Článek
Mohou však představovat i riziko, před kterým varují bezpečnostní experti. Malý čtvercový obrázek s kódem může obsahovat větší množství informací prostřednictvím textu, kontaktní údaje, platební údaje, nejde tedy jen o pouhé odkazy na webové stránky. Použití je pohodlné a rychlé nejen pro uživatele, ale i podvodníky, kteří dokáží vytvořit QR kód pro směrování na falešné webové stránky, které často kopírují bankovní portály, online platby, sociální sítě a spoustu jiných služeb, které běžně používáme. A jediným cílem je ukradení našich osobních a přihlašovacích údajů, vylákání citlivých údajů k bankovním kontům a potažmo nás to může hodně stát.
Rizikový QR kód není snadné rozpoznat a zvlášť nebezpečné jsou ty, které jsou spojeny s okamžitými výhodami či exkluzivními nabídkami. Bezpečnostní experti již v loňském roce zaznamenali nárůst těchto podvodů právě během léta. Podvodníci využívají toho, že v létě, které je synonymem pro odpočinek, jsme méně pozorní a ostražití a náchylní více důvěřovat nesprávným věcem.
S podvodnými kódy je možné se setkat i na veřejných místech, kde se objevují na plakátech nebo na zastávkách a samozřejmě prostřednictvím e-mailů a sociálních sítích. Pro sběr důvěrných informací podvodníci často přelepují originální kód vlastním, využívají i falešných SMS s QR kódem, které k našemu překvapení mohou spustit po naskenování drahé předplatné, o které fakt nestojíme, QR kódy na fakturách a balíčcích vedou k neuváženým platbách. Policie doporučuje ověřit vždy zdroj kódu a nezadávat osobní data na stránkách, jejichž pravost nemůžeme potvrdit.
S podvodnými QR kódy se bohužel můžeme setkat i ve zdánlivě bezpečných prostorách, kde podvod rozhodně neočekáváme a tím pádem ani nejsme opatrní. Jeden z takových podvodů se před časem uskutečnil v obchodním domě Ikea v pražském pobočce, kde bez nějakého podezření naskenovali zákazníci QR kód na cenovce produktu, aby získali podrobnosti o nabídce. Původní kód však podvodníci přelepili vlastním a zákazníkům se v mobilním telefonu zobrazila připravená SMS, která po odeslání aktivovala placenou službu s pravidelnými měsíčními platbami za 99 korun týdně. Podobné falešné kódy často uživatele přesměrují na webové stránky, které napodobují známé značky jako Alza nebo Lidl, a pokud uživatel vyplní své telefonní číslo a potvrdí podmínky, v tu chvíli dojde ke zpoplatnění a přihlášení ke službě, kterou není možné snadno vypovědět. Vytvoření QR kódu není složité a hodně webů nabízí návod k vytvoření zdarma.
Podvodů možných i těch, které nás vůbec nenapadnou, je čím dál víc. My už doma nedůvěřujeme ničemu a prověřujeme vše, každou nabídku, byť jsme si ji sami vybrali. Už podezíráme každého a v současnosti chceme změnit dodavatele energií, a jsme velmi obezřetní, takže ani tato změna nyní pro nás není jednoduchá. I běžné záležitosti mohou být podvodem, což by nás dřív ani nenapadlo.