Hlavní obsah
Automobily a doprava

Slovensko zvažuje zavedení maximální rychlosti chůze na chodníku

Foto: Pixabay

Přiznám se, že tenhle nápad mi přijde trochu mimo, nicméně slovenští poslanci přišli s kontroverzním návrhem zavést maximální rychlost chůze na chodníku na 6 km/h.

Článek

Nový zákon prý výrazně ovlivní bezpečnost chodců. Tento trochu bizarní návrh přichází v souvislosti se zvýšeným počtem nehod mezi chodci a uživateli elektrických koloběžek, bicyklu a jiných vozítek s pomocným motorem. Překročení rychlosti chůze na chodníku má být podle návrhu zákona kritériem při dokazování přestupků a určování, zda došlo k porušení rychlosti chodců a cyklistů na chodnících.

No, jen si neumím představit, jak se bude rychlost při chůzi dokazovat. No, u mě je to teď jednoduché. Mám krátce po operaci kyčle, takže moji rychlost lze pravděpodobně určit pouhým pohledem a maximální rychlosti bych dosáhla jen stěží. Budou tedy slovenští policisté používat na chodnících radary nebo mají snad jiná udělátka k ověřování rychlosti? A co bude dál, když na slovenském chodníku překročím maximální rychlost a způsobím nehodu? Při kolizi s koloběžkou, kolem či jiným vozítkem je pravděpodobné, že jako chodec dopadnu nejhůř, a ještě budu čelit trestu za porušení zákona. A jak budu zjišťovat já, zda nepřekračuji rychlost podle zákona? Budu muset mít přidělán na kalhotách při cestě na Slovensko tachometr nebo co? Nějak si neumím představit, že tento kontroverzní nápad zvýší bezpečnost na chodníku. No nechám se překvapit, pokud tento zákon projde a musím říct, že i když to není u nás, stejně mě výstup docela zajímá.

Foto: Pixabay

ilustrační foto

Navíc předpokládám, že většina elektrokoloběžek má zabudován tachometr a dosahují určitě vyšší rychlosti než chodec. Některé elektrokoloběžky mají zablokovanou rychlost na 25 km/h a chodec takové rychlosti přece nemůže nikdy dosáhnou, proč tedy bude při nehodě zrovna jeho rychlost tak důležitá? Proč tedy zákon neurčí maximální rychlost pro jiné dopravní „prostředky“ než je chůze? Nicméně studie slovenské dopravní policie z letošního roku uvádí, že více než 40 % kolizí chodců s elektrickými koloběžkami se odehrálo právě na chodnících, kde nebyla jasně vyznačena pravidla. Ale je vina na chodcích?

Součástí návrhu novely zákona je také návrh na zvýšení věku, při kterém jsou řidiči povinní absolvovat lékařskou prohlídku, ze současných 65 na 70 let a řidiči nad 80 let by měli podstupovat prohlídku každého dva a půl roku. To už není překvapující tak, jako je podivné zavedení povinné a maximální rychlosti chůze na chodníku na 6 km/ h.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz