Hlavní obsah

Elektromobil je praktický automobil

Foto: Martin EV

Baterie a jejich druhy a vlastnosti.

Článek

Ahoj, dnes jsem se rozhodl popsat vývoj baterií elektromobilů.

Dnešní pohled, článek bude o tom jaké trakční baterie dnes elektromobily používají.

Jaké jsou trendy a vývoj.Dále se podíváme na vlastnosti jednotlivých baterií a jejich výhody a nevýhody.

Tak tady je skutečný přehled, jak se různé trakční baterie liší a co jim prospívá v běžném provozu.

Hodnoty jsou orientační, protože přesné parametry se liší podle výrobců.

Typ baterie NMC (Li-NiMnCo2)

Lithium-nikl-mangan-cobalt oxid.

Výhody: Vysoká hustota energie, delší dojezd, dobrá životnost při správném chlazení.

Nevýhody: Vyšší cena (kvůli kobaltu) Citlivější na přehřátí, nutné chlazení.

Typ baterie NCA (LI-NicoAIO2)

Lithium-nikl-kobalt-hliník oxid.

Výhody: Největší energetická hustota, dlouhý dojezd, dobrá účinnost.

Nevýhody: Jsou ještě dražšší než NMC, náročnější na teplotní managment.

Typ baterie: LFP (LifEPo4)

Lithium -železo-fosfát.

Výhody: Velmi dlouhá životnost 3-5 tis. ciklů,odolnost vůči přehřátí,, vyšší bezpečnost,nižšší cena, žádný kobalt.

Nevýhody: Nižšší hustota energie, těžšší baterie, kratší dojezd, horší výkon v mrazu.

Typ baterie: LMO

(Lithium-mangan- cobalt)

Výhody: Levnější suroviny, Vysoký výkon, vhodné pro hybridy.

Nevýhody: Kratší životnost, nižšší kapacita

Typ baterie: SSB ( solid -state)

prozatím vývoj

Výhody: Vysoká hustota energie, vysoká bezpečnost

Nevýhody: Zatím drahá výroba, stále vývoj.

Závěr,

většina součastných BEV(bateriové elektrické vozidlo)používá hlavně baterie typu :

NMC, NCA nebo LFP

Baterie LFP se používají hlavně u levnějších automobilů, mají dlouhou životnost a vysookou odolnost vůči nabíjení do plné kapacity, odolné proti požáru, levnější výroba.

Baterie NMC/NCA jsou dražšší na výrobu , používají auta s delším dojezdem.

V příštím článku se podívám na nabíjecí křivky podle chemie, doporučení pro dlouhou životnost trakčních baterií a jejich vlastonsti a použití.

Závěr, vývoj bateríí je neustále v počátku a probíhá po exponenciální křivce.

V součastné době vývoji kraluje hlavně Čína.

Jako výrobci CATL což je aktuálně největší světový výrobce baterií pro elektromobily.

BYD Vyrábí baterie a vlastní elektromobily

GEELY nvýrobce aut a baterií.

Tyto firmy dodávají články nebo celé akupacky nejen pro čínské automobilky ale i pro evropské, americké a korejské značky.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám