Článek
Byť i nadále zůstává žánr LitRPG spíše okrajovou záležitostí, nelze přehlédnout, že postupem času si nachází stále více čtenářů. Přičítat to lze především kvalitním titulům, které v tomto žánru vznikly – ať už jde o tuzemskou sérii HEX Zuzany Strachotové a Tomáše Koška, nebo o Carlovu postapokalyptickou show amerického spisovatele Matta Dinnimana. A právě na druhý jmenovaný počin se zaměří následující recenze, neboť jde o knihu, která výrazně překračuje hranice svého žánru a i čtenářům LitRPG nabízí mimořádně originální zážitek. Ale nepředbíhejme.
Vesmírná reality show
Nebudu se zdržovat dlouhými definicemi toho, co vlastně LitRPG je. Pro neznalé jen stručně: jde o propojení fiktivního příběhu s herními prvky, jako jsou statistiky, levelování či úkoly. Jinými slovy – čtete o někom, kdo „hraje hru“, a věřte, že je to mnohem zábavnější, než to na první pohled zní. Přejděme rovnou ke knize Carlova postapokalyptická show, která se v mnoha ohledech vymyká žánrovým klasikám. Čtenář je hned od startu vržen do konce světa – během několika málo sekund je většina lidstva vyhlazena. Ti šťastnější (pokud se jim tak vůbec dá říkat) dostanou na výběr: buď se pokusí přežít v radioaktivní pustině, nebo se zapojí do Hrobky, nejsledovanější reality show v celé galaxii. Pravidla Hrobky jsou jednoduchá – vyhýbej se pastem, zabíjej monstra a v časovém limitu se dostaň co nejdál. Na průběh hry dohlíží sadistická umělá inteligence s poněkud bizarním fetišem na bosá chodidla. Dokáže se Carl, jemuž bude sekundovat mluvící kočka Rakvička, popasovat s nelítostnou hrou a zároveň pobavit emzácké publikum?

Neobyčejný zážitek
Musím říct, že Carlova postapokalyptická show nabízí zcela jiný zážitek, než na jaký jsem byl u tohoto žánru dosud zvyklý. Především je nutné zmínit, že si kniha z LitRPG svým způsobem otevřeně utahuje. Ano, nechybí statistiky, levelování ani další žánrové propriety, ale vše je podáno s nadhledem, humorem a výraznou dávkou ironie. Dalším výrazným odlišujícím prvkem je samotné zasazení. Zatímco většina LitRPG titulů pracuje s variacemi na World of Warcraft či jiné „onlajnovky“, zde autor sází na drsný postapokalyptický svět. Svět je krutý, místy až brutální, a rozhodně se s postavami nemazlí.
Děj stojí na poměrně jednoduché zápletce, která však nabízí dostatek napětí, zvratů i silných momentů, při nichž tuhne krev v žilách. Prim ovšem hraje humor – drsný, černý, ale překvapivě dobře stravitelný. Základním stavebním kamenem je ústřední dvojice, kterou si čtenář velmi rychle oblíbí. Carl je drsný chlapík, který má pro strach uděláno, zatímco jeho parťačka princezna Rakvička, mluvící huňatá kočka s nevyčerpatelným komentářem ke všemu, krade každou scénu pro sebe. Ačkoliv kočky zrovna nemusím, u princezny Rakvičky, Anny Šlehačky (jak zní téměř celé její jméno), jsem rád udělal výjimku.
LitRPG, které překračuje hranice
Shrnu-li to, musím přiznat, že jsem se při čtení opravdu skvěle bavil. Kniha je chytlavá, napínavá a plná drsného humoru. Při bližším pohledu navíc zjistíme, že herní prvky zde fungují spíše jako doplněk – bez nich by příběh s menšími úpravami obstál téměř stejně dobře. A právě v tom spočívá jeho síla. Chci tím říct, že Carlova postapokalyptická show má potenciál oslovit i čtenáře, kteří se LitRPG běžně vyhýbají. Jsem přesvědčen, že jim má co nabídnout. Já osobně se už teď těším na pokračování, které by mělo u Mystery Press vyjít snad v dohledné době.
HODNOCENÍ: 8/10





