Článek
Nabíjení elektroautomobilů.
1. Možnosti nabíjení
Domácí a pomalé nabíjení(AC)
- Probíhá přes běžnou zásuvku 230V kterých jsou milióny a každý je má doma v práci na chatě a podobně.
Případně wallbox, umožňuje rychlejší nabíjení doma, v práci atd. Případně s propojením s domácí fotovoltaikou.
- Výkon obvykle 2-22kW (záleží na integrované nabíječce v elektroautomobilu)
Ideální pro nabíjení když auto stojí, přes noc když spíte, nebo třeba když jste v práci a s autem nejedete.
Takové nabíjení je šetrné k baterii a šetří čas, protože není potřeba u vozidla přímo být.
- Zároveň se jedná o nejlevnější formu nabíjení, doma například z fotovoltaiky, nebo tzv. „noční proud“.
cena podle tarifu je 3-6 Kč/kWh
. Veřejné nabíjení rychlé (DC)
- Výkon 50-350kW
- Umožňuje dobití hlavně na cestách, u většiny baterií za 20-40 minut.
- Cena je vyšší než u AC, tedy pomalého nabíjení a je závislá na poskytovateli nabíjení podle tarifu, cca 10-16 Kč/kWh
Podobná logika jako zastávka na benzínce.
2. Rozvoj nabíjecí sítě v ČR
Česká republika je stále na začátku vývoje nabíjecí infrastruktury ale i tak již máme tisíce veřejných nabíjecích bodů, a když budu počítat i s obyčejnou zásuvkou 230V nebo 400V, tak možností nabíjení jsou milióny. Navíc ty veřejné nabíječky neustále přibývají .
Velké energetické firmy i ve spolupráci s automobilkami intenzivně budují infrastrukturu.
Co jsem si uvědomil jako hlavní rozdíl v používání elektromobilů, je změna uvažování o tom jak funguje doprava a jak můžeme pomoct lepšímu životnímu prostředí a to ne jen bez emisní provoz, myslím bez produkce spalin z výfuku.
Je dobré si uvědomit že fosilní zdroje nejsou věčné a nelze si je vyrábět.
Proto je velká výhoda použití pro pohon automobilu, energii z obnovitelných zdrojů, jako jsou slunce, vítr, voda apod.
3. Jiný způsob uvažování
U spalovacího auta jsem byl zvyklí natankovat třeba během 5 minut a jezdit, dokud nedocházelo palivo a byl jsem zvyklí že je všude rozsáhlá síť čerpacích stanic.
U elektromobilů jde spíše o „průběžné doplňování energie“, když auto stojí a nepoužívá se - například v noci, nebo když jsme v práci, nebo třeba na nákupech.
V každé takové chvíli se může auto nabíjet a nemusíme u toho být, čímž vlastně odpadá doba strávená při tankování, nebo dobíjení.
Proč to celé dává smysl
Elektromobilita není jen o penězích nebo technologiích, ale také o budoucnosti, která bude přívětivější, zejména čistší vzduch ve městech nebo nižší hluk a to jsou velmi pozitivní dopady.
Nových technologií se není třeba obávat a hlavně je dobré je vyzkoušet, a ne hned uvěřit třeba neinformovaným pomluvám od někoho, kdo nemá žádnou zkušenost.
Je to také o dalších možnostech použití automobilů, jako třeba záložní zdroj energie, ne jen pro domácnost, ale pro celý region a pro celostátní energetickou síť.