Článek
Ošklivé káčátko vozilo jeptišky i Jamese Bonda (Citroën 2CV)
Ošklivé káče? Ano, takovou přezdívku získal hned po uvedení na trh (v roce 1948) francouzský lidový vůz Citroën 2CV. Na měkkých pružinách se totiž kolébal jako kachna odkaz, odkaz a navíc mu to podle motoristů příliš neslušelo – původní model měl totiž například (kvůli poválečným snahám o úspory) jen jeden světlomet a karosérii jakoby ukradenou z předměstské ohrady z vlnitého plechu odkaz. Lidé se ho ale přesto naučili mít rádi a brzy se do něj zamilovaly davy.
P. S. Citroënu 2CV se také přezdívalo „Slimák“.

Argentinská reklama na vůz Citroën z roku 1965.

Zajímavosti:
- Údajný první požadavek na automobilku Citroën zněl: Postavte auto, které uveze čtyři venkovany v dřevácích a se slamáky na hlavách, s pytlem brambor a mísou vajíček přes zorané pole, rychlostí 60 kilometrů v hodině, aniž by se nějaké vajíčko rozbilo.
- Typ 2CV Sahara z roku 1958 měl dva motory. Vůz měl být silnější, aby dokázal převážet francouzské těžaře drsným terénem v severní Africe.
- Citroënu 2CV se vyrobilo pět milionů kusů. Poslední vůz tohoto typu sjel z výrobního pásu v roce 1990 (po 42 letech)
- Ošklivé káčátko bylo oblíbeným vozem jeptišek z filmů o četnících ze St. Tropez:
Cinquecento? Sex jen na předním blatníku (Fiat Nuova 500)
Auto které mělo jen 13 koní, bylo dlouhé jen necelé tři metry a milovala ho celá Itálie? Si! Fiat Nuova 500, „Cinqecento“.
Populární malá „Pětistovka“ (motor měl jen necelých 500 kubických centimetrů), s kulatými světlomety a přívětivou přední maskou, spatřil poprvé světlo světa v roce 1957. Italské lidové vozítko vynikalo jednoduchostí, nízkou cenou a nízkou spotřebou a okamžitě zaujalo davy ctitelů i… ctitelek. Nový fiátek se stal rodinným miláčkem v mnoha (nejenom) italských domácnostech. Vůz měl podobný úspěch, jako Ford T na začátku dvacátého století v USA. Populární „Pětistovky“ se nakonec jen v Itálii vyrobilo 3 500 000 kusů (1957–1975).


Zajímavosti:
- Podle ohlasů byl prý u Fiatu 500 vhodný k milování jen přední levý a pravý blatník, v miniaturním interiéru totiž provozovat sex nešlo (i když to prý mnohé páry zkusily).
- U Fiatu Nuova 500 bylo oblíbené rolovací plátěné střešní okno, díky kterému se stával z Cinqecenta téměř kabriolet.
- Luxusní model 500L měl na přídi mohutný nárazník „proti klokanům“.
Mini, vůz modelek, lupičů i Mr. Beana (Austin Rover Mini)
Austin Rover Mini (Mini Cooper) se zrodil v sympatické době, kdy se extrémně zkracovaly dívčí a dámské sukně. První populární britský trpaslík sjel z výrobní linky už v roce 1959 a byl, vedle německého „Brouka“, automobilovou ikonou šedesátých let. První generace Mini se vyráběla až do roku 2000 a šťastné majitele našlo více než pět milionů těchto vozů.

Zajímavosti:
- Trpasličí Mini zářilo ve světových rally. Zvítězilo například v Rally Monte Carlo 1965, 1966 a 1967 (v roce 1966 byly ale vozy Mini dodatečně vyloučeny kvůli nepovoleným přídavným světlometům) odkaz.
- Mini Cooper si zahrál ve slavné automobilové honičce ve filmu Loupež po italsku (1969) odkaz i v remake tohoto filmu (2003) odkaz.
- Trpasličí vůz ale především proslavil komik Rowan Atkinson alias Mr. Bean.

Trpaslík který nerezaví (Trabant 601)
Vůz, který „nestárne a nerezaví“ (protože má duroplastovou karosérii)… Dopravní prostředek, jednodušší než sekačka na trávu… Automobil, ve kterém i největší křiklouni zmlknou, protože by je kvůli burácejícímu motoru stejně nikdo neslyšel…
Kdo by neznal populárního „Trabiho“, podle výrobce „malý luxusní vůz pro celou rodinu“. Trabant 601 se začal vyrábět v NDR, ve Zwickau, od roku 1964 (až do roku 1991). Poháněl ho kuriózně dvouválec o výkonu pouhých 26 koní. Kupodivu to ale stačilo.

Zajímavosti:
- Trabanty se vyráběly v klasické verzi Tudor i jako populární „kombíky“. V roce 1979 začali soudruzi z východu prodávat i Trabant – kabriolet, se stahovací plátěnou střechou (nazvaný Tramp).
- Trabanty se vyráběly i v provedeních pro armádu, policii, hasiče…
- Trabanty se zúčastnili i řady závodů a rally.
Trocha mudrování: Poctivý Trabant nemá regulovatelné topení, vyhřívaná sedadla, klimatizaci, venkovní ani vnitřní teploměr, elektricky stahovatelná okna a zrcátka, nastavitelný volant, posilovač řízení, satelitní navigaci, palubní počítač, tempomat, ABS, senzory opotřebení brzdových destiček, parkovací čidla, základní ani boční airbagy, IPS, imobilizér, centrální zamykání s dálkovým ovládáním ani Wifi. Všechny tyto „nezbytné“ pomůcky ve voze chybí.
Vtipy o Trabantech:
- Proč jede každý Trabant přes vesnici naplno? Aby ho psi neroztrhali.
- Víte, co je součástí dokumentace ke každému Trabantu? Jízdní řád autobusů.
- Jak se dá zvýšit cena Trabanta na čtyřnásobek? Natankujte plnou.
- Kdy dosáhne Trabant svojí nejvyšší rychlost? Když je odtahován.
Šťastnou cestu…

Které miniautomobily by podle Vás ještě měly být zařazeny do seznamu oblíbených trpaslíků? Jestli chcete, napište svůj tip do komentáře pod článkem.