Článek
Ahoj, dnes jsem se rozhodl popsat vývoj baterií elektromobilů.
Dnešní pohled, článek bude o tom jaké trakční baterie dnes elektromobily používají.
Jaké jsou trendy a vývoj.Dále se podíváme na vlastnosti jednotlivých baterií a jejich výhody a nevýhody.
Tak tady je skutečný přehled, jak se různé trakční baterie liší a co jim prospívá v běžném provozu.
Hodnoty jsou orientační, protože přesné parametry se liší podle výrobců.
Typ baterie NMC (Li-NiMnCo2)
Lithium-nikl-mangan-cobalt oxid.
Výhody: Vysoká hustota energie, delší dojezd, dobrá životnost při správném chlazení.
Nevýhody: Vyšší cena (kvůli kobaltu) Citlivější na přehřátí, nutné chlazení.
Typ baterie NCA (LI-NicoAIO2)
Lithium-nikl-kobalt-hliník oxid.
Výhody: Největší energetická hustota, dlouhý dojezd, dobrá účinnost.
Nevýhody: Jsou ještě dražšší než NMC, náročnější na teplotní managment.
Typ baterie: LFP (LifEPo4)
Lithium -železo-fosfát.
Výhody: Velmi dlouhá životnost 3-5 tis. ciklů,odolnost vůči přehřátí,, vyšší bezpečnost,nižšší cena, žádný kobalt.
Nevýhody: Nižšší hustota energie, těžšší baterie, kratší dojezd, horší výkon v mrazu.
Typ baterie: LMO
(Lithium-mangan- cobalt)
Výhody: Levnější suroviny, Vysoký výkon, vhodné pro hybridy.
Nevýhody: Kratší životnost, nižšší kapacita
Typ baterie: SSB ( solid -state)
prozatím vývoj
Výhody: Vysoká hustota energie, vysoká bezpečnost
Nevýhody: Zatím drahá výroba, stále vývoj.
Závěr,
většina součastných BEV(bateriové elektrické vozidlo)používá hlavně baterie typu :
NMC, NCA nebo LFP
Baterie LFP se používají hlavně u levnějších automobilů, mají dlouhou životnost a vysookou odolnost vůči nabíjení do plné kapacity, odolné proti požáru, levnější výroba.
Baterie NMC/NCA jsou dražšší na výrobu , používají auta s delším dojezdem.
V příštím článku se podívám na nabíjecí křivky podle chemie, doporučení pro dlouhou životnost trakčních baterií a jejich vlastonsti a použití.
Závěr, vývoj bateríí je neustále v počátku a probíhá po exponenciální křivce.
V součastné době vývoji kraluje hlavně Čína.
Jako výrobci CATL což je aktuálně největší světový výrobce baterií pro elektromobily.
BYD Vyrábí baterie a vlastní elektromobily
GEELY nvýrobce aut a baterií.
Tyto firmy dodávají články nebo celé akupacky nejen pro čínské automobilky ale i pro evropské, americké a korejské značky.