Článek
Včera o tom informoval Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR prostřednictvím tiskové zprávy. Přes facebook se šíří reklamní kampaně, které nabízí velmi vysoké slevy údajně nabízené známými českými e-shopy. Napodobeniny českých obchodů jsou velmi podobné těm pravým a podle odhadu svazu již okradly tisíce Čechů, kteří se nechali nalákat na velké slevy na svých stránkách. K podvodům byly využity české obchody Sportisimo, Tescoma a Super zoo a další.
„Nová vlna podvodů patří mezi ty nejsofistikovanější, co jsme zatím viděli. Technicky jsou podvodné stránky i reklamy na facebooku udělány velmi dobře, jediným varováním jsou nabízené slevy ve výši 70 až 90 procent na veškerý sortiment,“ uvedl prezident svazu Tomáš Prouza.
Na podvody upozornil svaz i e-shopy, Českou obchodní inspekci, Facebook i provozovatele doménového systému a podle Prouzy již byla podána i trestní oznámení. Dosud se nepovedlo zablokovat podvodné weby či přinutit Facebook stáhnout reklamy na podvodné e-shopy. Svaz očekává přibývání podvodů a vyzývá ČOI, aby začala plnit svou kontrolní a vzdělávací úlohu a chránila zákazníky před podvodníky. ČOI však nemůže jednat v případech, kde se již jedná o trestnou činnost, tam působnost inspekce nespadá. To už je v působnosti jiných orgánů státní správy.
„S ohledem na rychlý rozvoj podvodů v oblasti e-commerce považujeme za potřebné, aby ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s ministerstvem spravedlnosti, Policií ČR, zástupci podnikatelů a spotřebitelů, připravilo rychlou revizi legislativy, která umožní podvodné stránky účinně blokovat a jejich provozovatele reálně potrestat. Stávající právní rámec je tak bezzubý, že ani nedonutí Facebook k okamžitému odstranění reklam na prokazatelně podvodné e-shopy,“ uzavřel Prouza.
Podle upozornění Asociace pro elektronickou komerci provádí ČOI nedostatečnou kontrolu zahraničních on-line tržišť a nedostatečně řeší podněty spotřebitelů, které upozorňují na podvodné chování.
Rady, jak se bránit před podvodnými e-shopy, již byly zveřejněny několikrát různými institucemi, a především velké slevy by měly být upozorněním pro zákazníky, že něco není v pořádku. A slevy 70-90 % na veškerý sortiment jistě běžné nejsou. Na mě to v každém případě působí podezřele obzvlášť, když se jedná o úspěšné firmy jako výše jmenované, které nemají zapotřebí lákat zákazníky na tak neuvěřitelné slevy. Lidé tam běžně nakupují i bez slev.
Svaz upozorňuje v tiskové zprávě, jak se účinně bránit:
- Zkontrolujte adresu domény obchodu, na mobilu si ji rozklikněte celou.
- Čtěte pozorně nabídku, jestliže vidíte chyby v překladech nebo špatně umístěnou desetinou čárku u ceny, kontaktujte call centrum obchodu a ověřte si, že je nabídka reálná.
- Nenechte se zlákat vysokými slevami u známých značek, nabízených na cizích e-shopech.
- Plaťte platební kartou (umožňuje reklamaci platby u banky).
- Podezřelé reklamy na sociálních sítích nahlašujte přímo v aplikaci.
- Podvodné weby hlaste České obchodní inspekci (přes e-podatelnu na adrese https://coi.gov.cz/podatelna/ nebo emailem na podatelna@coi.gov.cz).
- V případě vyšší škody podejte trestní oznámení na Policii ČR.
- O negativních zkušenostech nebo možných podvodech co nejčastěji mluvte se svým okolím a varujte je před novými druhy podvodů.