovolat, reagoval můj muž poznámkou, že je snad blackout a měl pravdu. Volala jsem tedy sestře na Moravu, aby nám zjistila, co se děje, ale ani na web ČEZ se nebylo možné dostat a zjistit nějakou informaci.

Po chvíli mi sestra volala, že už jsou v médiích informace o celkovém výpadku. Být bez elektřiny nebylo až takové drama, byli jsme doma a ne někde uvízlí třeba ve výtahu, ale drama pro nás bylo, že nemáme žádné informace a jsme naprosto odříznuti od světa. A nemyslím si, že zajistit volání na linky by byl až takový problém. Podařilo se jim to myslím za dvě až tři hodiny, kdy ještě zdaleka nebyl výpadek u konce.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz