Hlavní obsah

Pro nepravdivá ekologická tvrzení vláda schválila přísnější pravidla

Foto: Pixabay

Boj proti greenwashingu není vůbec jednoduchý a sami jen těžko poznáme dezinformace a nepravdivá ekologická tvrzení, kterými propagují výrobci či prodejci své výrobky.

Článek

Pojem greenwashing se dá přeneseně přeložit jako „lakování na zeleno“ a je to označení pro sdílení dezinformací o ekologické prospěšnosti produktu, služby nebo působení celé firmy. Greenwashing je pojmenování marketingových a PR aktivit, které budují environmentálně zodpovědnou pověst ve skutečnosti založenou na nepravdivých informacích, která odpovědnost k životnímu prostředí pouze předstírají či fakta zatajují.

Vláda ve středu 20. srpna schválila novelu zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku, která má pomoci právě v boji proti greenwashingu, má zabránit nepravdivým ekologickým tvrzením, posilovat práva při reklamacích a zlepšit informace o opravitelnosti zboží. Novelu, která vychází z evropských směrnic, bude již schvalovat nová sněmovna po volbách a má platit od července a září 2026.

„Je to návrh zákona, který reaguje na fenomén takzvaného greenwashingu, tedy lakování na zeleno,“ uvedl po jednání vlády ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček s tím, že ho projedná až nová Sněmovna vzešlá z říjnových parlamentních voleb. „Pokud někdo lže, podvádí či neříká pravdu, musí přijít i patřičná sankce,“ dodal s tím, že zákon reaguje na změny evropské legislativy.

Zavedení přesných pravidel pro používání environmentálních tvrzení v reklamě a označování produktů je jednou z hlavních změn, kterou má novela přinést a výrobci a prodejci nebudou smět uvádět k výrobku, že je ekologický, klimaticky neutrální či šetrný k přírodě, pokud nebudou schopni tvrzení jednoznačně doložit. Novela se týká také nových povinností prodejců při reklamacích a zákonná lhůta pro uplatnění vad se prodlužuje na tři roky. Zákon také zakazuje marketingové praktiky v současnosti hodně běžné, ale klamavé a patří sem propagace produktu tvrzením, že má nějakou výhodu, ale ve skutečnosti se jedná o zákonnou povinnost.

Novela má pozastavit také záměrné omezování životnosti výrobků. Plánovaná životnost se omezuje většinou pouze na dobu záruky a opravě brání různá kazítka. Nařízení práva na opravu přinutí výrobce, kteří by to sami neudělali, k tomu, aby výrobky byly opravitelné a měly co nejdelší životnost nikoliv nejkratší, jak je tomu nyní.

Při nákupu se jistě většina z nás setkává se lživými informacemi firem v souvislosti s výrobky, které pravděpodobně vedou až k používání falešných certifikátů a neexistujících označení. Většinou však nemáme moc šancí zjistit pravdu a někdy nás o nákupu odradí jen to, že se nám něco nezdá. Aspoň já to tak mám. Novela by nás spotřebitele měla více ochránit a zásadně omezit špatný vliv na životní prostředí už třeba jen prodloužením životnosti výrobků. Jejich opakovaná výroba místo oprav zatěžuje životní prostředí nejvíce a za tím nestojí nic jiného než vyšší příjmy výrobců, což je z mého pohledu dost nemorální.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz